Wie zich tijdens het spitsuur naar kantoor begeeft, heeft het ongetwijfeld al gemerkt: niet alleen het aantal auto’s neemt toe, ook het aantal pendelaars dat met de fiets naar kantoor komt. Daar speelt de bedrijfsfiets een grote rol in. Het aantal werknemers dat een fiets leaset via het werk, bereikt dit jaar een record. 1,62% van de werknemers trapt nu met de leasefiets naar kantoor. Dat is een stijging van maar liefst 25% in vergelijking met vorig jaar.
Figuur 1: % van alle werknemers met een fietslease
Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte Acerta Consult: “Fietsleases aanbieden is een manier voor bedrijven om het loonpakket verder te flexibiliseren. Net als aan de leasewagen, biedt de leasefiets het voordeel dat je deze met brutoloon kan betalen, tenminste als de werknemer daadwerkelijk het woon-werkverkeer met de fiets aflegt. En de kilometers die de werknemer tussen thuis en het werk met een leasefiets aflegt, zijn ook nog eens goed voor een fietsvergoeding, wat de leasekost gelijk deels terugbetaalt. Door de boom van de e-bikes kiezen ook steeds meer werknemers ervoor om langere woon-werktrajecten met de fiets af te leggen.”
Eén op de zes krijgt fietsvergoeding
Net als het aantal leasefietsen, neemt ook het aantal fietsvergoedingen in sneltempo toe. Sinds mei 2023 kan de fietsvergoeding toegekend worden in alle sectoren. Die uitbreiding heeft meteen een impact gehad: uit de cijfers van Acerta blijkt dat er in de periode mei-juli 2023 meer fietskilometers werden vergoed. 16,65% (1 op de 6) van de werknemers krijgt momenteel zo’n fietsvergoeding, tegenover 14,46% in de periode januari-april 2023. De cijfers over betaalde fietsvergoedingen zijn overigens al jaren in stijgende lijn. Het gemiddeld aantal kilometer dat wordt gereden, steeg de voorbije maanden naar 11,25 km/dag, goed voor een maandelijkse vergoeding van zo’n 46,5 euro.
Figuur 2: Evolutie fietsvergoedingen
Bijna kwart van bedrijfsvloot al hybride of vol-elektrisch
Naast de fiets, is ook de bedrijfswagen steeds vaker elektrisch. Uit de cijfers van Acerta bleek dat in 2022 gemiddeld zo’n 13% van de bedrijfsvloot bestond uit hybride en vol-elektrische wagens. Ondertussen, eind juli 2023, is al bijna een kwart van de bedrijfswagens (23,5%) een stekkerwagen. De veranderde fiscaliteit voor bedrijfswagens op fossiele brandstoffen, is de drijvende kracht achter deze verandering.
Figuur 3: Brandstoftypes bedrijfswagens situatie 31/7/2023
Over de cijfers
De verzamelde gegevens zijn gebaseerd op de werkelijke gegevens van een set van 320.000 werknemers in dienst bij meer dan 37.000 werkgevers uit de private sector, waartoe zowel kmo’s als grote ondernemingen behoren.