Advertisement
Gepubliceerd op 17 April 2024 om 08h01
Door Kevin Kersemans

Bijna 8 op de 10 Belgische leaserijders verwacht groeiend marktaandeel Chinese merken

78% van de Belgen met een bedrijfswagen verwacht dat Chinese automerken een groter aandeel zullen krijgen op de Belgische markt. Dat blijkt uit een studie van GfK, in opdracht van ALD Automotive | LeasePlan.

Het lijkt een vast ritueel: bijna wekelijks kondigt een nieuw Chinees automerk zijn intrede in België aan. Het merendeel van de bevraagde leaserijders is ervan overtuigd dat Chinese automerken de komende vijf jaar een groter marktaandeel zullen verwerven in België. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ALD Automotive | LeasePlan.

Belgen met een bedrijfswagen zijn hiervan overtuigd om de volgende redenen:

  • Maar liefst 79% van de respondenten is ervan overtuigd dat Chinese fabrikanten elektrische wagens aanbieden die voordeliger zijn dan die van gevestigde merken.
  • 47% gelooft dat Chinese producenten inmiddels goed weten hoe ze zich aan de Europese markt moeten aanpassen.
  • Tot slot is 24% ervan overtuigd dat Chinese wagens voldoen aan de Europese veiligheidsvoorwaarden.

BYD populairste Chinese automerk

Het Chinese automerk Build Your Dreams (BYD) steekt er momenteel bovenuit. Het merk sloot 2023 af met een globale recordverkoop van meer dan 3 miljoen wagens en staat wereldwijd ook in de top tien bestverkochte merken. Het is dan ook niet verrassend dat 51% van de respondenten bekend is met het merk.

Hiermee neemt BYD de 36e positie in op de lijst van populairste automerken in het land, met een marktaandeel van 0,11%. Bovenaan de ranglijst prijken welgekende namen als BMW, Volkswagen en Mercedes.

© BYD Seal

Liever (nog) niet

De populairste voertuigen op de Belgische automarkt komen dan ook nog altijd uit Duitsland. China staat in deze ranglijst onderaan genoteerd. In 2 op de 3 gevallen (66%) wekt China negatieve gevoelens op bij bestuurders van een bedrijfsvoertuig.

Het grootste struikelblok is de reputatie van het land zelf en het wantrouwen over de producten die China produceert. Met name maken de respondenten zich zorgen over de kwaliteit van producten die uit China afkomstig zijn.

Welke troeven?

Ondanks de negatieve perceptie van China als land toont het onderzoek aan dat Chinese merken wel potentieel hebben bij een Belgisch publiek. Zo’n 52% van de respondenten met een leasewagen denkt dat een Chinees voertuig toch een goede deal is. De aantrekkelijke prijs van de Chinese modellen is de voornaamste reden waarom bestuurders bepaalde merken zouden overwegen.

Op lange termijn hoeft het prijskaartje overigens niet de enige troef van de Chinese voertuigen te zijn. Zo geeft bij de respondenten met een leasewagen die China als minst geprefereerd land aangegeven hebben, slechts 30% aan dat het uiterlijk van het voertuig niet in de smaak valt en denkt een minderheid (25%) dat ze niet veilig zijn.

Wanneer de deelnemers van het onderzoek een foto te zien krijgen van voertuigen zonder logo, dan wordt de algehele perceptie van Chinese modellen plots ook veel positiever. Nog een laatste troef van de Chinese voertuigenindustrie: uit het onderzoek blijkt dat baanbrekende technologie bij bestuurders met een bedrijfsvoertuig in de top drie staat van de opties die ze bij de selectie van een nieuw voertuig in overweging nemen.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels