Advertisement
Gepubliceerd op 17 April 2024 om 14h02
Door Damien Malvetti
Experten gelinkt :

Ethias en Wallonië investeren in start-up Sparki om ontwikkeling van openbaar oplaadnetwerk te versnellen

Na een eerste kapitaalinjectie van hoofdaandeelhouder Gridlink in december 2023, gaan ook Ethias en Wallonie Entreprendre in zee met Sparki. In totaal pompen de drie investeerders 24 miljoen euro in de Belgische startup, zodat Sparki de uitrol van zijn ultrasnellaadnetwerk in België kan versnellen. Met de toetreding van Wallonie Entreprendre verstevigt Sparki zijn positie in Wallonië, waar de installatie van de eerste twee laadpunten een opmars in gang zet in het zuiden van het land.

Meer middelen, hogere dekking

Uit de meest recente studie bleek dat Wallonië nog steeds achterliep op Vlaanderen wat de ontwikkeling van laadinfrastructuur betreft, maar dankzij deze investering zou de situatie binnenkort wel eens kunnen veranderen.

De kapitaalverhoging brengt in totaal 24 miljoen euro in het laatje. Met deze nieuwe middelen kan Sparki weer een belangrijke stap zetten in de uitbouw van zijn ultrasnelle laadnetwerk: een uitrol in Wallonië. Daarom is de steun van nieuwe aandeelhouder Wallonie Enterprendre een grote troef. Dit Waalse publieke investeringsfonds promoot ondernemerschap in Wallonië en biedt financiële ondersteuning aan innovatieve en duurzame bedrijven zoals Sparki. Met Ethias heeft Sparki een tweede belangrijke investeerder te pakken en lijkt de weg naar marktleiderschap open te liggen. ​

Volgens de CEO van Sparki, Peter Buyckx is het “absoluut de ambitie om het grootste laadnetwerk in heel België te hebben. De investering van Ethias en Wallonie Entreprendre sluit perfect aan bij onze strategie richting energietransitie in België.”

Peter Buyckx, CEO - Sparki
Peter Buyckx, CEO - Sparki © Sparki

Waalse uitrol in 2024

Tot nu toe rolde Sparki vooral laadstations uit in Vlaanderen. In Februari opende Sparki zijn eerste Waalse laadstation in Gembloux (Sauvenière). In totaal volgen er dit jaar nog 20.

Logisch, volgens CEO Peter Buyckx: “Op dit moment rijdt het merendeel van de Belgische elektrische wagens rond in Vlaanderen. Gezien het rendement op die laadstations, was het dus verstandiger om primair uit te rollen in Vlaanderen. Vanaf dit jaar openen we ook in Wallonië laadstations, omdat er volgens onze data binnen dit en 3 jaar een flinke groei aankomt”. Wallonië heeft ambitieuze doelen vooropgesteld: 6.000 laadpalen tegen 2026 en 40.000 laadpunten tegen 2030. Bovendien heeft 26% van de autobestuurders in Wallonië geen privéparkeerplaats, waardoor ze afhankelijk zijn van publieke laadpalen.

“Vanaf 2024 openen we ook in Wallonië laadstations, omdat er volgens onze data binnen dit en 3 jaar een flinke groei aankomt. Deze laadstations zijn ook essentieel als we gelijke tred willen houden met de exponentiële groei van het aantal elektrische voertuigen en de ambitieuze doelstellingen van Europa willen halen,” besluit Peter Buyckx, CEO van Sparki.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels

Gelinkte events