Gepubliceerd op 2 May 2023 om 07h27
Door Damien Malvetti

Hervorming van het TMC in Wallonië: elektrische wagens worden niet gespaard

Eindelijk! Na maanden van uitstel heeft de Waalse regering een akkoord bereikt over de hervorming van de regionale autobelasting. Alleen de belasting op inverkeerstelling (het TMC in Wallonië is namelijk het equivalent van het BIV in Vlaanderen) zal vanaf juli 2025 worden gewijzigd om de keuze voor minder krachtige, minder zware en minder CO2-intensieve modellen aan te moedigen. Helaas zullen elektrische modellen niet meer automatisch profiteren van een verlaagd TMC-tarief… De uitleg krijgt u van ons.

|
| © |

Minister van Mobiliteit Philippe Henry is er trots op dat hij eindelijk een consensus heeft bereikt over zijn hervorming van de autobelasting in Wallonië. Hij werkte al maanden aan een wetsvoorstel, dat echter meermaals werd verworpen. De partijen rond de tafel zijn er echter alleen in geslaagd het eens te worden over de hervorming van de TMC. De wegentaks blijft na 1 juli 2025 dus ongewijzigd.

De nieuwe TMC (belasting op inverkeerstelling) zal rekening houden met elementen zoals het gewicht van het voertuig, het vermogen, maar ook de impact op de infrastructuur en het milieu en het risiconiveau bij ongevallen. De maximumprijs zal maximaal 9.000 euro en minimaal 50 euro bedragen. Deze nieuwe TMC zal pas vanaf 1 juli 2025 van toepassing zijn op nieuw ingeschreven voertuigen.

Technisch gezien is het de bedoeling om hybride en elektrische voertuigen met een lagere (of zelfs geen) CO2-uitstoot in vergelijking met modellen met een verbrandingsmotor aan te moedigen.

Aangezien het principe van deze nieuwe TMC echter gebaseerd is op volgende regel: “hoe groter de wagen, hoeveel te meer je betaalt”, zullen sommige elektrische modellen hun TMC echter aanzienlijk zien stijgen.

Zo gaan een Renault Megane E-Tech, een Opel Mokka-e of een Peugeot e-208 van 61,5 euro (vast tarief voor elektrische wagens) nu naar 50 euro dankzij hun stadsauto-formaat.

Een Tesla Model 3 daarentegen gaat van 61,5 euro naar… 1.588 euro, een Tesla Model Y van 61,5 naar 1.404 euro en een Model S van 61,5 naar… 1.910 euro. Dit komt door de grootte van het voertuig en het gewicht.

Dit zal waarschijnlijk een grote impact hebben op de TCO van bedrijfswagens en de portemonnee van bedrijven pijn doen, omdat de Tesla Model 3 een van de populairste fleetmodellen is…

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels