Gepubliceerd op 7 February 2022 om 15h17
Door Damien Malvetti

Lease a Bike-onderzoek: Je tweede wagen inruilen voor een leasefiets? Ruim 1 op de 5 overweegt het.

Mochten ze een leasefiets krijgen via het werk, dan zou 1 op de 5 Vlaamse werknemers (22,8%) overwegen om één van de wagens binnen het gezin weg te doen. Van wie een bedrijfswagen heeft, zou 1 op de 6 (16,8%) overwegen om die in te leveren voor een leasefiets. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Lease a Bike. Hoewel ‘bedrijfsfietsen’ kunnen zorgen voor minder wagens op de weg, is dit vandaag slechts mogelijk voor 18,3% van de werknemers.

De ‘bedrijfsfiets’ als geheim wapen tegen de files? Volgens een onderzoek van Lease a Bike kan het! Meer dan 1 op de 5 werknemers zou overwegen om het met een auto minder te doen mochten ze hun ‘droom’fiets via het werk kunnen krijgen. Toch kan vandaag slechts 18,3% van de werknemers dit doen. Ruim 1 op de 3 werknemers (36,2%) geven zelfs aan dat hun werkgever er zelfs helemaal niet voor open zou staan, mochten ze het vragen. Slechts bij 24,3% zou dit wel het geval zijn terwijl 39,5% het antwoord op deze vraag schuldig bleef. Werkgevers zouden vooral afhaken omwille van de kostprijs (30,1%), de moeite die dit kost om dit te regelen (15%) en omdat ze ‘fietsleasing’ niet kennen (8,4%).

Ook wordt nog al te vaak gedacht dat je enkel een fiets kan leasen als je voor een groot bedrijf werkt (39,4%). Niks is echter minder waar: ook voor de kleinste KMO is dit mogelijk.

“Dat fietsleasing duur zou zijn, klopt niet. Meer nog, het is zelfs zonder opstartkosten voor de werkgever én ze doen er hun werknemers een groot cadeau mee. Een fiets leasen is voor deze laatsten tot bijna de helft goedkoper dan er één kopen en bovendien kunnen ze hem na de leaseperiode voor een klein prijsje overkopen. Dit zijn meteen belangrijke redenen waarom fietsleasing het laatste jaar zo sterk in de lift zit en steeds meer werknemers een ‘bedrijfsfiets’ verkiezen boven een bedrijfswagen,” aldus Jaouad Auragh, woordvoerder van Lease a Bike. “En als we zo de files kunnen helpen oplossen, is dat mooi meegenomen.”

Methodologie

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Lease a Bike tussen 19 en 27 juli bij 1000 Vlaamse werknemers (meer specifiek arbeider, bedienden, ambtenaren en diegenen met een middenkader/staffunctie) representatief op geslacht, leeftijd, provincie en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Vlaamse werknemers bedraagt 3,02%.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fietsen (huur) , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels