Wat het motoraanbod betreft, is de plug-inhybrideversie, die al uit de catalogus van de vorige generatie was geschrapt, er niet meer bij. Deze versie was goed voor slechts 3% van de verkoop van de Captur in Frankrijk. De benzineversies (TCe 90) en de mild-hybride 160 EDC zijn echter nog steeds van de partij, net als de full hybrid-versie, die nog steeds goed is voor 33% van de verkoop op onze markt. Het was in deze versie dat we de nieuwe generatie op de proef konden stellen.
De hybrideversie van de Captur is uitgerust met een viercilinder van 1,6 lite,r gekoppeld aan twee elektromotoren en een batterij van 1,2 kWh, goed voor 145 pk en 250 Nm. De geometrie van de ophanging en de afstelling van de stuurinrichting zijn ook herzien. Dit alles geeft de nieuwe Captur een dynamischer weggedrag. Het chassis is perfect gekalibreerd. De schokdemping is verbeterd dankzij het gebruik van nieuwe veren, wat het rijcomfort vergroot. Zelfs wanneer je het onderste uit de kan haalt, vertoont de auto erg weinig rolneigingen.
De energierecuperatie regel je met een B-stand, terwijl 4 rijmodi de mogelijkheid bieden om het gedrag van de auto aan te passen en de elektrische modus efficiënter te maken. Die blijkt nu al erg efficiënt, want hij wordt regelmatig gebruikt om de verbrandingsmotor te ontlasten, zelfs op snelwegen.
Het resultaat: tijdens onze twee testdagen behaalden we telkens een gemiddeld verbruik van 4,6 liter/100 km op een mix van nationale wegen en snelwegen in de regio Madrid. Dat is precies het WLTP-verbruik dat het merk claimt.
Als we een minpuntje moeten noemen, dan is dat het motorgeluid bij hard accelereren en de omschakeling van benzine naar elektrisch. De Captur is niet bedoeld als sportieveling. Zijn specialiteit is rijden in stadsverkeer, waar hij de capaciteiten van zijn elektromotor kan demonstreren.