Gepubliceerd op 11 January 2024 om 10h22
Door Damien Malvetti

Elektrisch aangedreven voertuigen zijn goed voor 70% van de Mercedes-verkopen in België in 2023

Bij de lancering van de Star Days maakte Mercedes-Benz de balans op van 2023 en kondigde het zijn plannen voor het komende jaar aan. Het afgelopen jaar heeft het merk met de ster in ieder geval records gevestigd voor de verkoop van elektrische voertuigen in ons land.

|||
||| © |||

In 2023 had Mercedes-Benz bij ons een marktaandeel van 7,4%, goed voor een totaal van 35.263 ingeschreven nieuwe voertuigen (een stijging van 20% ten opzichte van 2022). Het merk kan dus terugblikken op verkoopcijfers die gelijk zijn aan de periode van vóór de pandemie, en heeft ook opnieuw normale levertijden.

Maar wat het meest opvalt in de cijfers van Mercedes is de sterke groei van het aandeel geëlektrificeerde voertuigen. Vorig jaar bestond 69% van de Mercedes-verkopen in België uit geëlektrificeerde voertuigen: 43% PHEV’s en 26% volledig elektrische modellen.

Mercedes heeft maar liefst 52 geëlektrificeerde varianten in haar assortiment, met oplossingen in elk segment. Concreet betekent dit 43 PHEV’s en 9 100% elektrische modellen.

In het instapsegment zijn BEV-modellen (EQA en EQB) goed voor 30% van de verkoop, terwijl in het topsegment de EQE- en EQE SUV-modellen goed zijn voor 21% van de verkoop.

50% SUV’s

De SUV is nog steeds erg in de mode. Het best verkochte model van Mercedes vorig jaar was ook een SUV, en die prijs gaat naar de GLC. In zijn PHEV-versie biedt hij een elektrische reikwijdte tot 130 km (WLTP).

Een van de nieuwe SUV’s om naar uit te kijken dit jaar is de nieuwe G-Klasse, die in de komende maanden verkrijgbaar zal zijn in een volledig elektrische versie.

Ook nieuw is de E-Klasse familie, verkrijgbaar als berline, stationwagon en in een “All Terrain”-versie. In zijn PHEV-uitvoering zal de E-Klasse tot 116 km autonomie bieden.

In 2024 komen ook de CLE Coupé en Cabriolet op de markt. De nieuwe CLE vervangt zowel de C-Klasse Coupé als de E-Klasse Cabriolet en biedt het beste van twee werelden. Later dit jaar zal ook een PHEV-versie, de enige in zijn soort op de markt, in het gamma worden opgenomen.

Concept CLA Class: 750 km  autonomie

Mercedes werkt ook aan de Concept CLA Class, een voorloper van de toekomstige instapmodellen van het bedrijf. De Concept CLA Class heeft een autonomie van 750 km, een recordverbruik van 12 kWh/100 km en een DC-oplaadtijd van 400 km in slechts 15 minuten. Hij zal ook de gebruikerservaring herdefiniëren en op maat gemaakte oplossingen bieden dankzij het nieuwe MB OS System.

Star Days: bij Mercedes en dealers

Hoewel er in januari geen Autosalon als zodanig plaatsvindt, is Mercedes van plan om haar klanten uit te nodigen voor speciale Star Days. B2B-klanten worden verwacht op het hoofdkantoor van het merk in Woluwe, terwijl particuliere klanten worden uitgenodigd bij hun dealers. Enkele honderden B2B-contacten worden in Brussel verwacht om het volledige portfolio van Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes-G-Klasse en Mercedes-Maybach te ontdekken.
Alle ogen zijn gericht op de Belgische premières van de Mercedes-AMG GT en de Mercedes-Benz CLE Coupé. De iconische SL Roadster uit 1955 maakt het plaatje compleet en onderstreept de ‘Iconic Luxury’-strategie van het topmerk.
Bezoekers krijgen ook de gelegenheid om meer te leren over passieve veiligheid – met name die van volledig elektrische voertuigen, na de recente crashtest tussen een EQS en een EQA, waaruit blijkt dat Mercedes-Benz geen compromissen duldt als het op veiligheid aankomt. Er komt ook een Dolby Atmos-ervaring. In de E-Klasse ligt de nadruk op de ultieme geluidservaring, terwijl avonturiers de 4×4-capaciteiten van het SUV-gamma kunnen ontdekken op het speciale circuit. Tot slot is er een demonstratie over parkeren vanop afstand, waarbij klanten hun wagens kunnen parkeren met behulp van een app, zodat ze een voorproefje krijgen van hoe geautomatiseerd rijden en parkeren zal zijn.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels