Gepubliceerd op 11 December 2023 om 14h16
Door Damien Malvetti

TCO-test Polestar 2: een perfecte match tussen elegantie, autonomie en prestaties

De wagenparkbeheerders die aanwezig waren op het link2fleet ZE Experience Event in juni hebben hun keuze gemaakt: de Polestar 2 is verkozen tot link2fleet ZE (Zero Emission) Company Car of the Year 2023. Wat zijn de voordelen van dit model voor bedrijven en hun bestuurders? link2fleet kroop een week lang achter het stuur om daar achter te komen.

||
|| © ||

Vooreerst heeft de Polestar 2 onlangs een update gekregen die qua design vrij discreet was, maar qua technologie veel duidelijker. Qua design zullen enkel kenners de nieuwe grille, die nu gesloten is, en het nieuwe velgdesign opgemerkt hebben. Voor de rest behoudt de Polestar 2 zijn lijnen die sterk geïnspireerd zijn op die van zijn zustermerk Volvo, maar met hoekigere vormen.

Op het gebied van technologie heeft de Polestar 2 echter, net als de Volvo C40 en XC40, efficiëntere versies gekregen met een grotere autonomie. De Long Range-versie met één motor biedt nu een actieradius tot 655 km. De Standard Range-versie met enkele motor kan tot 546 km afleggen, terwijl de reikwijdte van de Long Range met dubbele motor tot 593 km stijgt en dezelfde versie met het Performance Pack 476 pk ontwikkelt, met een bereik van 568 km.

Zoals je ziet heeft de Polestar 2, ongeacht de uitvoering, een indrukwekkend rijbereik van ruim boven de 500 km. En dat is een groot voordeel voor bestuurders van bedrijfswagens.

Sober interieur en zorgvuldige afwerking

In het interieur van de Polestar 2 zijn veel stijlkenmerken van Volvo terug te vinden: het stuurwiel, de automatische versnellingsbak, de geluidsregeling en het centrale scherm en infotainmentsysteem waarin Google geïntegreerd werd. Eenvoudig en intuïtief te gebruiken voor iedereen. Hij onderscheidt zich ook door zijn exclusieve dashboard, dat zeer praktisch en intuïtief is, het design van zijn dashboard met de airco-uitgangen die in het vlakke bovenvlak zijn verwerkt, zijn exclusieve deurpanelen en zijn zetels, die vooraan een uitstekend comfort bieden. Achterin zijn de stoelen echter een beetje hard en grotere passagiers  zullen te weinig knie- en hoofdruimte hebben.

De sfeer die het interieur uitdraagt is erg Zweeds, sober met materialen van uitstekende kwaliteit, net als de assemblage, en de afwerking is vrij verzorgd. Uiteindelijk heeft deze Polestar weinig te benijden van Duitse maatstaven.

Ongeacht de versie is de bagageruimte altijd 407 liter (1.097 liter met de tweede zitrij neergeklapt) en de Polestar 2 biedt ook een frunk van 41 liter. Genoeg ruimte voor de kabels dus.

 

Achter het stuur

Zodra je de D-stand van de automatische versnellingsbak inschakelt – de Polestar heeft geen ‘start’-knop – toont de wagen zijn volledige potentieel op de weg. Hij biedt zijn passagiers optimaal comfort en een erg stille werking. In de versie met tweewielaandrijving bevindt de motor zich nu op de achteras, waardoor het gewicht van de auto gelijkmatiger wordt verdeeld en de algemene wegligging verder verbetert. Na een week achter het stuur van deze nieuwe Polestar 2 is het moeilijk om er iets op aan te merken: hij is dynamisch wanneer dat nodig is, krachtig en toch comfortabel in alle situaties.

We waren vooral te spreken over het regeneratieve remsysteem One Pedal Drive, dat het remmen regelt tot de auto volledig tot stilstand is gekomen, zonder de linkervoet te gebruiken.

Opladen via gelijkstroom in 30 minuten

Op papier heeft de Polestar 2 een autonomie van meer dan 500 km, maar in de praktijk zul je die afstand enkel kunnen afleggen als je snelwegen vermijdt, of op zijn minst je maximumsnelheid beperkt tot 110 km/u op die snelwegen. Anders kun je onder alle omstandigheden rekenen op een bereik van minstens 450 km.

Op wisselstroom kan de Polestar 2 tot 11 kWh opladen, wat afhankelijk van de versie in 7 tot 8 uur een volledige lading oplevert. Op gelijkstroom verhoogt deze nieuwe generatie zijn oplaadvermogen tot 135 kW met de 69 kWh batterij en 205 kW met de grote 82 kWh batterij. In beide gevallen kun je met een snellader in ongeveer 30 minuten van 10 naar 80% laden.

Fleetrapport

Na een week achter het stuur van deze Polestar 2 is het geen verrassing dat fleet managers hem hebben verkozen tot ZE Company Car of the Year 2023. Het is een moderne berline die zich onderscheidt van de horde SUV’s die tegenwoordig op de markt zijn, met meer dan genoeg autonomie voor dagelijkse ritten, geweldige prestaties – zelfs sportief in de Performance-versie – een uitstekende afwerking van het interieur en een snellaadtijd van slechts 30 minuten.

De prijs begint bij 49.990 euro voor de basisversie en loopt op tot 68.490 euro voor de Performance-versie. Die laatste zal uiteraard niet binnen het budget van de meeste bedrijfswagenbestuurders vallen, maar de basisversie is met zijn 200 kW enkele motor en 69 kW batterij meer dan voldoende voor dagelijks gebruik. Met een maandelijkse huur van 767 euro heeft hij een maandelijkse TCO1 van iets meer dan 1.000 euro, volgens berekeningen van de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult.

Polestar 2
Vermogen 200 kW – 272 pk
Gemiddeld verbruik tijdens de test 16,8 kWh/100 km
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
Basisprijs excl. BTW 41.066,12 €
Bruto VAA/maand (indicatief) 132,88 €
TMC (Brussel, Wallonië, leasing/Vlaanderen) 61,50 € / 0 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië, leasing/Vlaanderen) 97,68 € / 0 €
Berekening per maand
Gemiddelde maandelijkse huurprijs excl. BTW 767 €
Gemiddelde maandelijkse energiebudget 97,31 €
CO2-taks 36,68 €
Verworpen uitgaven (17%) 291,37 €
Gemiddelde maandelijkse TCO2* 1.005,68 €

* Berekening gebaseerd op een lease-aanbod van LeasePlan (48 maanden – 80.000 km) en de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels