Gepubliceerd op 11 January 2024 om 16h12
Door Damien Malvetti

Elektrisch rijden: Frankrijk haalt alles uit de kast op het gebied van infrastructuur

Een jaar na een elektrische autorit op de wegen van Noord-Frankrijk die uitdraaide op een nachtmerrie, besloten we de handeling te herhalen om te zien of de situatie was veranderd… Dit was onze ervaring.

|||||
||||| © |L'Aire de Coeur des Hauts de France - Photo ChargeMap|L'aire de Verlaine (E42)|||L'aire des Ardennes Woinic

Weet je nog: vorig jaar deelde ik met jullie mijn ervaring van een verplaatsing met een elektrische wagen naar het beroemdste themapark ter wereld, in het oosten van Parijs, op 1 januari. De reis werd een nachtmerrie en duurde 12 uur om 400 km af te leggen vanwege het gebrek aan, en in sommige gevallen defecte, oplaadinfrastructuur in het noorden van Frankrijk.

Omdat ik niet van opgeven hou, besloot ik het op 1 januari 2024 opnieuw te proberen, om te zien als de situatie veranderd was.

Zo gezegd zo gedaan. Op 1 januari, omstreeks 17h, vatte ik de rit aan. De bagage zat in de auto – een Jeep Avenger – en we beginnen aan onze reis van 400 km van Maastricht naar Marne-la-Vallée, met een geclaimde autonomie van 372 km – de auto is niet volledig opgeladen. Net als vorig jaar was het weer ronduit ellendig: het was koud en het regende pijpenstelen!

Le Roeulx -Foto: ChargeMap

Na 140 km en 74 km resterend bereik besloten we te stoppen bij de stopplaats van Roeulx-Thieu op de E42, waar 6 Ionity-oplaadpunten met een capaciteit van 475 kW beschikbaar waren. Maar het lijkt erop dat deze plek, de enige parkeerplaats langs de snelweg die ultrasnel laden aanbiedt op dit stuk snelweg, erg populair is, want alle oplaadpunten zijn bezet en er staan al 2 auto’s in de rij voor ons. Andere bestuurders arriveerden al snel achter ons en we konden een behoorlijk gespannen sfeer voelen tussen bepaalde gebruikers.

Eén bestuurder heeft al een tijdje een oplaadpunt gemonopoliseerd en is wanhopig om zijn voertuig tot 100% op te laden. Hij trekt zich niets aan van de argumenten van een andere bestuurder, die uitlegt dat de rij langer wordt en dat het beter is om te stoppen met opladen bij 80%.

Een beetje beleefdheid, alstublieft!

Laten we deze gelegenheid aangrijpen om je eraan te herinneren dat je je elektrische voertuig best niet te vaak tot 100% oplaadt, vooral niet bij DC-snellaadstations. Niet alleen om je batterij te sparen, maar ook omdat het veel langer duurt om de laatste 20% op te laden. Je kunt dus best stoppen met opladen bij 80%, zelfs als dat betekent dat je iets verderop weer moet stoppen. Tegelijkertijd toon je hoffelijkheid tegenover andere weggebruikers…

Maar terug naar onze reis: 15 minuten wachten later is het eindelijk onze beurt en na 15 minuten opladen – een gelegenheid om even naar het toilet te gaan – gaan we weer op weg met iets minder dan 300 km actieradius op de klok.

Het weer werd alleen maar slechter naarmate de kilometers vorderden en we besloten om 130 km verderop een pauze in te lassen, bij de Aire des Cœurs de Hauts de France Ouest, waar TotalEnergies-oplaadpunten met verschillende vermogens aanwezig waren. Onze wagen kan 100kW gelijkstroom verwerken, dus een laadpunt van 150kW is meer dan genoeg om ons voldoende bereik te geven voor onze lunchpauze. Het resultaat: 35 minuten later gingen we weer op weg met een accu die voor 87% was opgeladen, wat ons een rijbereik van bijna 360 km opleverde.

Van 12u tot…5u30 rijden

Foto: ChargeMap

Het was rond 20.30 uur toen we weer op weg gingen naar onze bestemming, maar het weer dwong ons om van bestuurder te wisselen. Dus stopten we in Saint-Witz, waar een parkeergarage van een hotel was uitgerust met 15 oplaadstations, waarvan de meeste Ionity-snelladers van 475 kW waren. We maakten dus van de gelegenheid gebruik om onze batterij een boost van 10 minuten te geven. Dit zou ons in staat moeten stellen om op onze bestemming aan te komen met voldoende bereik om de volgende dag naar Disneyland te gaan.

Uiteindelijk kwamen we rond 22u30 aan in ons hotel in Val d’Europe, na ‘slechts’ 5,5 uur onderweg te zijn geweest, 400 km te hebben afgelegd en 3 keer te hebben ‘bijgeladen’. Dat is heel wat anders dan de 12 uur die we een jaar eerder nodig hadden om dezelfde reis te maken..

Meer dan 30 terminals op één parkeerplaats!

Helaas heeft de parking van ons hotel geen oplaadinfrastructuur, maar we hadden nog voldoende bereik om de volgende dag naar Marne-la-Vallée te rijden. En wat een verrassing was het om te ontdekken, toen we de volgende dag op de parking van ons hotel aankwamen voor de rest van ons verblijf, dat Disneyland Parijs ook zwaar had geïnvesteerd in de uitbouw van zijn laadinfrastructuur. Meer dan 30 oplaadpunten (van 3 tot 11 kW) zijn beschikbaar voor de gasten op de parkings van de verschillende hotels. Bovendien zijn speciale parkeerplaatsen voor mensen met beperkte mobiliteit ook uitgerust met oplaadpunten. Zo kunnen we er zeker van zijn dat we 3 dagen later met een volledig opgeladen batterij vertrekken.

De parking van het Disneyland Sequoia Hotel – Foto ChargeMap

En de terugreis was nog eenvoudiger. We namen een andere route naar de A34 en stopten bij de stopplaats van “Ardennes de Woinic”, die nu ook is uitgerust met Ionity-oplaadpunten. 25 minuten later – genoeg tijd voor de lunch – waren we weer op weg met een bereik van iets meer dan 80%, terug naar het noorden.

Een laatste toilet- en koffiestop van 15 minuten bij de stopplaats Verlaine (E42) en we konden eindelijk zonder problemen terug naar ons vertrekpunt.

Alle foto’s in dit artikel zijn afkomstig van het Chargemap-platform.

 

Frankrijk, derde beste leerling van Europa

Het was dus de moeite waard om de ervaring te herhalen. Het stelde ons in staat om de ongelooflijke groei van het aantal (snel)laadstations op de Franse snelwegen te zien. Bijna elke stopplaats heeft nu een plek waar EV’s snel kunnen worden opgeladen. De cijfers van het ChargeMap-platform spreken voor zich: tussen eind 2022 en begin 2024 steeg het aantal openbare oplaadpunten in Frankrijk van 28.700 naar bijna 37.000. Dat is een toename van bijna 10.000 beschikbare oplaadpunten in slechts 12 maanden. 59% daarvan zijn versnelde oplaadpunten en 14,8% zijn snellaadpunten. Frankrijk is nu het derde best uitgeruste land in Europa wat het aantal oplaadpunten betreft, achter Nederland en Duitsland. Het staat zelfs op de eerste plaats als we alleen kijken naar het aantal beschikbare laadpalen – een laadstation kan meerdere verschillende laadpalen hebben – met 185.000 beschikbare laadpalen op 1 januari. Ons land staat momenteel op de vijfde plaats in deze Europese ranglijst, achter Italië met 15.000 terminals en 56.000 beschikbare openbare laadpalen. Er is dus geen reden meer om bang te zijn om met je elektrische wagen ergens in Frankrijk op vakantie te gaan. Het enige wat je hoeft te doen is je reis zorgvuldig plannen met een speciale applicatie zoals ChargeMap of A Better Routeplanner om er zeker van te zijn dat de laadpunten op je route beschikbaar en operationeel zijn.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels