Gepubliceerd op 7 June 2024 om 16h45
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Fleettest Renault Captur E-Tech Hybrid 2024: veel meer dan gewoon een facelift!

De Renault Captur van de tweede generatie, die werd geïntroduceerd in 2019, krijgt een midlifefacelift om hem aantrekkelijk te houden tegenover de steeds zwaardere concurrentie in het B-SUV-segment. Naast de nieuwe visuele identiteit van het merk zijn ook de technologieën van de Captur verbeterd.

Toen in 2013 de eerste generatie van de Captur werd geïntroduceerd, had die de moeilijke taak om de Modus te vervangen, een kleine monovolume die geen groot succes was geweest. De Captur is er echter in geslaagd om een plaats voor zichzelf te veroveren in het segment van de B-SUV’s: op 11 jaar tijd zijn er meer dan 2 miljoen exemplaren van verkocht.

Op dit moment staat de Captur nog steeds op de vierde plaats in de verkoop van B-SUV’s, achter de Dacia Sandero Stepway, de Toyota Yaris Cross en de Ford Puma.

Terwijl de tweede generatie van het model, die in 2019 op de markt kwam, visueel niet meer dan een evolutie bracht, kan de facelift die nu wordt geïntroduceerd, bijna worden beschouwd als een nieuw model op zich.

Atletischer

De designers van Renault wilden namelijk een veel atletischer model, met meer karakter en uitstraling. En daar zijn ze in geslaagd! De nieuwe voorpartij, die erg verticaal is en wordt gekenmerkt door een meer horizontale motorkap omvat, staat dichter bij de nieuwste producten van het merk uit Boulogne-Billancourt, zoals de nieuwste Clio, de Scénic E-Tech Electric, de recente Rafale of de toekomstige Symbioz, die we in juli zullen testen.

Aan de voorkant is het open radiatorrooster verleden tijd. De nieuwe generatie heeft een gesloten grille, maar is voorzien van luchtinlaten net daaronder en in de bumper. De grille wordt ook gekenmerkt door visuele elementen die de indruk wekken dat het Renault-logo ‘afketst’ op het water.

Het logo is erg aanwezig, want we vinden het ook terug in de vorm van de dagrijverlichting. Net als op de Clio en de Scénic E-Tech Electric is op de nieuwe Captur een half Renault-logo in de voorbumper verwerkt, met een gestileerd dagrijlicht in een exclusief design voor elk model.

Terwijl de styling aan de voorkant duidelijk is geëvolueerd, is dat aan de zijkanten en achterkant veel minder het geval. We merken alleen het nieuwe logo op, terwijl ook de kleur van de achterlichten, onder transparant glas, verandert.

Hetzelfde geldt voor het interieur… Renault heeft duidelijk al zijn middelen gestoken in de ontwikkeling van de voorkant. De console blijft identiek. Het merk heeft echter besloten om het leder te verbannen, dat is vervangen door stoffen elementen, waarvan de meeste milieuvriendelijk zijn en er best goed uitzien.

Meer technologie

Maar de grote nieuwigheid van deze Captur zit ook in de technologieën aan boord. In het bijzonder het OpenR Link-multimediasysteem met geïntegreerde Google-interface, dat ook op andere modellen van het gamma te vinden is. De navigatie maakt nu ook gebruik van Google Maps en dankzij toegang tot de Google Play-catalogus kun je meer dan 50 appls aan de auto toevoegen.

Navigatie via Google Maps kan voortaan ook worden weergegeven op het digitale instrumentenpaneel.

Op het gebied van ADAS voldoet de nieuwe Captur aan de Europese GSR2-norm en kan hij dus rekenen op een hele reeks rijhulp- en veiligheidssystemen die worden geactiveerd telkens als de auto wordt gestart. Renault heeft echter het goede idee gehad om een fysieke ‘My Safety Switch’-knop toe te voegen aan de linkerkant van het stuurwiel. Hiermee kun je bepaalde rijhulpsystemen aanpassen (en dus uitschakelen) via een menu, en deze ‘aangepaste’ modus activeren door twee keer op de knop te klikken telkens als je de auto start.

Nog altijd even praktisch

Een van de belangrijkste verkoopargumenten van de Captur is altijd de verschuifbare achterbank geweest. De ingenieurs van Renault wilden deze functie graag behouden voor de nieuwe generatie. Standaard kan de achterbank tot 16 cm worden verschoven, een oplossing die uniek is in dit segment en die de bagageruimte vergroot. Met de zitting volledig naar voren geschoven bedraagt het koffervolume 616 liter.

De binnenruimte van deze Captur is behoorlijk goed, zelfs achterin, waar twee volwassenen comfortabel kunnen zitten, met voldoende been- en hoofdruimte.

Voor een auto in dit segment is de algehele kwaliteit van de materialen behoorlijk flatterend. Alleen had het bovenste deel van de deurpanelen misschien een iets zachtere kunststof verdiend.

Dynamischer

Wat het motoraanbod betreft, is de plug-inhybrideversie, die al uit de catalogus van de vorige generatie was geschrapt, er niet meer bij. Deze versie was goed voor slechts 3% van de verkoop van de Captur in Frankrijk. De benzineversies (TCe 90) en de mild-hybride 160 EDC zijn echter nog steeds van de partij, net als de full hybrid-versie, die nog steeds goed is voor 33% van de verkoop op onze markt. Het was in deze versie dat we de nieuwe generatie op de proef konden stellen.

De hybrideversie van de Captur is uitgerust met een viercilinder van 1,6 lite,r gekoppeld aan twee elektromotoren en een batterij van 1,2 kWh, goed voor 145 pk en 250 Nm. De geometrie van de ophanging en de afstelling van de stuurinrichting zijn ook herzien. Dit alles geeft de nieuwe Captur een dynamischer weggedrag. Het chassis is perfect gekalibreerd. De schokdemping is verbeterd dankzij het gebruik van nieuwe veren, wat het rijcomfort vergroot. Zelfs wanneer je het onderste uit de kan haalt, vertoont de auto erg weinig rolneigingen.

De energierecuperatie regel je met een B-stand, terwijl 4 rijmodi de mogelijkheid bieden om het gedrag van de auto aan te passen en de elektrische modus efficiënter te maken. Die blijkt nu al erg efficiënt, want hij wordt regelmatig gebruikt om de verbrandingsmotor te ontlasten, zelfs op snelwegen.

Het resultaat: tijdens onze twee testdagen behaalden we telkens een gemiddeld verbruik van 4,6 liter/100 km op een mix van nationale wegen en snelwegen in de regio Madrid. Dat is precies het WLTP-verbruik dat het merk claimt.

Als we een minpuntje moeten noemen, dan is dat het motorgeluid bij hard accelereren en de omschakeling van benzine naar elektrisch. De Captur is niet bedoeld als sportieveling. Zijn specialiteit is rijden in stadsverkeer, waar hij de capaciteiten van zijn elektromotor kan demonstreren.

Fleetbalans

De nieuwe Captur is niet zomaar een facelift. Het is een echt nieuw model, met vernieuwde technologieën die hem echt concurrerend maken. Hij biedt niet alleen een interieur dat gezinnen zal aanspreken, maar zijn hybride aandrijflijn is ook echt efficiënt, met uitstekende prestaties in combinatie met een zeer laag brandstofverbruik. Naar onze mening is Renault op dit moment het merk dat de meest efficiënte en zuinigste zelfopladende hybride technologie heeft ontwikkeld.

De versie Esprit Alpine, met zijn specifieke decoratieve elementen aan de buiten- en binnenkant, biedt een echte plus op het gebied van look.

Hoewel hybrides fiscaal minder aantrekkelijk zijn, blijft deze Captur een uitstekend alternatief voor wie nog niet klaar is om over te schakelen op een oplaadbaar voertuig. Hij geeft dit jaar (2024) nog recht op een fiscale aftrekbaarheid van 34,77%, terwijl zijn VAA ongeveer 166 euro per maand bedraagt.

Technische fiche

Renault Megane E-Tech Hybrid Esprit Alpine 2024
Motor Benzine – elektrisch
Vermogen 145 pk
Maximumkoppel 148 Nm @ 3600 o/m
Leeggewicht
1370 kg
Koffervolume
340 liter
Brandstoftankinhoud 48 liter
Gemiddeld verbruik
4,6 l/100 km
Uitstoot van CO2 105 g/km
Topsnelheid 170 km/u
Cilinderinhoud 1598 cm3
Beheersinformatie
Basisprijs excl. btw € 25.867
Basisprijs incl. btw € 31.300
Fiscaal vermogen 9 PK
BIV (Brussel, Wallonië, leasing) € 123
BIV (Vlaanderen) € 97,62
Rijtaks (Brussel, Wallonië, leasing) € 339,94
Rijtaks (Vlaanderen) € 243,99
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid over 4 jaar 8,69%
Bruto VAA bestuurder € 166,82
Verworpen uitgaven € 119,66
Bijdrage CO2 € 91,33/maand
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels