Gepubliceerd op 22 January 2021 om 12h33
Door Marc Demoulin

Fleetstrategie 2021 – Mercedes-Benz (Claire D’Haese): «De COVID-19 pandemie heeft onze wereld sterk veranderd »

Het jaar 2021 begint op een vreemde manier. Op het moment dat u dit leest moesten alle spelers in de autosector en hun professionele en particuliere klanten ondergedompeld zijn in de bruisende magie van de Brussels Motor Show. Als gevolg van de pandemie blijven de gangen van de Heizel echter bedroevend leeg in deze maand januari.
Dat wil echter niet zeggen dat er geen actie wordt ondernomen achter de schermen van de hoofdkwartieren van de autoconstructeurs. Na een jaar 2020 gekenmerkt door een daling in de verkoopcijfers met zo’n 25 procent rekenen alle leveranciers op een forse heropleving in 2021. Op de achtergrond leeft de CAFE-wetgeving (Corporate Average Fuel Economy), die constructeurs een grens oplegt in de gemiddelde CO2-uitstoot, en 2021 wordt duidelijk het jaar van de elektrificatie. Alle bedrijfsvloten lijken zich erop voor te bereiden.
link2fleet heeft de verschillende fleetmanagers geïnterviewd om te weten te komen hoe de merken in 2021 hun professionele klanten tegemoet treden.

||
|| © ||

Deze transformatie heeft ook een impact gehad op de wereld waarin onze klanten opereren. Wij zien dat de situatie van onze klanten wisselend is. Sommige klanten hebben leasingcontracten verlengd; anderen zijn blijven bestellen en nog andere klanten hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om hun car policy te herzien om zo een vergroening van hun wagenpark in te zetten.
Uitkijkend naar 2021, ben ik voorzichtig optimistisch.
Wij moeten uiteraard flexibel zijn en uitkijken voor wat er in de eerste maanden van 2021 zal gebeuren. Dit betekent vooral dat wij met het hele Mercedes-Benz fleet team, bij invoerder en bij dealers, klaar zullen staan voor de klanten en de fleetpartners om in te spelen op meer individuele behoeften. Hopelijk kan dat in de huidige context en – met inachtneming van de nodige veiligheidsmaatregelen.
Een of twee jaar geleden was er een gebrek aan keuze en de eerste plug-in hybrides hadden slechts een beperkt bereik. Naarmate de actieradius groter wordt, zien wij dat meer klanten voor onze modellen kiezen. Wij bieden nu 27 plug-in hybrides aan met een zuiver elektrische actieradius tot 70 km (volgens WLTP) in onze compact cars en tot 100 km (volgens WLTP) in onze SUVs. En ook in 2021 zullen onze benzine en diesel plug-in hybrides een belangrijk speerpunt van ons fleetaanbod blijven.
Mercedes-Benz streeft naar een leidende positie op het gebied van elektrische aandrijflijnen en voertuigsoftware. De elektrificatie van het gehele modellengamma is een belangrijk onderdeel van het strategisch plan Ambition 2039 en een vereiste op de weg naar CO₂-neutraliteit. In 2022 omvat het portfolio acht volledig elektrische Mercedes-EQ-modellen. Vandaag kennen we al de smart EQ, de EQV en de EQC. Binnenkort stellen we het elektrische neefje van de GLA voor, de EQA. Deze staat op het nieuw ‘Electric first’ MMA-platform dat werd ontwikkeld voor compacte en middelgrote modellen. De EQB, de grotere volledig elektrische grote broer van de EQA zal later op het jaar volgen.
De nieuwe generatie elektrische auto’s in het luxe- en executive segment is gebaseerd op een speciaal ontwikkelde architectuur. De eerste op dit platform, de EQS, biedt klanten in het luxesegment met zijn ruimte en design de maximale voordelen van een volledig elektrische architectuur. Met een actieradius tot 700 km (volgens WLTP) voldoet de EQS ook in dit opzicht aan de eisen die aan een progressieve sedan in het S-Klasse-segment worden gesteld. Op ditzelfde platform komt nog in 2021 de elektrische businesslimousine EQE en daarna volgen later nog twee SUV varianten.


Ontdek de fiscaliteit 2021 van alle fleetmodellen van Mercedes-Benz

Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels