Gepubliceerd op 5 July 2023 om 06h57
Door Damien Malvetti

Weg met de PHEV, lang leve de PHEV!

De fiscale veranderingen van 1 juli 2023 luidden het vermoedelijke einde van de Plug-in Hybride wagens (PHEV). PHEV’s besteld vanaf die datum worden immers behandeld als niet-zero-emissie voertuigen en krijgen te maken met “negatieve” fiscaliteit in een jaarlijkse verhogende beperking van de fiscale aftrek en, meer nog, de Co2-bijdrage die vermeningvuldigd, met factor 2.25 tot factor 5.5 vanaf 2026.

||
|| © ||

Een PHEV zou per maand als snel minstens 40 eur duurder worden wat betreft de Co2-bijdrage, stijgend tot 150/200 eur per maand richting 2026. Het einde van de PHEV!?

Tot, ere wie ere toe komt, TCOFleet de interpretatie van de berekening van de minimum Co2-bijdrage in vraag stelde. Dit leidde tot een schriftelijke vraag aan de bevoegde RSZ-instanties en deze bevestigen dat men eerst het bedrag van de Co2-bijdrage moet berekenen gebruik makende van de normale formule met nieuwe factoren om dan de evaluatie tov het minimum bedrag van 31.34 eur/maand (voor 2023) te bekijken.

Voor een benzine PHEV van vb 30 gr Co2 betekent dit:

[(30 x 9 EUR) – 768] / 12 x 1,5046 x 2.25 = -140.49 eur maar met een minimum van 31.34 eur.

Op basis van de bijgepubliceerde tabel leren we dat men meer dan het minimum betaald vanaf 79gr Co2-uitstoot. Dit betekent dat alle PHEV’s de minimumbijdrage van 31.34 eur per maand betalen (tot nader order en net als de full elektrische wagens).

Niets aan de hand dus?

Toch wel want vanaf 2025 geldt een maximale fiscale aftrek van 75%, vanaf 2026 50%, 2027 25% en 2028 0% voor niet zero emissie voertuigen besteld voor 1 januari 2026.

Maar wat betekent dit financieel?

Nemen we het volgende voorbeeld:

Door de aftrekbeperking tot maximaal 75% heeft de (gemiddelde) wagen in het voorbeeld een impact van +/- 5.4% van de TCO of 66 eur per maand (alle andere fiscale kosten niet geïndexeerd). Een verdere aftrekbeperking in 2026, 2027 en 2028 heeft een verdubbeling, verdrievoudiging en verviervoudiging van de extra kost. Gespreid over een looptijd van 5 jaren (juli 2023- juli 2028) geeft dit een gemiddelde maandelijkse extra kost van +/- 107 eur per maand. De TCO stijgt van 1243 eur per maand in juli 2023 tot 1511 eur in juli 2028 of een gemiddelde TCO van 1350.20 eur per maand over de looptijd van 60 maanden.

 

Beter kortere leasetermijn?

Een kortere leasetermijn heeft meestal een hogere leaseprijs tot gevolg. In ons voorbeeld:

Door de lease termijn te verkorten tot 48 maanden, verhoog de leaseprijs tot 936 eur per maand (in dit voorbeeld) maar dalen de extra fiscale kosten tot gemiddeld 78 eur per maand. De TCO stijgt van 1282 eur per maand in juli 2023 tot 1490 eur in juli 2027 of een gemiddelde TCO van 1372 eur per maand over de looptijd van 48 maanden.

De TCO bedraagt gemiddeld 22 eur per maand meer op 48 maanden dan op 60 maanden. In dit voorbeeld is het beter om te leasen op 60 maanden. Het loont de moeite om deze oefening voor de gekozen wagenlijst of beschikbare budgetten op te zetten.

 

 

PHEV duurder

Echter 107 eur duurder in ons voorbeeld op 60 maanden is niet onoverkomelijk voor diegene die (mentaal) range comfort verkiezen of diegene die thuis niet kunnen opladen en behoorlijk wat kilometers afleggen en alsnog een fiscaal vriendelijke wagen wensen. Immers het voordeel alle aard wegens privé-gberuik van de PHEV blijft minimaal of dicht bij het minimum van 1540 eur (voor 2023, te “indexeren” voor de komende jaren).

Bovendien merken we dat een gelijkwaardige elektrische wagen (vb BMW i4 Gran Coupe eDrive35 286pk) in leaseprijs een 60/70 eur duurder is, weliswaar met een iets mindere kost voor energie.

Dit betekent dat, tot het moment dat de elektrische wagens dichter de leaseprijzen voor plug-in hybride wagens benaderen, de TCO voor beide vrij dicht bij elkaar zal liggen met een licht voordeel voor de full elektrische wagen (in ons voorbeeld).

 

Leve de PHEV?

Jawel, indien de PHEV optimaal gebruikt wordt. Dat will zeggen hoofdzakelijk rijdende op elektriciteit en slechts beperkt (maximum 30% wordt wel aan maatstaf naar voor geschoven) op benzine/diesel.

De elektrische range van de laatste modellen PHEV gaat toch richting 80 km en hoger, voor kleinere wagens eerder 50km en hoger. Dit betekent dat de meeste trips (éénweg verplaatsing) niet meer dan 50 km mogen bedragen met de mogelijkheid om te kunnen laden thuis en op het werk. Ideaal profiel is bijvoorbeeld een persoon die op minder dan 50 km van het werk woont, thuis kan laden alsook op het werk. Deze persoon zal enkel voor langere professionele of privé-ritten de niet elektrische modus dienen te gebruiken, met een optimale energiekost tot gevolg.

Laat het bedrijf na deze profilering juist te stellen in haar keuze voor aandrijving of deze laadregel op te nemen in haar car policy en/of niet te monitorren, dan zal zij een gevoelig hogere brandstofkost krijgen dan oorspronkelijk gebudgeteerd. Verbruiken zesmaal hoger, dan opgegeven cijfers van de autofabrikant, zijn geen uitzondering met een ontplofte TCO als gevolg.

Niet het juiste profiel? Kies dan voor full elektrisch indien de laadmogelijkheden er zijn. Zijn die er niet en worden er vele kilometers gereden met vele ritten boven de 50km, kies dan alsnog voor diesel of hybride (niet PHEV).

Leve de PHEV voor de juiste gebruiksprofielen en de juiste laadhouding!

Wenst u uw car policy of strategie met betrekking tot de aandrijvingen of uw ideeën met betrekking tot uw mobiliteitsoplossingen tegen het licht te houden en volledige transparantie te krijgen om op juiste basis beslissingen te nemen, aarzel niet ons te contacteren info@fleet3sixty.com.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels