Gepubliceerd op 1 June 2021 om 04h44
Door Michel Willems - Mobilitas

CO2 bijdrage voor bedrijfswagens verhoogt met meer dan 400% vanaf 2026 en met meer dan 500% vanaf 2027

De mediastorm rond de verlaging van de fiscale aftrekbaarheid voor niet C02 neutrale voertuigen tot nul uiterlijk in 2028, doet vergeten dat de regering op het vlak van de RSZ-bijdragen op bedrijfswagens belangrijke wijzigingen voorbereidt met een geleidelijke maar toch zeer uitgesproken verhoging van de CO2 bijdragen voor voertuigen die vanaf 1 juli 2023 worden besteld. Ook de minimumbijdrage wordt lichtjes verhoogd.

||
|| © ||

Huidige formule blijft gehandhaafd

Voor bedrijfsvoertuigen besteld vóór 1 juli 2023 zijn aangeschaft, geleased of gehuurd, wordt de bestaande berekeningsmethode gehandhaafd met uitzondering van de jaarlijkse indexatie.

 

Verhogingsfactor vanaf 1 juli 2023

Voor bedrijfsvoertuigen besteld vanaf 1 juli 2023 zal er voor bedrijfsvoertuigen met CO2 uitstoot, inclusief plug-in voertuigen, een verhogingsfactor worden toegepast op de berekende CO2-bijdrage die in de loop der jaren sterk stijgt.

·       C02 bijdrage x 2,25 vanaf 2023

·       C02 bijdrage x 2,75 vanaf 2025

·       C02 bijdrage x 4,00 vanaf 2026

·       C02 bijdrage x 5,50 vanaf 2027

De verhoging van de CO2 bijdrage vanaf 2026 met 400% en vanaf 2027 met 550% betekent concreet dat bedrijfswagens met CO2 uitstoot inclusief plug-in hybrides hun sociaal voordeel tegenover

een normale loonuitkering verliezen.

Ook de niet geïndexeerde minimum CO2 bijdrage wordt in de nabije toekomst lichtjes opgetrokken. Dit heeft voornamelijk zijn belang voor CO2 neutrale voertuigen.

·       23,42 euro vanaf 2025

·       25,99 euro vanaf 2026

·       28,57 euro vanaf 2027

·       31,15 euro vanaf 2028

 

 

 

Bron : kabinet financiën

Michel Willems - Mobilitas

Michel Willems - Mobilitas, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels