Gepubliceerd op 24 November 2022 om 08h10
Door Jeroen Evens

Vicky De Bollen (Sweco): “Het kantoor evolueert van een werkruimte naar een ‘ontmoetingsplaats’ om samen te werken”

Ter gelegenheid van de 250e editie van ons link2fleet magazine hebben we besloten het woord te geven aan enkele belangrijke spelers uit de sector om hun visie te leren kennen over de evolutie van de bedrijfswagen, elektrificatie, fiscaliteit, mobiliteit, kortom, over alles wat de fleet- en mobiliteitssector in België aanbelangt. Ook Sweco’s wagenparkbeheerder, Vicky De Bollen, won in 2019 de fleet-owner of the year award, met name voor haar zeer proactieve elektrificatiestrategie.

link2fleet: Zullen alle bedrijfswagens 100% elektrisch zijn tegen 2026?

Vicky De Bollen: “Sweco is reeds met zijn transitie naar een elektrische vloot gestart in 2018, vanuit een duurzaamheidsprincipe. In die context was het voor Sweco ook heel belangrangrijk om de focus te verleggen van “bedrijfswagen” naar “mobiliteit”. Door de vroege start zullen wij in principe in de loop van 2025 een volledige elektrische vloot hebben. De enige factor die ons hierin kan hinderen zijn de huidige levertermijnen van wagens.”

 

l2f: Welke toekomst is er voor andere (huidige en toekomstige) brandstoffen?

Vicky De Bollen: “Wij zien de elektrische wagen als het beste middel voor de maatschappij , en dit niet alleen als vervoermiddel, maar eveneens als verlengstuk van ons elektrisch net, waarbij de elektrische wagen, naast vervoermiddel en gebruiker van energie, ingezet kan worden  als opslagcapaciteit (buffer van elektrische energie) op momenten waarbij de (groen) energie opwekking de consumptie ervan overtreft. De opgeslagen elektrische energie kan vervolgens gebruikt worden tijdens gunstige periodes (wanneer er geen zon is of tijdens hoge energieprijzen). (De zogenaamde Vehicle to Building of Site to Vehicle to Grid (V2G). Met dergelijke technologie verhogen we de gelijktijdigheid (direct gebruik van de lokaal opgewekte groene elektriciteit). Een project dat we beproeven in ons eigen kantoor te Zelzate. Voor de zogenaamde groene molecules (waterstof of afgeleiden zoals methanol) zien we  vooral toepassingen voor zwaar transport of scheep- en luchtvaart. Vanuit Sweco zijn we nauw betrokken bij de eerste waterstofprojecten in België en Europa. We volgen de markt dan ook nauw op. Zo zullen we ook de evolutie van wagens op waterstof opvolgen.  Maar deze zien wij eerder als een nicheproduct, met name voor wagens die gemaakt worden om lange afstanden te kunnen afleggen. De uitdagingen die we weliswaar zien is de schaarste van materialen (en dit kan op die manier wel een impact hebben op de productie) en het aanleggen van de nodige infrastructuur om wagens te kunnen bijladen.”

 

l2f: Heeft de bedrijfswagen een toekomst in een maatschappij waarin telewerken toeneemt? En hoe verandert die rol?

Vicky De Bollen: “Zolang de wagen een gunstige fiscale behandeling in hoofde van de werknemer kent, zal de bedrijfswagen een belangrijk onderdeel van het loonpakket blijven.

Hoewel telewerken zal blijven, zien we toch ook bewegingen terug naar kantoor, waarbij kantoor evolueert van een ‘omgeving met werkplekken’ naar een ‘omgeving om elkaar te ontmoeten en samen te werken’. Zoals eerder aangegeven zal de elektrische wagen ook meer en meer gaan fungeren als externe opslagcapaciteit van energie. Een vloot vol elektrische wagens levert een bedrijf dus een enorme opslagcapaciteit (of energiecentrale).”

 

l2f: Hoe schetst u de evolutie van de mobiliteit van werknemers?

Vicky De Bollen: “Die zal zeer gevarieerd en gediversifieerd zijn, in functie van sector en werkgever. Bij Sweco zijn wij al in 2018 overgestapt van een ‘car policy’ naar een ‘mobility policy’ die zeer uitgebreid is, en gebaseerd is op flexibiliteit en duurzaamheid. Hierbij hanteren wij het driehoeksprincipe:

 

De meest duurzame verplaatsing is diegene die men niet doet. Denk aan telewerken, teams-meetings, et cetera. Daarnaast is er het gebruik van duurzame gemeenschappelijke verplaatsingen: De inplanting van kantoren bij mobiliteitsknooppunten, het aanbieden van een flexibele keuze van beste vervoersmiddel voor elke verplaatsing, een combinatie van diverse verplaatsingsmodi mogelijk maken ((deel)fiets, trein, bus, metro, deelauto, waterbus, ….). Tenslotte zetten we ook in op duurzame autoverplaatsingen. Daarmee bedoelen we een transfer naar een elektrische wagen op de vervaldag van een leasewagen, en geen verlengingen maar in principe ook geen inkorting van huidige leasecontracten. Vanaf het vierde kwartaal in 2019 kunnen onze werknemers enkel nog elektrische wagens bestellen.”

 

l2f: Hoe ziet u de ontwikkeling van de bedrijfswagen-fiscaliteit en het mobiliteitsbudget tegemoet?

Vicky De Bollen: “De fiscaliteit zal er niet makkelijker op worden. Vandaag rijst al de vraag omtrent fiscale behandeling van het mogelijke ‘verdienmodel’ voor werknemers aangezien de kosten voor thuisladen lager liggen dan het tarief waarmee zij door hun werkgever hiervoor vergoed worden. Dit vraagstuk zal alleen maar ingewikkelder worden wanneer het “vehicle-to-grid” zal geïntroduceerd worden bij de bedrijven  hoe om te gaan met het voordeel voor de werkgever als hij de op het werk opgeslagen energie ‘s avonds of tijdens het weekend gebruikt voor privé-doeleinden? Of omgekeerd, hoe moet de werknemer vergoed worden wanneer de werkgever de energie gaat gebruiken die opgeslagen is in de batterij van de private elektrische wagen van de werknemer?”

 

l2f: De autonome wagen: gelooft u erin? Wat zou het kunnen veranderen in de wereld van vandaag? Een wereld zonder ongevallen? Zou het mensen toestaan om in hun auto te werken en daardoor meer tijd te hebben voor andere zaken?

Vicky De Bollen: “Wij geloven daar inderdaad in, en zien dit als een belangrijke stap naar een algemeen veiliger verkeer. Vandaag zijn dat thema’s die wij in diverse studies zeker al meenemen. Zo begeleiden we steden en gemeenten op hun weg naar een fossielvrije stad of vijftien minuten stad. In deze vraagstukken staat mobiliteit centraal. Tegelijk biedt het bijkomende opportuniteiten om parkeergelenheden te verplaatsen naar geconcentreerde zones al dan niet buiten de stad wat de leefbaarheid in de stad in belangrijke mate verhoogt. Bijvoorbeeld bij de vraag hoe we naar een fossielvrije stad kunnen evolueren, zal het vraagstuk rond mobiliteit en hoe die er dan moet uitzien zeker aan bod komen.  In dergelijke studies wordt er autonoom rijden ook steeds mee genomen en bestudeerd.”

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Expertise & Federaties , Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels