Gepubliceerd op 10 October 2023 om 17h30
Door Damien Malvetti

Een podium voor de Safety Project Award 2023

Terwijl we twee jaar geleden de afwezigheid van een Safety Award moesten betreuren omdat er geen dossier was waarin dit aspect van fleet management centraal stond, was het dit jaar een totaal ander verhaal. Niet één, maar twee wagenparkbeheerders werden door onze jury gefeliciteerd met hun veiligheidsbeleid.

|||||||||||||||||
||||||||||||||||| © ||||||||Géraldine Valentini - Isabel Group|||||Karin Van Reepingen - Isabel Group||||

1/ Steven Van den Bosch – DHL Express

Steven Van den Bosch

Steven Van den Bosch blijft erop hameren: “De veiligheid van onze medewerkers is een prioriteit bij DHL Express. Ons doel is 0% ongevallen”. Naast veiligheidstrainingen worden intern tal van bewustmakingscampagnes voor koeriers gevoerd, met duidelijke doelstellingen: 10% minder kosten door ongevallen in het eerste jaar en 20% minder in het tweede jaar.

En omdat veiligheid veel verder gaat dan wat er achter het stuur gebeurt, zet het bedrijf ook middelen in om ongelukken te verminderen, bijvoorbeeld wanneer koeriers via de zijdeuren uitstappen. In alle voertuigen zijn handgrepen aangebracht om koeriers te ondersteunen bij het in- en uitstappen.

Het personeel wordt ook aangemoedigd om het spel slim te spelen! Wie schadevrij rijdt, kan extra vrije dagen verdienen. Omgekeerd kunnen degenen die te veel schade veroorzaken financieel worden gestraft.

Dit hele preventiebeleid heeft de afgelopen 2 jaar geleid tot een vermindering van de reparatiekosten met 31% en een vermindering van de TCO van het DHL Express-wagenpark met 5%. En dat is precies wat ze nodig hadden om de eerste plaats in de wacht te slepen bij de link2fleet Safety Project Award!

 

2/ Dries Dennequin – Fluvius

Dries Dennequin

Ook Dries Dennequin van Fluvius legt in zijn wagenparkbeleid veel nadruk op veiligheid. Met meer dan 5.500 medewerkers en zo’n 1.100 voertuigen op de weg zijn de risico’s groot. Dries Dennequin betreurt dat: “Bij Fluvius gebeuren nog te veel ongevallen. Maar ons doel is om naar 0 te gaan”.

Met ongevallen bedoelt hij natuurlijk ook ongevallen die bijvoorbeeld te maken hebben met het verkeerd laden van apparatuur in het voertuig. Er is een map met “best practices”-afbeeldingen beschikbaar om het personeel te helpen hun apparatuur veilig in het voertuig op te bergen. En er worden van tijd tot tijd verrassingscontroles uitgevoerd om ervoor te zorgen dat deze regels worden nageleefd.

Om de veiligheid van de werknemers op de weg te garanderen, is een reeks opties verplicht op alle soorten voertuigen: camera’s, achteruitrijradars, navigatie, enz. Alle schade wordt geregistreerd en bijgehouden om een duidelijk, globaal overzicht te krijgen van claims en hun kosten, evenals van slechte bestuurders.

Om hen aan te moedigen zich te verbeteren, worden er regelmatig communicatiecampagnes gehouden binnen het bedrijf via het intranetportaal, en wordt er training gegeven aan jonge bestuurders.

En voor de goede studenten is er ook een beloning: korting op winterbanden voor hun privéwagens.

Al Pijnacker (AON) had de eer om de trofeeën uit te reiken aan de twee winnaars.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels