Gepubliceerd op 24 January 2023 om 15h46
Door Damien Malvetti

Thalys en Eurostar fuseren tot een nieuwe entiteit die de naam Eurostar behoudt

Het is een kleine revolutie in de wereld van het internationale spoorvervoer. Na meer dan 25 jaar zal het merk Thalys eind dit jaar verdwijnen. De Belgische coöperatieve onderneming fuseerde enkele maanden geleden met de Eurostar-groep na diens overname. Het management van de nieuwe groep heeft vandaag zijn toekomststrategie en zijn nieuwe visuele identiteit voorgesteld. De naam Thalys wordt vervangen door Eurostar. Met deze fusie wil de nieuwe groep beter gebruik maken van zijn vloot van treinen om grote steden te verbinden op hogesnelheidslijnen.

“Dit is een uniek moment in de Europese spoorwegwereld,” zei Gwendoline Cazenave, CEO van de Eurostar Group. Eurostar, de hogesnelheidstrein die Londen verbindt met vele grote steden in Frankrijk, België en Nederland, en Thalys, die met zijn bordeauxrode treinen bestemmingen in Frankrijk, België, Nederland en Duitsland verbindt, zijn afgelopen mei officieel gefuseerd onder de naam Eurostar Group. Vandaag heeft het nieuwe merk zijn nieuwe logo en naam onthuld. De naam Eurostar werd behouden en zal tegen het einde van het jaar gebruikt worden op alle 51 hogesnelheidstreinen van de groep.

De naam Thalys was bekend in Europa, maar de naam Eurostar had meer internationale aantrekkingskracht. Het bedrijf heeft nu ook een nieuw logo in de vorm van een zespuntige ster, een soort knipoog naar de Etoile du Nord, de legendarische trein die Amsterdam, Parijs en Brussel verbond tussen 1924 en 1996, en die ook herinnert aan het vroegere Eurostar-logo. De bordeauxrode Thalys-treinen zullen niet verdwijnen, ze worden alleen voorzien van het nieuwe logo.

De nieuwe website van de groep wordt in oktober gelanceerd. Vanaf dan zullen de klanten van de Eurostar Group kunnen genieten van een volledig programma dat toegang geeft tot alle huidige Thalys- en Eurostar-bestemmingen met een uniform boekingssysteem en getrouwheidsprogramma.

Hoewel er momenteel geen nieuwe bestemmingen worden toegevoegd, sluit het management van de Eurostar Group deze mogelijkheid voor de toekomst niet uit. Voorlopig ligt de nadruk op de reeds bediende bestemmingen. Tegen 2025 zouden de Eurostar-treinen op het hele Thalys-netwerk moeten kunnen rijden. De Thalys-treinen zullen echter het Kanaal niet hoeven over te steken. In het ontwikkelingsplan van de groep zijn geen nieuwe verbindingen met de luchthaven van Brussel opgenomen.

De Eurostar Group wil tegen 2030 30 miljoen passagiers per jaar vervoeren, met name door haar internationale netwerk beter te verbinden met dat van lokale operatoren.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Openbaar vervoer , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels