Gepubliceerd op 24 November 2022 om 08h16
Door Jeroen Evens

Michael De Meyer (Umicore): “Het mobiliteitsbudget is nog steeds te complex »

Naar aanleiding van de 250e editie van ons link2fleet magazine hebben we besloten het woord te geven aan enkele belangrijke spelers uit de sector om hun visie te vernemen op de evolutie van de bedrijfswagen, de elektrificatie, de fiscaliteit, de mobiliteit, kortom alles wat de fleet- en mobiliteitssector in België aanbelangt. Michaël De Meyer (Umicore), onlangs verkozen tot Fleet Owner of the Year 2022, zet zich resoluut in voor de energietransitie van zijn vloot en begrijpt ten volle de dagelijkse uitdagingen van fleet- en mobiliteitsmanagers.

|||||||
||||||| © |||||||

link2fleet: Is er nog een toekomst voor de bedrijfswagen?

Michaël De Meyer: “Ik denk dat de bedrijfswagen in België altijd een toekomst zal hebben zolang het belastingstelsel het de moeite waard maakt om er een aan je werknemers ter beschikking te stellen.”

l2f: Gelooft u erin dat alle bedrijfswagens 100% elektrisch zullen zijn in 2026?

M.D.M.: “In ons geval zal dat het geval zijn, maar ik denk dat het in het algemeen, op de Belgische markt, niet het geval zal zijn. Want elk bedrijf heeft zijn eigen uitdagingen en zijn eigen bestuurdersprofielen. Dus ik denk dat sommigen in 2026 nog steeds een mix zullen hebben tussen volledig elektrisch en andere soorten brandstoffen.”

l2f: Hebben fossiele brandstoffen nog een toekomst?

M.D.M.: “Het is mijn persoonlijke mening, maar ik denk dat fossiele brandstoffen op lange termijn niet veel toekomst hebben voor persoonlijke voertuigen. Voor oplossingen zoals waterstof geloof ik echter dat er een toekomst is, vooral voor bepaalde soorten voertuigen, met name in het zware vervoer.”

 

l2f: Hoe ziet u de mobiliteit van werknemers zich in de toekomst ontwikkelen?

M.D.M.: “Ik denk dat telewerk een zeer belangrijk aspect van onze mobiliteit is geworden sinds de Covid-19 pandemie. Is tenslotte de beste mobiliteit niet die waarbij we niet hoeven te reizen? Daarnaast is het van groot belang dat we elke werknemer de beste individuele oplossingen kunnen bieden om zich te verplaatsen.”

l2f: Hoe kijkt u naar het mobiliteitsbudget en hoe ziet u dit evolueren?

M.D.M.: “Zoals het er nu uitziet, vind ik het mobiliteitsbudget nog steeds erg ingewikkeld om op te zetten. Het is een zeer suboptimaal systeem voor werkgevers, juist vanwege deze complexiteit.”

l2f: De autonome wagen, mythe of werkelijkheid?

M.D.M : “Persoonlijk ben ik nogal terughoudend over het concept van de autonome wagen. Misschien omdat ik het nog niet in het echt heb gezien. Maar misschien ook omdat er nog veel variabelen en risico’s verbonden zijn aan de autonome auto. In ieder geval zou ik me op dit moment niet op mijn gemak voelen in een autonome auto.”

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Expertise & Federaties , Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels