Gepubliceerd op 12 April 2023 om 06h29
Door Michel Willems - Mobilitas

Vicepremier wenst hogere fiscale ondersteuning van zero emissie lichte vracht- en bestelwagens

Vicepremier Petra De Sutter lanceerde recent een oproep om de fiscaliteit van lichte bestelwagens (LCV-voertuigen) aan te passen waarbij modellen met verbrandingsmotor in de toekomst ontmoedigd worden en voertuigen met elektrische of waterstofaandrijving een verhoogd fiscaal voordeel zouden genieten. Het aantal nieuw ingeschreven elektrische LCV-voertuigen bedraagt vandaag minder dan 5%.

Het voorstel omvat twee maatregelen :

  • een tijdelijk verhoogde investeringsaftrek van 40% voor emissievrije voertuigen in plaats van de huidige 8%;
  • een beperking van de fiscale aftrekbaarheid van lichte vrachtwagens (LVC-voertuigen) vanaf 2028.

De maatregel vindt ook haar inspiratie in het Europees CAFE-programma  (Corporate Average Fuel Economy) waar met betrekking tot nieuwe bestelwagen, de grote merken hun globale vlootuitstoot in 2030 moeten reduceren met 50% naar een gemiddelde van 74 gram/km tegenover waarden in 2021. Dit kan niet zonder de introductie op grotere schaal van LCV-voertuigen met nul uitstoot (zero emission vehicles). Maar deze voertuigen zijn thans duurder dan voertuigen met verbrandingsmotoren en hun autonomie en hun maximale beladingsgrens vaak lager. Bij constructeurs is nu al te horen dat de uitdaging voor LCV-voertuigen in de realiteit veel moeilijker te bereiken zal zijn dan bij personenwagens waarbij de gemiddelde vlootuitstoot met 55% moet dalen naar 43 gram/km in 2030.

Bij de fiscale maatregelen zijn ook enkele bedenkingen te maken. De investeringsaftrek is op basis van de huidige wetgeving enkel van toepassing op zelfstandigen en bepaalde KMO’s die aan de fiscale definitie voldoen. De investeringsaftrek geldt bovendien enkel bij aankoop of voor alle financieringsvormen waarbij de aankoop op het actief van de balans verschijnt zoals een financiële leasing. Huur- en renting formules zijn uitgesloten. Het gebruik van de investeringsaftrek vereist ook dat het LCV-voertuig 100% beroepsmatig wordt gebruikt. De vraag stelt zich of de fiscale maatregel ook zal worden uitgebreid naar middelgrote en grote ondernemingen en of ook renting contracten in aanmerking kunnen komen voor een verhoogde kostenaftrek gezien grote vloten van LCV-voertuigen vaak worden ondergebracht in grote logistieke groepen. Het is ook niet duidelijk of er een cumul zal mogelijk zijn met de subsidiemaatregelen die thans gelden in het Brussels Gewest bij de aankoop van LCV-voertuigen in het kader van de lage emissie zone.

Er blijven dus nog vele vraagtekens en onbeantwoorde vragen. Er is wel een aanzet gegeven tot een fiscaal en politiek debat die een omkadering moet vormen van de talrijke nieuwe ZEV-modellen die binnenkort op de markt zullen komen binnen het gamma van de LCV-voertuigen.

Michel Willems

MOBILITAS

Michel Willems - Mobilitas

Michel Willems - Mobilitas, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels