Gepubliceerd op 17 November 2023 om 16h39
Door Damien Malvetti

Fleet test Toyota C-HR: gedurfder, efficiënter

De Toyota C-HR werd in 2017 gelanceerd en zorgde voor een revolutie in het C-SUV-segment met zijn coupé-formaat en zeer originele design. Zes jaar later en Toyota heeft alleen al op onze markt 25.000 exemplaren van dit model verkocht, een ongelooflijk succes. De tweede generatie maakt nu zijn debuut en vindt het basisconcept opnieuw uit, maar blijft er wel trouw aan. link2fleet heeft al achter het stuur kunnen kruipen en onthult zijn indrukken.

|||||||||||
||||||||||| © |||||||||||

Op het gebied van design schudde de eerste generatie Toyota C-HR duidelijk de codes van zijn tijd door elkaar en versterkte het imago van het merk, dat tot dan toe iets te serieus was. De tweede generatie wil op deze weg doorgaan en heeft lijnen die zich zelfs onderscheiden van wat Toyota en de concurrentie op dit moment doen. Het geeft de indruk dat de auto in beweging is, zelfs als hij stilstaat.

De lange, aflopende motorkap eindigt in een spitse snuit die wordt benadrukt door C-vormige koplampen en een enorme grille die doet denken aan die van het zustermerk Lexus.

Het tweekleurige koetswerk (standaard op bepaalde versies) benadrukt nog eens zijn exclusieve design en coupéuitstraling.

Aan de achterzijde strekken de prominente lichten zich uit vanaf de achterklep en omringen ze de verlichte modelnaam, die slim is geïntegreerd in de lichtstrip boven het remlicht.

 

Een verstandiger interieur

Het interieur heeft een iets soberdere uitstraling dan het exterieur. De lijnen van het dashboard geven een vloeiende indruk waar de verschillende niveaus in elkaar overlopen. Naast een volledig digitaal 12,3-inch instrumentenpaneel zit er een 8-inch of 12,3-inch scherm – afhankelijk van de versie – bovenin de middenconsole, maar de fysieke bedieningselementen zijn nog steeds nadrukkelijk aanwezig. Sommigen zouden kunnen zeggen ‘te’ aanwezig…

Aan de voorkant is de kwaliteit van de materialen erg goed en er zijn zelfs een paar hints van alcantara in de deurpanelen. Toyota heeft de voorkeur gegeven aan het gebruik van gerecycleerd plastic. De stoel is comfortabel en uitnodigend. Het is jammer dat dezelfde zorg niet is besteed aan de achterbank, waar hard plastic alomtegenwoordig is en de glasoppervlakken klein zijn. Tel daarbij op dat de voorstoelen erg groot zijn, en je krijgt een achterbank die niet erg uitnodigend is voor lange ritten. Jammer, want er is genoeg ruimte voor 2 volwassenen.

Tot slot biedt de bagageruimte 388 liter. Dat is iets minder dan in zijn klasse, maar nog steeds acceptabel. De achterklep is een beetje hoog, maar de toegang is gemakkelijk.

Alleen in hybride

De nieuwe C-HR is uitsluitend leverbaar als hybride en is voorzien van Toyota’s 5e generatie hybride systeem. Vanaf de introductie zijn er twee volledig hybride aandrijflijnen beschikbaar: de 140 pk sterke 1.8 HEV 2WD en de 197 pk sterke 2.0 HEV, leverbaar in 2WD en AWD. Een plug-in hybride versie (2.0 PHEV 2WD) zal begin 2024 aan de catalogus worden toegevoegd, met een actieradius van ongeveer 66 km.

De C-HR biedt 4 rijmodi (Eco, Sport, Normal of Custom), die elk een specifiek gedrag voor de auto bieden, maar ook de visuele elementen van het instrumentenpaneel aanpassen.

Over visuele elementen gesproken: de sfeer van de interieurverlichting past zich aan verschillende rijsituaties, gevaren op de weg en temperatuurveranderingen aan, afhankelijk van het tijdstip van de dag.

De 1.8 HEV-versie mist een beetje pit, maar is zeer zuinig in verbruik. Tijdens onze testrit op heuvelachtige wegen noteerden we een gemiddeld verbruik van 4,8 liter/100 km. Als je meer dynamiek wilt, kies dan voor de 2.0 HEV-versie, die iets krachtiger is en een lichtere batterij heeft. De motor is echter soms luidruchtiger bij hard accelereren. Het weggedrag is in de meeste situaties prima en de C-HR ligt goed in bochten, zolang je niet te hard van stapel loopt. Het is in ieder geval wanneer je ‘zen’ rijdt en met een zeer lichte rechtervoet, dat de C-HR al zijn talenten op de weg laat zien.

Rijmodus B, die de accu regenereert, was minder effectief tijdens het remmen dan bij andere recente modellen in het Toyota-gamma, zoals de Corolla.

Made in… Belgium !

Toyota mag dan een Japans merk zijn, deze nieuwe C-HR is in feite een Belgisch product! Hij werd van begin tot eind ontwikkeld in het R&D-centrum van Toyota Motor Europe in Zaventem. Ook de batterijen werden in Europa geassembleerd. We moeten erbij zeggen dat dit model exclusief voor de Europese markt wordt ontwikkeld.

Fleetrapport

De nieuwe C-HR is grotendeels een herhaling van zijn voorganger. Hij heeft een opvallend uiterlijk, geavanceerde technologie, een zeer goed afwerkingsniveau en bovenal een perfecte beheersing van hybride technologie, met een buitensporig laag brandstofverbruik.

Als er 2 punten zijn waarop hij beter zou kunnen, dan is dat de aantrekkelijkheid van de achterbank en de prijs… Met een basisprijs van € 31.206 exclusief btw voor de 1.8 versie, kun je een gemiddelde maandelijkse huurprijs verwachten van ongeveer € 570 voor een contract van 60 maanden, 15.000 km/jaar.

De Toyota C-HR zal een goede keuze blijken voor wie zich wil onderscheiden van de massa, maar nog niet klaar is om volledig elektrisch te gaan. De geavanceerde hybride technologie houdt de gebruikskosten en TCO laag, vooral dankzij de – tijdelijk – voordelige fiscale behandeling.

Technische fiche

Toyota C-HR 1.8 HEV

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Full hybride
Vermogen 140 pk
Maximale koppel 132 Nm @ 3600 RPM
Leeggewicht Niet bekend
Koffervolume 388 l
Volume brandstoftank 43 l
Gemiddend verbruik 4,7 l/100 km
Emissie van CO2 105 g/km
Maximale snelheid 175 km/u
Cylinders 1798 cm3
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 31.206,61€
Basisprijs incl. BTW 37.760,00€
Fiscaal vermogen 10 pk
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 123,00€
BIV (Vlaanderen) 85,74 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 349,02€
Wegentaks (Vlaanderen) 282,82€
Fiscale aftrekbaarheid 70 %
VAA gebruiker (bruto) 2513,83 €/jaar
Verworpen uitgaven 251,38 €/jaar
Taks op uitstoot CO2 87,57€

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels