Gepubliceerd op 29 April 2022 om 14h39
Door Damien Malvetti

Alcomotive wordt Astara Western Europe

Alcomotive verandert zijn naam in Astara Western Europe, als onderdeel van een bredere strategie van moederbedrijf Astara. Deze ingrijpende veranderingen maken deel uit van een volledig businessplan en een groeistrategie. Een evolutie naar een competitieve wereldwijde markt waarin de groep de toekomstige uitdagingen aanpakken, gezien de volledige transformatie van de sector. Het doel daarbij is om een relevante speler te worden in de transformatie van de autowereld en de industrie van de duurzame mobiliteitsdiensten.

Astara||
Astara|| © ||

In 2020 nam de Belgische Alcopa Group één van de meest ingrijpende beslissingen in zijn geschiedenis, door 60% van de activiteiten van Alcomotive, de autodistributietak van het bedrijf, over te dragen aan het Spaanse Bergé Auto. Ondertussen heeft de Spaanse hoofdaandeelhouder, als onderdeel van zijn bijzonder toekomstgerichte strategie en in het licht van de steeds sneller evoluerende noden van de mobiliteitssector, zijn naam veranderd in Astara.

Onder deze nieuwe naam is Astara één van de grootste groepen in de auto-industrie en de sector van de mobiliteitsdiensten, met een aanwezigheid op drie continenten en in 17 landen, een omzet van € 4 miljard in 2021 en meer dan 200.000 verkochte voertuigen tijdens het afgelopen jaar. Astara is vertegenwoordigd in Spanje, Duitsland, Portugal, Oostenrijk, België, Finland, Luxemburg, Nederland, Polen, Zweden, Zwitserland Argentinië, Bolivia, Chili, Colombia, Peru en de Filipijnen, met een totaal van 30 automerken. Astara biedt een distributie- en mobiliteitsecosysteem dat alle markten omvat waarin de groep actief is, inclusief alle opties voor eigendom, abonnementsdiensten, gebruik en connectiviteit die de laatste nieuwe technologieën met zich meebrengen.

Volledig in lijn met deze visie is Astara Western Europe nu ook operationeel in een volledig nieuwe structuur vanuit het hoofdkantoor in Kontich. De hub wordt verantwoordelijk voor de distributie van zeven merken (Hyundai, Suzuki, SsangYong, MG, Isuzu, Maxus, Aiways) in zes landen (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Zwitserland en Polen). Daarbovenop zal Astara Western Europe, in lijn met de wereldwijde strategie, ook zijn mobiliteitsdiensten uitbreiden met de divisies Astara Store, Astara Connect, Astara Move en Astara Intelligence.

Aan het operationele hoofd van Astara Western Europe staat COO Olivier Sermeus. Daarmee kiest Astara Western Europe voor continuïteit en interne ervaring om het succesvolle pad van de toonaangevende groep te ontwikkelen op het vlak van distributie en diensten.

Jorge Navea, CEO van Astara worldwide, verklaart:

“Met de geboorte van Astara Western Europe zetten we een nieuwe en belangrijke stap in de voortdurende groei van Astara. Met onze ruime ervaring in digitale transformatie en het volledig nieuwe ecosysteem dat wereldwijd ontstaat rond mobiliteit, zetten we vastberaden in op duurzame langetermijngroei voor alle merken en dealergroepen in onze nieuwe entiteit. Ik twijfel er niet aan dat we zullen blijven groeien en onze klanten de hoogste kwaliteitsstandaarden zullen blijven bieden om aan hun verwachtingen te voldoen.”
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels