Gepubliceerd op 3 January 2022 om 13h08
Door Félix Bouland

Fleet test: De Lexus NX met krachtige plug-in hybride motor

De tweede generatie van de Lexus NX bevestigt opnieuw de plaats van de SUV in het premiumsegment, met als welkomstgeschenk een gloednieuwe plug-in hybride motor.

|||||||||
||||||||| © |||||||||

Het is moeilijk te geloven, maar de Lexus NX is een echte bestseller voor het Japanse luxemerk, goed voor 30% van de volumes in Europa. Voor de tweede release was het niet nodig om aan het winnende recept al te veel te wijzigen. Dit is te zien aan de styling, die alleen maar is geëvolueerd. Aan de voorkant domineert de grote grille nog steeds, maar de visuele handtekening bevindt zich nu in de koplampen. De dynamische flanken blijven grotendeels ongewijzigd, terwijl de achterzijde een nieuwe lichtstrook krijgt die over de achterklep loopt. Dit lijkt de mode te zijn dezer dagen.

Het interieur, echter, maakt een echte breuk met het eerdere model. Het dashboard, dat volledig wordt gedomineerd door een enorm scherm, omarmt de digitale revolutie. Met dit 14 inch grote aanraakscherm (9,8 inch in het instapmodel) bedient u een nieuw infotainmentsysteem en de airconditioning. Gelukkig zijn enkele fysieke knoppen en draaiknoppen behouden gebleven. Ook het stuurwiel maakt een sprong naar de 22e eeuw en schakelt over op aanraakbediening en aanpasbare bedieningselementen. Het resultaat is dat je naar de display moet kijken voor elke functie en dat is niet altijd even aangenaam bij het manoeuvreren.

 

Van hybride naar plug-in

De nieuwe Lexus NX is niet alleen een populaire premium SUV in Europa, het is ook het model dat het merk heeft gekozen om een nieuwe plug-in hybride aandrijflijn te introduceren. Dit plug-in pakket is gebaseerd op de conventionele hybride en vult de 2,5-liter 134 kW (182 pk) elektromotor aan met een 18,1 kWh batterij en een achterin geplaatste motor. Alles bij elkaar beschikt hij over 309 pk en een indrukwekkende elektrische actieradius van tussen 69 en 76 km (WLTP)!

Op de bochtige wegen van Mallorca ontdekken we een SUV die zeer comfortabel op de weg ligt en een briljant ontwikkelde motor heeft. Dankzij zijn krachtige motoren rijdt hij als een echte elektrische auto. En zodra de accu leeg is, neemt Lexus’ expertise op het gebied van hybridisatie het over.

 

Vlootoverzicht

De nieuwe Lexus NX 450h+ AWD doet zijn intrede in het segment met een knal, dankzij zijn krachtige motor en een gemiddelde CO2-uitstoot van tussen 20 en 26 g/km. Daarom heeft zij de gouden medaille voor aftrekbaarheid gekregen. In Wallonië en Brussel zal de grote motor echter de registratiebelasting verhogen. Het valt nog af te wachten wat de prijzen zullen zijn…

 

Technische fiche Lexus NX 450h+ AWD
Brandstof Benzine + elektrisch
Vermogen 136 kW/185 ch + 134 kW + 40 kW (309 ch)
Maximumkoppel 227 Nm + 270 Nm + 121 Nm
Gewicht (tarra) 1990 kg
Koffervolume 545 l
Gemiddeld verbruik 0,9 – 1,1 l/100 km WLTP
Emissies CO2 20 – 26 gr/km
Maximumsnelheid 200 km/u
Cilinderinhoud 2487 cm3
Beheersinformatie
Basisprijs excl. BTW 55.611,57€
Basisprijs incl. BTW 67.290€
Fiscaal vermogen 13 cv
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 2478€
BIV (Vlaanderen) 308,86€
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië)    637,96€
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 46,23€
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA gebruiker 1906€/jaar
Verworpen uitgaven 762,66 €/jaar

 

 

Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels