Gepubliceerd op 25 April 2024 om 14h34
Door Jeroen Evens

Hoe beheers je de laadkosten van je wagenpark?

In het meest recente webinar van link2fleet doken we diep in de wereld van elektrische mobiliteit. Tijdens dit interactieve webinar deelden onze experts inzichten over thuis opladen, kostenbeheersing op verschillende laadlocaties, het opstellen van een car policy voor EV’s, en de bijbehorende verzekeringsdekking. Hier volgt een uitgebreide samenvatting van de behandelde onderwerpen, best practices en strategieën die zijn besproken, gericht op het optimaliseren van uw e-mobiliteitsstrategie en het minimaliseren van uw laadkosten.

Heb je het webinar gemist? Geen enkel probleem! Via deze link kan je het hele webinar opnieuw bekijken.

Onze experts:

  • Piet De Maertelaere (MobilityPlus)
  • Véronique Bruneel (F.a.M.E. – Fleet & Mobility Excellence)
  • Joëlle Wouters (Kia Belux)
  • Steven Trentin (Volvo Car Belux)

 

De laadkosten onder controle houden

Bij wijze van startschot trapte Piet De Maertelaere (MobilityPlus) een open deur in. Hij haalt aan dat de job van fleet manager de laatste jaren enorm geëvolueerd is. Van het relatief eenvoudige beheer van tankkaarten evolueerde de functie naar het beheer van plug-in hybride wagens met bijhorende problematieken als het vinden van een CPO, het betalen van onkosten aan werknemers, etc. Ondertussen is de job nóg complexer geworden. Denk maar aan thuislaadpunten, kwesties als terugbetalingen, de tarieven, split-billing, en zo verder. Je laten bijstaan door de juiste partners is dus essentieel.

 

“Door gebruik te maken van intelligente Energy Management Solutions kan je je piekverbruik significant doen dalen” (Piet De Maertelaere – MobilityPlus)

 

Het capaciteitstarief – dat vorig jaar werd ingevoerd – bepaalt de kosten van uw energiefactuur op basis van uw maandelijks piekverbruik. Het hebben van een (PH)EV resulteert in hogere pieken, en dus ook hogere kosten. Load balancing alleen is dus niet meer voldoende om uw kosten onder controle te houden. Volgens Piet is er nood aan geavanceerde Energy Management Solutions, die op een intelligente manier je verbruik uitbalanceren, bijvoorbeeld door midden in de nacht het voertuig op te laden. Op deze manier worden de laadkosten drastisch verlaagd.

 

“Intelligente energie-oplossingen optimaliseren het moment van opladen en verlagen drastisch de kosten op basis van het capaciteitstarief” (Piet De Maertelaere – MobilityPlus)

 

Het leven was simpel vroeger. Een laadstation werd eenvoudigweg aangesloten op het elektriciteitsnet en basta. Ondertussen hebben we massaal geinvesteerd in zonnepanelen en eventueel thuisbatterijen. Dit maakt het allemaal moeilijker om je elektriciteitskosten te controleren. Dynamische energietarieven maken de situatie er niet makkelijk op. Ook hier bieden intelligente energie-oplossingen soelaas.

 

De omgekeerde beweging

Maar tegenwoordig worden wagens ook meer en meer rijdende batterijen. U hebt beslist al gehoord van “vehicle-to-load”, wat zoveel betekent als het gebruiken van je voertuig als batterij. Denk maar aan het aansluiten van je koffietoestel op een camping, om maar een voorbeeld te geven. Maar het gaat verder: Met een bidirectionele laadpaal zou je de energie opgeslagen in de batterij van je wagen kunnen gebruiken voor thuisgebruik, of zelfs kunnen verkopen aan het net. Dit is natuurlijk in het nadeel van de werkgever. Misschien klinkt dit nu nog als toekomstmuziek, stelt Piet, maar een oplossing dringt zich op. Denk maar aan een EV Cloud Connection die de kilometerstand van de wagen kunnen waarnemen, zodat de verhouding tussen laadkosten en verbruik gecontroleerd kunnen worden.

Piet stelt dat het essentieel is om van het CREG-forfait te gaan naar de “real cost”, de werkelijke kost, en dit voor alle betrokkenen de meest eerlijke oplossing is. Dit is niet onmogelijk, en er zijn reeds oplossingen voor. Denk maar aan het zetten van een afzonderlijke digitale meter, Dit heeft echter verschillende nadelen. Daarnaast is er ook een “software based real cost calculation” mogelijk, en vereist geen hardware.

 

De beste tips van Piet De Maertelaere (MobilityPlus) om je laadkosten onder controle te houden:

• “Reporting is knowing”
• Verlaag de kWh-kost zowel thuis als op het werk (via slimme Energy Management systemen)
• Prijstransparantie bij publiek laden

 

De moeilijkheden van publiek laden

Vervolgens was het de beurt aan Véronique Bruneel van F.a.M.E. – Fleet & Mobility Excellence om verder in te gaan op het beheersen van de laadkosten.

De kosten van een elektrische vloot bevatten tal van elementen: Het leasen of de aankoop van je voertuig, de laadinfrastructuur (op kantoor en thuis) en de laadkosten (laadkaart, verschillende laadsessies). Daarnaast is er de (hoge) kost van publiek laden. België staat momenteel op de tweede plaats van de EU-ranglijst wat betreft de kosten voor het laden van EV’s. Dit betekent dat het – na Denemarken – het duurste land is om je batterij vol te laden.

De kost van publiek laden is afhankelijk van de Charge Point Operator, de Mobility Service Provider, wanneer en waar je laadt, en de kost van het startbedrag voor het opladen. Tal van componenten dus om rekening mee te houden.

Het gebruik van een laadpas is dus niet zo simpel als het lijkt. Er zijn verschillende technische obstakels. Zo kan je niet verbieden om in het buitenland te laden, ook kan je bepaalde providers niet uitsluiten en is er geen budgetcontrole. Daarom, stelt Véronique… “monitoring is key”. Gedetailleerde rapporten kunnen ons veel leren over het laadgedrag van je bestuurders.

 

Essentiële tips voor vlootbeheer volgens Véronique Bruneel:

  • Een duidelijke car policy is onmisbaar
  • Gebruik load balancing bij thuisladen en zorg voor maandelijkse updates van het terugbetalingstarief
  • Kies een geschikte partner voor je laadpas(sen)
  • Monitor en analyseer het laadgedrag van je bestuurders grondig
  • Leer je bestuurders om hun elektrische wagen efficiënt te gebruiken

Vragenronde

• Waar liggen de ambities van Volvo m.b.t. elektrificatie?

Steven Trentin van Volvo Car Belux benadrukt Volvo’s ambitie om tegen 2030 een volledig elektrische fabrikant te zijn. De Gentse fabriek is daarbij essentieel, het kloppende hart van Volvo’s elektrificatiestrategie in Europa.

• Steven, heb je eventueel tips om de maximale reikwijdte van je EV te behouden? 

Steven geeft enkele tips om de reikwijdte (van de Volvo EX30) te optimaliseren:

  • Maak gebruik van pre-conditioning, zo warm je het interieur van je wagen op terwijl het voertuig nog aangesloten is.
  • Je kan gebruik maken van de Range Optimizer in de wagen waardoor de werking van het klimaatsysteem subtiel wordt aangepast voor een hogere efficiëntie van energie.
  • Gebruik uitgesteld laden bij vriestemperaturen zodat de batterij warmer is bij het vertrek.

• Wat met de laadkosten als je op vakantie vertrekt?

Véronique Bruneel (F.a.M.E.) antwoordt dat dit best bekeken wordt met het betreffende Flex Income Plan van de firma. Dit zal duidelijk maken als de betreffende firma tussenkomt in die kosten of niet.

• Wat met werknemers die in buurlanden wonen en in België werken? Hoe ga je daarmee om?  

Piet De Maertelaere (MobilityPlus) stelt dat dit verschillend is per buurland. Het gebeurt vaak dat bedrijven een tarief hanteren (gelijkaardig aan ons CREG-tarief) om de kost te bepalen.

• Klopt het dat een aantal wagens stoppen met laden als er load balancing toegepast wordt?

Piet stelt dat dit inderdaad bij de meeste wagens zo is, al ligt dat niet aan de wagens zelf. Dit komt omdat er een minimum laadhoeveelheid moet zijn. Als het vermogen te laag ligt, dan zeggen veel omvormers in wagens dat de sessie afgebroken zal worden. De load balancer juist instellen voorkomt dit probleem. 

• Biedt MobilityPlus de software-oplossing voor de terugbetaling van de werkelijke kosten al aan?

“Dit is voor binnen enkele weken”, deelt Piet ons mee. Een expense note maken op dit moment, op basis van de werkelijke kost, zal voor na de zomer zijn.

• Als je een piek instelt op je Energy Management systeem, gelijk aan de piek van het huishoudelijk verbruik, loop je dan het risico dat de wagen onvoldoende geladen is?

“De meeste huishoudelijke toestellen veroorzaken een piek die sowieso hoog genoeg is om een wagen te laden”, licht Piet ons nog in.

• De voertuigen van Kia zijn al uitgerust met V2L-technologie. Is het daarom mogelijk om deze functie te blokkeren om misbruik te voorkomen?

Julien Bronchart legt uit: “Het is niet mogelijk is om deze functie te blokkeren. Aan de andere kant is het heel goed mogelijk om de adapter die het gebruik van deze functie mogelijk maakt niet te leveren. Merk op dat deze V2L-ladingen beperkt zijn tot 3,6 kWh op onze EV3 en EV9. Het is daarom momenteel niet mogelijk om ze terug te sturen naar het thuisnetwerk. Dit zal pas vanaf 2025 het geval zijn.”

••

Link2fleet wenst tenslotte zijn partners te bedanken voor deze sessie:

• CIAC Fleet
• Volvo
• Kia

Wil je meer te weten komen over efficiënt vlootbeheer en elektrificatie? Schrijf je als vlootbeheerder dan nu gratis in voor het link2fleet Zero Emission Experience Event op 13 juni in de Brabranthal te Leuven.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels