Gepubliceerd op 21 February 2023 om 11h24
Door Damien Malvetti

Interview Eric Van Bael CEO XPOfleet: “Het belangrijkste? Luisteren naar onze klanten en hen helpen om te anticiperen op de komende evoluties en innovaties in de sector”

Ter gelegenheid van de XPOfleet Mobility Day 2023 kregen we de kans om te praten met Eric Van Bael, de nieuwe CEO van het bedrijf dat in 2022 samen met Mobilitypower werd overgenomen door de Nederlandse groep AutoBinck. Hij geeft ons zijn visie op de evolutie van de sector, maar ook op de toekomst van de twee bedrijven.

link2fleet : Eric Van Bael, u bent de nieuwe CEO van XPO en Mobilitypower. De meeste klanten van XPO hebben u vandaag leren kennen op deze eerste XPOfleet Mobility Day na COVID, maar vertel eens wat meer over uzelf?

Eric Van Bael : “Tot 2017 werkte ik voor Amerikaanse beursgenoteerde IT bedrijven (EDS en HP).  Daarna maakte ik de switch naar een lokale scale up (Spacewell) die door een Duitse beursgenoteerde groep was overgenomen.  Begin 2022 kwam ik in contact met de Nederlandse Autobinck Group die kort ervoor XPOfleet en Mobilitypower hadden gekocht van de vorige eigenaars en oprichters.”

L2F : De Autobinck Group is de groep die nu XPOfleet en Mobilitypower bezit?

E.V.B. : “Precies. Begin vorige eeuw was Autobinck een auto-importeur in Nederland, vergelijkbaar met de groep D’Ieteren in België. In 2015 besloot de groep naar aanleiding van de marktontwikkelingen haar activiteiten uit te breiden naar twee nieuwe sectoren en creëerde 2 nieuwe divisies naast hun klassieke auto business,  ‘Ebinck’ waar nieuwe ventures werden ondergebracht die inspelen op elektrificatie ,  en ‘Mobinck’ waar de recente acquisities van technologie start-ups en scale-ups werden gebundeld die inspelen op alles wat met mobiliteit te maken heeft.  In 2019 werd in Nederland Fleet Support gekocht en ondergebracht in de Mobinck Divisie, en in 2021 volgde dan de acquisitie van XPOfleet en Mobilitypower.”

L2F : Waarom zou een wagenparkbeheerder kiezen voor XPOfleet en Mobilitypower?

E.V.B. : “Het zijn twee verschillende bedrijven met elk hun eigen offering.  In beide teams hebben we een zeer diepe kennis van en ervaring met de sector. Ons bedrijf bestaat 25 jaar, de XPOfleet -software viert dit jaar zijn 15e verjaardag. We hebben 220 klanten voor wie we meer dan 110.000 voertuigen in 25 landen beheren. We zijn met onze klanten meegegroeid. De meeste wagenparkbeheerders die onze software gebruiken, zeggen dat ze alles vinden wat ze nodig hebben om de mobiliteit van hun werknemers efficiënt te beheren. Alle processen zijn geïntegreerd. Het voordeel van werken met ons is ook dat je profiteert van onze partnerschappen & interfaces met letterlijk honderden leveranciers. We hebben ook een mooie eerste samenwerking opgezet met Moove (een zusterbedrijf in de Autobinck groep). Wij weten voor een grote internationale klant bijvoorbeeld wat de brandstofkosten zijn van elke voertuig. Moove registreert  en analyseert het bestuurdersgedrag met hun telematica oplossing, en door die 2 databronnen te correleren helpen we de klant de brandstofkosten aanzienlijk te  verlagen. Dit is een mooi voorbeeld van de nieuwe kracht van XPO.

Mobilitypower is een dienstverlenend bedrijf.  Door de energietransitie en de ontwikkeling van alternatieve mobiliteit, wordt de job van wagenparkbeheerder (of mobiliteitsbeheerder) steeds complexer en omvat nieuwe realiteiten. Sommige professionele wagenparkbeheerders worden overweldigd en missen de tijd om al deze ontwikkelingen in goede banen te leiden. Het uitbesteden van wagenparkbeheer is vaak de beste oplossing. Dit is wat wij bieden met MobilityPower. En als deze wagenparkbeheerders al gebruik maakten van de software van XPO, is de overgang nog eenvoudiger omdat alles dan binnen hetzelfde ecosysteem is geïntegreerd.

Ten slotte houden we bij XPO en MobilityPower van de ‘human touch’ en luisteren we naar onze klanten. Daardoor kunnen we met hen mee evolueren en hen zelfs voorbereiden op de volgende evoluties in de markt.”

L2F : Wat zijn je plannen voor de toekomst?

E.V.B. : “Eerst en vooral: onze bestaande klanten volledig tevreden blijven stellen, door verder te ontwikkelen en te investeren in de software en door voortdurend nieuwe mogelijkheden toe te voegen in lijn met de marktontwikkelingen. Daarnaast gaan we ons verkoopteam uitbreiden in België, Nederland en Duitsland, waar we in 2021 onze eerste klant hebben binnengehaald. We willen ook onze consultingactiviteit ontwikkelen en onze klanten meer advies geven. Bij XPO zijn we ervan overtuigd dat de focus meer op de werknemer moet liggen. We moeten vandaag een totaaloplossing kunnen aanbieden met een bedrijfswagen, maar ook een fiets, openbaar vervoer, enz. Ook wij hebben een rol te spelen in deze verschuiving naar mobiliteit in de breedste zin van het woord.”

L2F : U had het over internationale ambities. Bestaan die ook voor XPO en Mobilitypower?

E.V.B. : “Ja, zeker weten. We hebben al veel Belgische en Nederlandse klanten met internationale wagenparken, die in onze software zijn geïntegreerd. Onze software wordt al in 25 landen gebruikt. Het potentieel is dus enorm. De ontwikkeling in Duitsland  waar we in 2022 een  eerste zeer grote klant hebben opgetekend is een voorbeeld: andere landen volgen later. Maar de focus blijft eerst en vooral gericht op de bestaande markten.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Consultancy & Fleet Management

Gelijkaardige artikels