Gepubliceerd op 9 December 2023 om 14h49
Door Damien Malvetti

Dankzij slimme laadpalen houden verbruikers het capaciteitstarief onder controle

DKV Mobility, toonaangevend Europees B2B-platform voor betaaloplossingen onderweg, en Blue Current, fabrikant van laadpunten en software voor elektrische auto’s, lanceren slimme laadpalen op de Belgische markt, waardoor verbruikers de impact van het capaciteitstarief volledig zelf onder controle houden. De samenwerking tussen beide bedrijven loopt al meer dan drie jaar en diverse innovaties passeerden de revue. Sinds de aankondiging van het capaciteitstarief eerder dit jaar, is ook daar een passende oplossing voor gevonden.

Oplossing voor het typisch Belgische capaciteitstarief

Het opladen van een elektrische auto kan voor een lange periode veel stroom vragen. Als er ook andere apparaten worden gebruikt, kan dat leiden tot hoge pieken in het stroomverbruik. DKV Mobility en Blue Current bieden hiervoor een specifieke oplossing. Het doel van deze oplossing is om de pieken in het stroomverbruik af te vlakken.

Arnoud Fontein, Directeur bij Blue Current: “Het is aan de verbruiker zelf om aan te geven of hij al dan niet over dat capaciteitstarief gaat. Zo krijgt hij grip op de kosten en voorkomt hij extra toeslagen vanuit het capaciteitstarief. Want via het capaciteitstarief betaal je als gebruiker voor de maximale stroomcapaciteit die je in een periode hebt gebruikt. In feite betaal je meer als je pieken hebt in het stroomgebruik. Dankzij de slimme laadpalen van Blue Current behouden verbruikers de volledige controle over hun laadvermogen.”

Bas Bullens, eMobility Expert bij DKV Mobility: “Klanten kunnen bijvoorbeeld het maximum verbruik lager instellen via de handige app en dus gevoelig besparen. Geeft de verbruiker aan dat hij onder dat capaciteitstarief wil blijven, dan gaat de laadsnelheid aanzienlijk omlaag, maar worden de kosten wel gedrukt. Het hangt dus eigenlijk af van het soort verbruik. Wie minder rijdt, kan zijn verbruik perfect doseren en dus minder betalen. Wie veel rijdt en de stroom ook echt nodig heeft, zal die meerkost ook graag betalen.” 

Nog meer typisch België

Blue Current en DKV Mobility bieden nog meer specifieke oplossingen voor de Belgische markt. Zo is er de simpele afrekening, ook wel ‘split billing’ genoemd. Hierbij factureert DKV Mobility het bedrijf voor de thuis-geladen stroom en keert dit rechtstreeks aan de medewerker uit. Het bedrijf zelf hoeft hier verder geen enkele administratieve taak uit te voeren, want het facturatieproces gebeurt volledig automatisch. Daarnaast zijn de slimme laadpalen, in lijn met de innovatieve oplossing voor het capaciteitstarief, voorzien van de unieke technologie ‘Dynamic Smart Charging’. Deze innovatie monitort continu de beschikbare stroom en past de stroomafgifte daarop aan. Hierdoor voorkomt de software dat het stroomnet overbelast wordt.

Neem contact op met bas.bullens@dkv-mobility.com voor meer informatie.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels