Minister Henry had voor januari 2023 een nieuwe Waalse autobelasting beloofd om beter aan te sluiten bij de realiteit van de huidige markt… We zitten nu in februari en zijn project ligt nog steeds stil. Hij stelde wel een eerste hervorming voor in de zomer van 2022, maar de kritiek kwam van alle kanten, met name omdat het de belastingen aanzienlijk zou verhogen, vooral voor volledig elektrische modellen. Wat uiteraard onzin is.
Vandaag is het kabinet Henry terug met een nieuw voorstel voor een decreet dat deze keer alleen de registratiebelasting zou raken. Hoewel het vermogen en de massa van het voertuig in deze nieuwe versie nog steeds in aanmerking zouden worden genomen, zouden het type motor en een “gezinscomponent” worden toegevoegd, om grote gezinnen die aangepaste voertuigen nodig hebben, niet te benadelen.
Dit is uiteraard nog maar een ontwerp, dat door de verschillende partijen moet worden geanalyseerd en in stemming gebracht. Deze nieuwe versie zal uiteraard niet alle bestuurders op dezelfde manier treffen, aangezien de verkeersbelasting alleen verschuldigd is bij de registratie van een nieuw of gebruikt voertuig, maar niet elk jaar.