Gepubliceerd op 10 January 2023 om 23h12
Door Jeroen Evens

Alles wat u moet weten om uw vloot in 2023 te beheren

Het nieuwe jaar werd door ons allen op feestelijke wijze ingeluid. Samen met ontkurkte champagneflessen, natte kussen en knallend vuurwerk, bracht de jaarwisseling ook tal van goede voornemens met zich mee. Dat van ons? U – naar goede gewoonte – bij te staan in het beheer van uw vloot. En dat we graag de koe bij de horens vatten, dat mag geweten zijn. Deze week vond namelijk al het eerste gedeelte van onze Virtual Motor Show plaats.

|||
||| © |||

Januari was nog geen twee weken ver, en de eerste niet-te-missen afspraak voor vlootbeheerders stond al met stip aangeduid: de Virtual Motor Show 2023, een vervolg op de twee succesvolle edities van de afgelopen jaren.

Maar, wat is de Virtual Motor Show nu juist? Wel, via twee digitale sessies en een volledig interactief magazine met video’s en digitale inhoud, geven onze specialisten en deskundigen u de sleutels om u voor te bereiden op het belangrijke jaar 2023. Een jaar vol fiscale aanpassingen, veranderende trends in financieringsmethoden en nieuwe (elektrische) modellen. Reden genoeg om u met dit artikel een uitgebreid relaas te geven van een druk bijgewoond webinar.

Geen zin om te lezen? Dan kan u het eerste webinar van onze Virtual Motor Show 2023 via deze link opnieuw bekijken.

De nieuwe fleetmodellen van 2023

Dieter Quartier, journalist en autokenner, trapte af door ons een overzicht te geven van alle verwachte fleetmodellen voor het komende jaar. Helaas zou een volledige beschrijving hiervan dit artikel erg lang maken, maar u vindt een gedetailleerd overzicht van alle nieuwigheden in onze link2fleet Experts Guide.

Daarna was het de beurt Kaat Van Severen, die de belangrijkste nieuwkomers bij Astara kwam presenteren. Zo komt voor Maxus de ruime zevenzitter MIFA 9 op de markt, en pakt MG uit met de MG4, het kleine broertje van de MG5. Ook Hyundai komt er met nieuwe EV’s aan. Zo is er de IONIQ 6, die een bereik van maar liefst 614km belooft, en de KONA, die we op het einde van het tweede kwartaal mogen verwachten. Afsluiten deed Kaat met de nieuwste telg uit de Astara-familie: de Silence. Scooters en nano cars met een ‘swapable battery pack’.

Bart Van Rossen kwam ons vervolgens warm maken voor de nieuwe modellen van Ford. Zo is het uitkijken naar de goed uitgeruste KUGA, de MUSTANG MACH-E, een vernieuwde FOCUS, maar ook de PUMA, een wagen die ook als full electric beschikbaar zal zijn. Maar Ford brengt ook maar liefst vijf geëlektrificeerde commerciële voertuigen op de markt, die luisteren naar welbekende namen als Transit en Tourneo.

Daaropvolgend namen Virginie Geuskens en Jean-François Mailleux het woord, die de fleetmodellen van Kia kwamen voorstellen. Zo is er uiteraard de Ceed-family, maar ook de Niro, een finalist voor de Car of The Year-verkiezing en beschikbaar in zowel een HEV-, PHEV- als EV-versie. Maar ook de Sportage, een welbekend model, is elektrisch beschikbaar als PHEV en HEV, en is er de EV6, de Car of the Year van dit jaar en de EV9, een SUV met zeven zitplaatsen en als EV beschikbaar.

Waar we vooral naar uitkijken bij Volvo? Wel, de ‘Belgische’ succesmodellen XC40 en C40 hebben een upgrade gekregen en werden uitgerust met nieuwe elektromotoren die hun autonomie heeft verhoogd, zo vertelde Steven Trentin. En er is ook de nieuwe Volvo EX90, een ‘superveilige’ zevenzitter met maar liefst 16 sensoren en 8 camera’s. Veiligheid ten top dus.

 

Nieuwe fiscaliteit van de bedrijfswagens en laadstations 

Na te kunnen hebben likkebaarden van prachtige beelden van de allernieuwste modellen, was het tijd om onze aanwezigen te informeren over de veranderende fiscaliteit van dit jaar. En die werd toegelicht door Michel Willems, fiscaal expert van het advieskantoor Mobilitas.

Op vlak van de BIV en de verkeersbelasting verandert er weinig, naast de jaarlijkse indexatie. Anders is het voor de CO2-bijdrage, die voor bestellingen vanaf 1 juli geleidelijk zal toenemen voor non-ZEV’s, en al vanaf 2027 vermenigvuldigd zal zijn met een factor 5,5. Goed nieuws voor full EV’s, want die zullen niet onderworpen zijn aan de multiplicator.

Ook het Voordeel van Alle Aard (VAA) ondergaat geen al te grote veranderingen, uitgezonderd van de jaarlijkse indexatie. Het absolute minimum zal echter wel stijgen met zo’n 10% naar €1.540.

Zoals geweten is 2023 niet alleen een jaar met veel nieuwe geëlektrificeerde modellen, maar tevens een belangrijk scharnierjaar voor de fiscaliteit, met de start van de implementatie van de ‘Wet van Peteghem’. Dat wil zeggen, voor bestellingen tot en met 30 juni 2023 blijft de huidige gunstige fiscaliteit van toepassing. Maar vanaf 1 juli zal de fiscale aftrekbaarheid voor non-ZEV’s vanaf 2025 echter geleidelijk aan afnemen. Let wel, de fiscale aftrekbaarheid van brandstoffen (diesel/benzine) is sinds de jaarwisseling maximaal aftrekbaar voor 50%.

 

Nieuwe trends in financieringsmethoden

Na deze fiscale uiteenzetting schoof Sam Heymans, CEO van Lizy, bij aan onze virtuele tafel om de nieuwste trends in de financieringsmethoden uit de doeken te doen. Aftrappen deed hij met de trend ‘used-car leasing’, oftewel tweedehandsleasing. Deze manier van leasen wordt een grote toekomst voorspeld. De grote troeven ervan? De lagere prijs, uiteraard, maar ook de snelle levertijd.

Daarnaast is er ‘digital car leasing’. De digitalisering zet zich tegenwoordig ook in de automotive sector voort. Een trend die het leasen van een bedrijfswagen een pak sneller maakt. Met een aantal kliks bestel je tegenwoordig een wagen, net zoals je kledij of elektronica. Met deze trend verschuift ook de belangrijkheid van dealers alsmaar meer naar de platformen die leasing aanbieden. Een trend om zeker in de gaten te houden.

Als laatste trend besprak Sam duurzaamheid. Een complex maar niet weg te denken onderwerp in onze samenleving, en dus ook in de autosector. Maar duurzaamheid is meer dan elektrificatie alleen. Kijk naar de verhoogde interesse in alternatieve vervoermiddelen, bijvoorbeeld. Maar ook naar infrastructuur, services als MaaS, en de toenemende populariteit van het mobiliteitsbudget.

Tot de volgende keer?

De volgende sessie van onze Virtual Motor Show heeft als centrale thema ‘de elektrificatie van lichte bedrijfsvoertuigen’ en vindt plaats op dinsdag 31/01/23 om 09u30. Spek voor uw bek? Schrijf u dan zeker via deze pagina. Deelname is uiteraard volledig gratis.

In een volledig interactief magazine dat vanaf 21 februari beschikbaar zal zijn, biedt link2fleet u bovendien een overzicht van alles wat u moet weten over de Brussels Motor Show 2023, samen met een verslag van onze twee webinars. Daarnaast beantwoordt het eveneens al uw vragen over elektrificatie… U kan zich hier inschrijven om onze tweemaandelijkse nieuwsbrief te ontvangen.

Verder bedanken we onze deskundigen voor hun aanwezigheid en expertise:

  • Dieter Quartier, Journalist
  • Michel Willems, Fiscal Expert Automotive Taxation , Mobilitas
  • Sam Heymans, CEO, LIZY
  • Marnix Somers, Algemeen Directeur bijstand, VAB
  • Jean-François Mailleux, Fleet & Remarketing Manager, KIA
  • Virginie Geuskens, Fleet Key Account Manager, KIA
  • Steven Trentin, Fleet & Leasing Manager, Volvo
  • Kaat Van Severen, Head of Fleet, Astara
  • Bart Van Rossen, Fleet & Remarketing Director, Ford

En tot slot drukken we graag onze dank uit aan onze partners, zonder wie dit webinar niet mogelijk zou zijn:

  • Astara
  • CIAC Fleet
  • Ford
  • KIA
  • VAB
  • Volvo

Tot op de volgende afspraak!

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels