Advertisement
Gepubliceerd op 29 April 2024 om 10h13
Door Maxime Pasture

Fleet test Dacia Duster hybride 140: de meest begeerlijke Dacia?

Ziehier de 3e generatie van de Dacia Duster. Het nieuwe model krijgt voor het eerst een volwaardige hybrideversie. Toegegeven, hij is niet 100% elektrisch. Maar dat neemt niet weg dat hij verschillende argumenten bezit om een bepaald professioneel publiek aan te spreken.

Laten we duidelijk zijn: Dacia is een merk dat bijna uitsluitend aan particulieren verkoopt. En met succes trouwens. Het enige volledig elektrische model is een kleine stadsauto: de Spring. Maar voor gezinnen en avonturiers biedt Dacia nu hybridisering in de Jogger en de Duster.

In België ging 85% van de verkoop van de oude Duster naar particulieren. Maar met de hybridisering van deze nieuwe generatie kan hij misschien ook enkele professionals bereiken. Met welke argumenten? Dat gaan we uitzoeken.

Y-chromosoom

Allereerst is er zijn nieuwe look. met zijn brede koetswerk, met robuuste schouders en een vrij hoge grille en koplampen ziet hij eruit als een mini Hummer. Met hun Y-vormige lichtsignatuur zijn de voor- en achterlichten ook niet banaal. Om zijn avontuurlijke kant te accentueren heeft deze Duster een aantal kunststof onderdelen. Je zou hem bijna kunnen verwarren met een Jeep. Kortom, deze Duster heeft een zeer sterke, Amerikaanse uitstraling. Hij heeft echter een bijzonder ecologisch kantje. Tot 20% van de zichtbare plastic onderdelen is gerecycled. “Een veel hoger percentage dan bij de concurrentie”, aldus het merk. Dit innovatieve materiaal heet ‘Starkle’. De ontwerpers van deze Duster hebben er zelfs een punt van gemaakt om het “gerecyclede” logo op de deuren weer te geven. En wat onze tussentitel ‘Y-chromosoom’ betreft: deze ‘Y’ niet alleen terug te vinden is in de lichtsignatuur, maar ook binnenin, meer bepaald in de ventilatieroosters en op de deurpanelen.

Modern en innovatief

Eenmaal achter het stuur zie je de imposante motorkap, die de indruk van robuustheid nog eens onderstreept. Voor het eerst heeft de Duster een digitaal instrumentenpaneel, dat standaard wordt meegeleverd met de hybride aandrijflijn. Met de ‘YouClip’ bevestigingssystemen, waarmee tal van accessoires op 6 plaatsen in het passagierscompartiment kunnen worden bevestigd, evenals een inductielader (optie) en een nieuw multimediasysteem dat toegankelijk is via een responsief aanraakscherm van 10,1 duim, is deze Duster cooler en technologischer dan ooit.

Verbeterd weggedrag

Vanaf de eerste meters achter het stuur merk je dat de ingenieurs bijzonder hard hebben gewerkt aan het weggedrag van de auto. In de bochten rolt het koetswerk veel minder dan voorheen. Keerzijde van de medaille is dat de ophanging ook stugger is. Maar over het geheel genomen is deze 3e generatie Duster veel prettiger om mee te rijden dankzij zijn uitstekende schokdemping. Deze Duster is ook minder luidruchtig dan voorheen, met name dankzij een verbeterde demping van rolgeluiden.

Laag praktijkverbruik

Tot slot komen we bij de nieuwe hybride aandrijflijn met 141 pk. Wat moeten we daarvan onthouden? Dat het in de praktijk vrij aangenaam is, ook al aarzelt de versnellingsbak soms, waardoor de 1.6 op benzine hoog in de toeren gaat. Wanneer de accu leeg is, is het vermogen beperkt tot 94 pk. Dat is niet veel, zeker niet bij het inhalen op hellingen… Iets om rekening mee te houden! Daarom heeft Dacia een ‘e-Save’ modus bedacht. Die wordt handmatig geactiveerd en zorgt ervoor dat de accu volledig is opgeladen voordat je een helling oprijdt waarvoor het volledige vermogen van 141 pk nodig is. Daarnaast is de aandrijflijn erg zuinig. In de praktijk noteerden we 5,4 liter/100 km, tegenover een op papier geclaimde 5 liter/100 km. Niet slecht voor een SUV van dit formaat.

Fleetbalans

Met zijn coole, innovatieve look, zijn sterk verbeterde wegligging en zijn lage brandstofverbruik is deze nieuwe Duster aantrekkelijk voor professionals die nog geen mogelijkheid hebben om thuis op te laden. Zoals  hieronder te zien zijn de belastingen en VAA vrij laag. En de prijs, vanaf € 21.644,63 exclusief btw voor de hybrideversie, is uiterst competitief.

Technische fiche

Dacia Duster HYBRID 140 (104 kW/142 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine + elektriciteit
Vermogen 104 kW/142 pk
Maximukoppel 205 Nm
Leeggewicht 1.455 kg
Koffervolume
444 l
Tankinhoud 50 l
Gemiddeld verbruik
5 l/100 km
Emissie van CO2 113 g/km
Topsnelheid 160 km/u
Cilinderinhoud 1.598 cm³

 

ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen
Eco-G 100 Lpg 74 kW (101 pk)
TCe 130 (verkrijgbaar als 4×4) Benzine 96 kW (131 pk)

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw
€ 21.644,63
Basisprijs incl. btw
€ 26.190
Fiscaal vermogen
9 PK
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) € 123,00
BIV (Vlaanderen) € 137,26
Wegentaks (Brussel, Wallonië) € 340,03
Wegentaks (Vlaanderen) € 252,22
Fiscale aftrekbaarheid
 66,33 %
VAA gebruiker
 1.838,37 €/an
Verworpen uitgaven
 € 1.148,95/jaar
Taks op uitstoot CO2  € 124,16
Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels