Gepubliceerd op 27 January 2020 om 09h02
Door Damien Malvetti

Touring viert zijn 125-jarige bestaan Het verhaal van een fietsclub die vervelde tot een mobiliteitsgroep

2020 belooft voor Touring een uitzonderlijk jaar te worden, want het is liefst 125 jaar geleden dat het avontuur met de gele bestelwagens begon. Deze legendarische elementen van het Belgische straatbeeld doorkruisen de wegen van ons land om automobilisten en (motor)fietsers met pech bij te staan. maar Touring is ook het verhaal van een perfect uitgevoerde totaalverandering. De fietsclub van weleer vervelde tot een hoogtechnologisch bedrijf dat als roeping heeft om verschillende vormen van mobiliteit te integreren om de verplaatsingen van zijn leden te vergemakkelijken, of die nu privé dan wel professioneel zijn. link2fleet sprak met David Favest, directeur B2B van Touring.

|||
||| © |||

link2fleet: Mijnheer Favest, kan u in een paar grote lijnen de stappen omschrijven in de geschiedenis van het legendarische instituut dat Touring is en dat alle Belgen kennen?

David Favest

David Favest: Slechts weinig mensen weten dit, maar Touring – destijds Touring Club de Belgique – werd opgericht in 1895 als fietsclub. Toen al, in een tijd waar fietsers nog zeldzaam waren op de weg, wierp de TCB zich op als een vurig verdediger van de weggebruiker. De TCB zette zich in voor talrijke nobele doelen zoals de verbetering van de staat van de wegen, het invoeren van verkeersborden, het plaatsen van praatpalen en de installatie van openbare verlichting langs gevaarlijke wegen. Ook het eerste ledenblad werd ondertussen opgericht.

Uiteraard is het onmogelijk om alle stappen te vermelden die gepaard zijn gegaan met het bestaan van het bedrijf, maar het is in elk geval wel belangrijk om te weten dat de TCB zich na de Eerste Wereldoorlog en met de opkomst van het toerisme positioneerde als de organisatie die reizigers bijstond bij hun uitstappen in binnen- en buitenland. Dan kwam de Tweede Wereldoorlog en gingen de activiteiten op een lager pitje. Nadat de TCB een bescheiden feestje had gegeven voor zijn vijftigste verjaardag, kwam het terug in de aandacht door zich meer te richten op toerisme en op de jeugd. In 1948 werd Touring Wegenhulp opgericht, met 12 patrouillewagens die met sidecars over de wegen reden om automobilisten met pech bij te staan. Dat was het begin van de beroemde carrière van bijstandsverlener, waar Touring Wegenhulp zijn huidige bekendheid mee wist te verwerven. Later richtte Touring ook een B2B-afdeling op, die mobiliteitsoplossingen op maat van bedrijven bedenkt.

link2fleet: De meeste mensen kennen Touring vooral voor zijn pechbijstand, maar het bedrijf biedt nog talrijke andere diensten. Kan u daar wat over vertellen?

David Favest: Jawel. Pechbijstand de klok rond blijft onze kernactiviteit, maar we hebben die volledig aangepast aan de noden van gebruikers vandaag én aan hun verschillende mobiliteitsmiddelen, maar ook hun communicatietools. Of je ons nu rechtstreeks wil bereiken van in de auto, via een app, het internet of per telefoon voor je recente of oudere wagen met verbrandingsmotor, je hybride, je elektrische wagen, met twee- of vierwielaandrijving, we hebben voor alles technologieën ontwikkeld, zoals refueling-wagens, mobiele laadpunten voor elektrische auto’s en multi-fit velgen waarmee we de klant op twee belangrijke punten kunnen helpen: snelle interventies (en live communicatie over de vorderingen daarvan) en, ons grootste punt van knowhow, de herstelling van uw voertuig ter plekke, in de mate van het mogelijke (met een proactieve communicatie met de verhuurder of verdeler om de opvolging te verzekeren). Naast dit aspect komen we ook tussenbeide voor pannes met elektrische laadpunten thuis of op kantoor, problemen met elektrische fietsen, scooters en andere. Soms komen we zelfs met onze bakfiets: elektrische transportfietsen die zeer interessant zijn in de stad.

Een domein waar klanten minder bekend zijn met onze activiteiten: we zijn de meest gekozen bijstandsverleners van de Belg (B2B en B2C) bij reizen over de hele wereld, met beproefde formules voor zowel annulering als dringende medische hulp en repatriëring. De bedoeling is dat waar je je ook bevindt en met om het even welk vervoersmiddel, Touring steeds in de buurt is om je te helpen om je reis verder te zetten zonder stress (in het Engels spreekt men van een “Seamless Journey”, een begrip dat nog beter al onze diensten omschrijft).

U begrijpt dus dat wij werken met meerdere ecosystemen tegelijk: mobiliteit, thuis/op het werk en gezondheid.

link2fleet: Vandaag, met de komst van nieuwe technologieën en het mobiliteitsbudget voor ondernemingen, positioneert Touring zich als een voorloper om de mobiliteit van bedrijven te optimaliseren. Hoe is die innovatieve aanpak opgebouwd?

David Favest: Ik bevestig dat naast onze knowhow die we in 125 jaar hebben opgebouwd (en die niet mag worden onderschat) ook de technologie van vandaag het ons mogelijk maakt om te werken aan een dubbele evolutie. Enerzijds is er de ‘disruptieve’ evolutie van geconnecteerde voertuigen met ons platform ConnectMyCar (in samenwerking met Proximus), waarmee we kunnen anticiperen op technische problemen, maar anderzijds gaan we bestuurders en fleetmanagers ook ‘sensibiliseren’ rond goed gedrag. En zoals u zelf al terecht aangaf is er ook de ‘natuurlijke’ evolutie naar multimodaliteit (al 125 jaar een integraal deel van ons DNA) met ons mobility-as-a-serviceplatform (MaaS) Easyway, waarmee de gebruiker het beste traject kan kiezen, met of zonder eigen voertuig. Het brengt via een eenvoudige app (front) de vraag naar mobiliteit en het geconnecteerde marktaanbod bij elkaar, en het beheert het hele financiële en fiscale deel van het mobiliteitsbudget (back) dat de uittredende regering zo slim stemde in 2019. Als we deze innovaties oplijsten, kan je vaststellen dat Touring in die omgeving perfect gewapend is om mobility managers te helpen bij de transitie van ownership van een wagen (vandaag nog steeds heel belangrijk) naar usership van mobiliteit (met of zonder auto). En we hebben duidelijk beslist om daarmee te beginnen in de B2B (2E), want dat is de meest pragmatische hefboom om onze maatschappij bij te sturen.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Voertuigen , Verzekeringen & bijstand , Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels