Gepubliceerd op 3 March 2022 om 13h39
Door Damien Malvetti
Experten gelinkt :

Fleettest DS 9: 2 nieuwe PHEV-versies op het menu

De ambitie van DS is duidelijk: vanaf 2024 zullen alle nieuwe modellen uitsluitend elektrisch zijn. Om deze uitdaging met succes aan te gaan, zet het merk nu al zwaar in op elektrificatie. Zo voegt de DS 9, minder dan een jaar na zijn lancering, twee nieuwe hybride motoren toe aan zijn catalogus. We hebben ze getest.

|||||||||||||
||||||||||||| © |||||||||||||

Nee, de grote luxe sedan krijgt nog geen facelift of styling upgrade. Het is slechts een technische update. De DS 9 had al een PHEV-versie in zijn catalogus, maar voegt daar nu de E-Tense 250 en de E-Tense 4X4 360 aan toe. De eerste is een opgewaardeerde versie van de bestaande 225, gebaseerd op een 200 pk PureTech-benzinemotor en een 80 kW (110 pk) elektromotor, dit alles met een nieuwe 15,6 kWh batterij. Met deze combinatie is de DS 9 E-Tense 250 in staat om tot 61 km te rijden (WLTP).

In onze testrit is deze versie overtuigender dan de 225 dankzij de nieuwe batterij, ook al is het stevige gewicht van de wagen nog steeds een beetje merkbaar, vooral bij hard optrekken. We hadden graag wat meer vermogen gehad. De overgang van elektrisch naar thermisch rijden is meesterlijk stil en uitzonderlijk soepel. Tijdens onze testrit op de bochtige wegen van de Côte d’Azur konden we 57 km afleggen in volledig elektrische modus met een kalme rijstijl.

Ook een 4×4 versie

De tweede nieuwigheid is de DS 9 E-Tense 4×4 360, met andere woorden een supercharged versie met vierwielaandrijving. Hier worden de 11,9 kWh batterij die al aanwezig was op de vorige versies en dezelfde 200 pk PureTech 4-cilinder benzinemotor gecombineerd met twee elektromotoren: één met 110 pk (vooraan) en de andere met 113 pk (achteraan).

Om de prestaties te verbeteren, zijn de dempers, de veren, de anti-rollbar en de motormapping herzien. De carrosserie is verlaagd en de spoorbreedte verbreed, terwijl de voorste remschijven geventileerd zijn en 20″ wielen worden aangeboden.

In deze versie is de DS 9 in staat om 47 km te rijden in de nulemissiestand. De auto kan tot 140 km/u rijden in elektrische modus en bereikt 0 tot 100 in slechts 5,6 seconden.

Op de weg is de auto dynamisch en zelfs speels, maar zonder ooit afbreuk te doen aan het hoge niveau van comfort dat hij biedt. In alle situaties biedt de DS 9 E-Tense 4×4 360 een perfect evenwicht tussen prestaties, comfort en bestuurbaarheid. Tijdens onze reis hebben we 39 km afgelegd in de nulemissiestand, terwijl we een eerder sportieve rijstijl aanhielden. Dit werd bereikt zonder het brandstofverbruik te verhogen, aangezien het dashboard aan het einde van onze rit van 140 km een gemiddelde van 7,5 l/100 km aangaf.

Vlootbalans

Met deze twee nieuwe motoren is de DS 9 uitgerust met nieuwe argumenten om fleetklanten aan te trekken. Met een prijskaartje van bijna 65.000 euro zal de 360-versie niet voor alle budgetten toegankelijk zijn, ook al heeft hij een betere uitrusting dan de Duitse concurrenten voor een gelijkwaardige prijs. Maar maak je geen zorgen, de 250-versie doet het werk perfect en geniet bovendien van een aftrekbaarheid van 100%.

Technische gegevens

DS9 9 E-Tense 250 / DS 9 E-Tense 4×4 360

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof     Hybride-benzine
Vermogen 250 pk   /  360pk
Bereik 61 km  /  47 km
Gemiddeld verbruik 1,1 l/100 km   /   1,8 l/100 km
Uitstoot CO2 26 g/km  /   41 g/km
Maximale snelheid 240 km/h  /  250 km/h

 

BEHEERSINFORMATIE (DS 9 E-Tense 4×4 360)
Basisprijs excl. BTW 53.710 €
Basisprijs incl. BTW 64.990 €
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 51,63 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 24,72 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA bestuurder  2228,23 €/jaar
Verworpen uitgaven 378,80 €/jaar
Belasting op CO2 28,17 €

 

 

 

 

 

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels