Gepubliceerd op 1 March 2023 om 06h59
Door Damien Malvetti

link2fleet Mobili-Time Institute: van theorie naar praktijk

Naast de energietransitie vormt de invoering van een alternatief en duurzaam mobiliteitsbeleid een tweede grote uitdaging voor wagenparkbeheerders vandaag. Een niet te onderschatten uitdaging, aangezien deze de toekomst van de bedrijfsmobiliteit op zeer lange termijn zal bepalen. Met behulp van de beste experts in de sector biedt link2fleet nu een reeks digitale leer- en face-to-face opleidingsmodules aan om alle belanghebbenden te helpen deze uitdaging met succes aan te gaan.

De ecologische voetafdruk van de verplaatsingen van personeelsleden verminderen, talent behouden en aantrekken, bedrijfsimago, minder tijd verliezen in de file,… er zijn veel redenen om een mobiliteitsbeleid in te voeren binnen een bedrijf. Het wettelijk kader van het mobiliteitsbudget is nu ook een stimulans in dit opzicht en zou in de toekomst kunnen evolueren om het toegankelijk te maken voor een groter aantal werknemers.

In ons grote ‘Company Car Report 2022’-onderzoek bij 250 wagenparkbeheerders, uitgevoerd in samenwerking met Mobia, noemde bijna één op de vier respondenten het inruilen van de bedrijfswagen voor het mobiliteitsbudget als een van de belangrijkste uitdagingen waar ze de komende 6-12 maanden voor staan.

26% van de ondervraagde bedrijven verklaarde reeds een mobiliteitsplan te hebben ingevoerd, terwijl 39% antwoordde dat dit in de toekomstig gepland stond. Het moet opgemerkt worden dat 42% van de wagenparkbeheerders die aan het onderzoek deelnamen, al verzoeken van werknemers hebben ontvangen om hun bedrijfswagen te vervangen door een mobiliteitsbudget. En deze trend zal in de toekomst alleen maar toenemen met de komst van nieuwe generaties werknemers die steeds minder geïnteresseerd zijn in het bezitten van een auto.

Het valt nog af te wachten over welk mobiliteitsbudget het gaat. Want hoewel er een kader is vastgesteld door de federale overheid, kunnen bedrijven er ook voor kiezen hun eigen versie te ontwikkelen, afhankelijk van hun situatie of de specifieke behoeften van bijvoorbeeld hun werknemers. En het opzetten van een mobiliteitsbeleid, op basis van het wettelijk kader of op maat gemaakt, kan een echte kopzorg zijn. Hoe doe je dat? Waar moet je beginnen? Met welke partijen werk je samen? Welke alternatieve oplossingen moeten worden geïntegreerd? Hoe stel je jouw personeel tevreden? Hoe kunnen de kosten van deze alternatieve mobiliteit voor de onderneming worden ingeschat? De vragen zijn talrijk en de antwoorden vaak zeer complex.

Om wagenparkbeheerders, CEO’s, financiële en HR-afdelingen, C-levels en influencers hierbij te helpen, biedt link2fleet vanaf dit jaar een nieuw specifiek opleidingsprogramma aan onder de naam ‘Mobili-Time Institute’.

 

Digitaal leren en face-to-face

Aan het einde van dit opleidingsprogramma, ontwikkeld door link2fleet in samenwerking met Thierry Devresse (My Mobility Budget Bulter) en een reeks neutrale deskundigen, beschikken de deelnemers over alle kennis en instrumenten om in hun bedrijf een mobiliteitsbudget op te stellen en dit dagelijks op te volgen.
Het programma zal bestaan uit 4 gratis en open webinars om de nodige voorkennis en informatie te verwerven om de twee face-to-face opleidingssessies (tegen betaling) te kunnen volgen die per taalgroep worden aangeboden (Frans en Nederlands). Daarom zullen in de loop van het jaar twee aanvullende modules worden georganiseerd, elk bestaande uit twee digitale leersessies gevolgd door een persoonlijke sessie. Het zal ook mogelijk zijn om gedurende het hele jaar de inhoud van deskundigen op het gebied van digitaal leren (video’s, artikelen, enz.) op onze website te raadplegen.

We behandelen onder andere de evolutie van de TCO (Total Cost of Ownership) naar de TCM (Total Cost of Mobility), de elektrificatie van het wagenpark met de bijhorende laadoplossingen op kantoor, bij de werknemers thuis en publiek, de voor- en nadelen van het wettelijk mobiliteitsbudget of van een mobiliteitsplan op maat, of informatie over alle alternatieve mobiliteitsoplossingen die er bestaan en die kunnen worden aangepast aan de noden van uw bedrijf.

 

Mobili-time report

Aan de hand van de trends die de deelnemers aan deze verschillende sessies zullen delen, zal link2fleet meerdere keren per jaar analyses van de sector kunnen maken en de grote uitdagingen voor de toekomst kunnen identificeren. Deze trends zullen worden gegroepeerd en op kwartaalbasis worden geanalyseerd in het mobili-time-report.

 

Praktische informatie

Informatiesessies – webinars *:

  • 09/03: TCO vs TCM
  • 20/04: Elektrificatie

Opleidingssessie – face-to-face :

16/05 (NL) & 23/05 (FR) : TCO vs TCM / Elektrificatie

Informatiesessies – webinars :

  • 14/09: Federaal mobiliteitsbudget versus « Inhouse » mobility​
  • 09/11: Home-work & alternative/sustainable mobility solutions​

Opleidingssessie – face-to-face :

  • 28/11 (NL) & 05/12 (FR): Federaal mobiliteitsbudget versus « Inhouse » mobility​/ Home-work & alternative/sustainable mobility solutions

*De webinars duren telkens 1 uur en zijn opgesplitst per taal. (NL om 9H30 en FR om 11H30).

Zij worden ook opgenomen en zijn op ieder moment online beschikbaar

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Expertise & Federaties , Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels