Gepubliceerd op 4 April 2024 om 09h20
Door Jeroen Evens

Bedrijfswagens, een zwaardere last voor de verkeersveiligheid?

De Belgische wegen zien een gestage toename van bedrijfswagens, een trend die volgens recente studies een nieuwe reeks uitdagingen voor de verkeersveiligheid met zich meebrengt. Deze voertuigen, die gemiddeld zwaarder zijn dan de auto’s van particuliere eigenaren, worden nu onder de loep genomen om hun impact op de veiligheid van alle weggebruikers te begrijpen.

|
| © |

Bedrijfswagens vallen op door hun geavanceerde technologie en veiligheidssystemen, bedoeld om ongevallen te verminderen. Ondanks deze innovaties blijken deze voertuigen vaker overtredingen te begaan – een derde van alle geregistreerde verkeersovertredingen worden veroorzaakt door bedrijfswagens – en zijn ze vaker betrokken bij verkeersongevallen. Dat blijkt uit een studie van het verkeersveiligheidsinstituut Vias. De combinatie van een hoger gewicht en krachtigere motoren, versterkt door de opkomst van elektrische modellen, draagt bij aan de ernst van de ongevallen.

Een opvallende bevinding is het rijgedrag van jonge mannelijke bestuurders van bedrijfswagens, die significant vaker bij ongevallen betrokken zijn in vergelijking met hun leeftijdsgenoten in particuliere voertuigen. Een kritieke bevinding benadrukt de ernstige gevolgen van ongevallen waarbij bedrijfswagens betrokken zijn. Ongelukken met deze voertuigen resulteren in ernstigere letsels bij tegenpartijen vergeleken met ongevallen met particuliere wagens. Opmerkelijk is dat bestuurders van bedrijfswagens statistisch gezien zélf minder risico lopen op ernstige verwondingen of overlijden dan bestuurders van particuliere voertuigen.

De oorzaak ligt volgens het verkeersveiligheidsinstituut vooral in het feit dat bedrijfswagens een hoger aantal kilometers afleggen, beschikken over krachtigere motoren en relatief zwaarder zijn.

Terwijl de toename van bedrijfswagens op de Belgische wegen onvermijdelijk lijkt, is het duidelijk dat deze trend gepaard gaat met zowel uitdagingen als kansen voor de verkeersveiligheid. Het aanpakken van de onderliggende oorzaken van de hogere ongevalscijfers, zoals het gewicht van de voertuigen en het rijgedrag, vereist een gecoördineerde aanpak van alle betrokkenen.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit

Gelijkaardige artikels