Gepubliceerd op 19 July 2023 om 08h14
Door Damien Malvetti

Brussel wil paal en perk stellen aan elektrische wagens die laadpunten bezet houden

Bent u ooit op een parkeerplaats met een oplaadpunt aangekomen en hebt u vastgesteld dat de plaats al bezet is door een auto die reeds is opgeladen? In Brussel wordt deze situatie door de toename van het aantal elektrische wagens steeds problematischer. Het gewest gaat daarom maatregelen nemen om bestuurders te straffen die hun opgeladen voertuig op een elektrische parkeerplaats laten staan.

Om de overstap naar elektrische auto’s aan te moedigen, heeft het Brussels Gewest zijn parkeerplaatsen op straat gratis gemaakt voor elektrische voertuigen die opgeladen worden. Het probleem is dat sommige gebruikers het systeem – iets te goed – hebben begrepen en er misbruik van maken door hun voertuig aangesloten te laten staan op deze parkeerplaatsen, zelfs als het volledig is opgeladen.

En in een stad waar het aantal elektrische auto’s de afgelopen maanden explosief is gestegen, begint dit een echt probleem te worden. Dus heeft de plaatselijke overheid besloten om actie te ondernemen.

Gedaan met gratis parkeren en een boete!

Mobiliteitsminister Elke van den Brandt (Groen) wil nieuwe regels invoeren. Enerzijds zou parkeren weer betalend kunnen worden, ook voor auto’s die opgeladen worden. Anderzijds werkt ze aan een roulatietarief dat automobilisten dwingt om te blijven betalen voor het opladen, zelfs als hun voertuig volledig is opgeladen. Het doel is om bestuurders aan te moedigen hun voertuigen zo snel mogelijk te verplaatsen.

Tegelijkertijd is parking.brussels, die deze plaatsen beheert, ook van plan om het gebruik ervan te reguleren door een boete van 50 euro op te leggen, zoals nu al het geval is voor voertuigen met verbrandingsmotor die geparkeerd staan op plaatsen die voorbehouden zijn voor elektrische modellen.

De oplaadpunten die in het Brusselse Gewest zijn geïnstalleerd, hebben een klein indicatielampje dat aangeeft of het voertuig aan het opladen is. Dit maakt het voor de autoriteiten heel gemakkelijk om slecht gedrag te bestraffen.

Wordt vervolgd…

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels