Gepubliceerd op 5 March 2024 om 06h00
Door Nicolas Joannès

Fleet test Volkswagen ID.7: Het summum van de ID-reeks

Het nieuwste lid van Volkswagen’s 100% elektrische ID-familie is ongetwijfeld de meest geslaagde. Maar heeft deze volledig fiscaal aftrekbare Duitse berline wat nodig is om wagenparkbeheerders voor zich te winnen?

|||||
||||| © |||||

Na de ID.3 die in 2019 werd gelanceerd en onlangs werd vernieuwd, de ID.4, de ID.5 en de ID.Buzz, valt Volkswagen nu de 100% elektrische berline-markt aan. En met deze ID.7 wil de Duitse fabrikant de tekortkomingen van de andere ID-modellen wegwerken.

Een bank vooruit

De afwerking van deze hatchback, vol met prachtig bewerkte materialen, maakt een enorme sprong voorwaarts. Ook het infotainmentsysteem is aanzienlijk verbeterd. Het 15-inch centrale scherm is volledig opnieuw ontworpen voor een veel betere ergonomie. De aanraakgevoelige bediening is nog voor verbetering vatbaar, maar dat zijn details. Last but not least zijn er ook voorzieningen die een premium doelstelling waardig zijn: high-performance massagestoelen, een volledig augmented reality head-up display en gemotoriseerde ventilatieroosters.

Met een lengte van 4,96 meter biedt de Volkswagen ID.7 natuurlijk veel ruimte. Voorin natuurlijk, maar ook achterin, waar knieruimte royaal is. De bagageruimte biedt 532 liter laadruimte en is zeer toegankelijk dankzij de gemotoriseerde achterklep.

Meer dan 600 km

Deze lange berline profiteert ook van zijn lage wegligging om zeer aerodynamisch te zijn. Een voordeel voor het brandstofverbruik en dus ook voor de autonomie. Met een 77 kWh batterij, net als de andere leden van de ID-familie, is de ID.7 de enige die een WLTP actieradius van 615 km kan claimen. Ambitieus? Tijdens onze testrit op winterbanden in gure omstandigheden noteerden we een gemiddeld verbruik van 19,6 kWh. Rekening houdend met het feit dat sommige delen van onze test een officieel verbruik van ongeveer 15 kWh haalden, lijkt een afstand van meer dan 600 km haalbaar in de beste omstandigheden. Tot slot moet worden opgemerkt dat de batterij kan worden opgeladen met een snelheid van 175 kW, een waarde die in het midden van het bereik ligt.

De indrukwekkende reikwijdte wordt ook mogelijk gemaakt door de toepassing van een nieuwe, efficiëntere motor. Deze levert 286 pk en is in staat om deze zware berline in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u te brengen. Dit alles gaat hand in hand met een vrij dynamische rijstijl en een hoog comfortniveau.

Fleetrapport

Met zijn vele kwaliteiten is de Volkswagen ID.7 de meest geavanceerde auto in het ID-gamma en zou hij wel eens in de smaak kunnen vallen bij wagenparkbeheerders. De ID.7 kost € 61.165 inclusief btw en zal binnenkort worden uitgebreid met een stationcar, een GTX-sportversie en een nieuwe batterij, zodat hij een afstand van 700 km kan afleggen.

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels