Gepubliceerd op 29 January 2024 om 07h15
Door Damien Malvetti

Fleet test BYD Seal-U: the missing link

BYD blijft zijn gamma maar uitbreiden. Na de Dolphin en de Seal eind 2023 stelt het Chinese merk nu de Seal-U voor, een D-segmenter die zich in het midden van het SUV-gamma van het merk komt nestelen en die het rechtstreeks gemunt heeft op de Tesla Model Y met een rijbereik tot 500 km. link2fleet kon nagaan of die 6e model zijn beloften waarmaakt.

|||||||||||||||||
||||||||||||||||| © |||||||||||||||||

Deze nieuwe SUV heet Seal-U. Met die naam is het duidelijk dat hij in het Ocean-gamma van de constructeur past, naast de Dolphin en de berline Seal. Op die laatste is zijn design trouwens deels geïnspireerd, toch wat de voorpartij en het interieur betreft. De look van de achterlichten, die over heel de achterklep doorlopen, zijn dan weer specifiek voor dit model.

In vergelijking met een Atto 3 bijvoorbeeld ziet de Seal-U er vrij conventioneel uit, met een nogal imposante neus, voorzien van smalle koplampen en een enorme bumper, terwijl achteraan de gordellijn vrij hoog is.

De Seal-U is gebaseerd op het e-platform 3.0 van de constructeur en meet 4,78 m,. Daarmee hoort hij thuis in het C-segment en is hij een directe rivaal van modellen als de Tesla Model Y, de BMW iX3 of de MG Marvel R. In het BYD-gamma vult hij dus het gat tussen de kleine SUV Atto 3 en de grote SUV Tang die tot 7 inzittenden kan vervoeren.

 

 

Kwaliteit en verfijning

Dankzij zijn wielbasis van 2,765 m is de Seal-U een echte gezinswagen die moeiteloos plaats biedt aan tot 4 volwassenen en 552 liter aan bagage. Zijn dashboard is geïnspireerd op dat van de SUV Tang, met natuurlijk dat enorme centrale scherm van 15,6 duim dat elektrisch kan draaien – of voortaan ook manueel. Let wel: in het afwerkingsniveau Comfort is dit scherm maar 12,8 duim groot.

BYD heeft de kwaliteit van de materialen bijzonder verzorgd en de afwerking roept haast geen kritiek op. Leder en zachte plastics zijn alomtegenwoordig in het interieur. De stoelen bieden een uitstekend comfortniveau. Bovendien vind je in de middenconsole een dubbele inductielader voor smartphones, evenals heel wat praktische opbergmogelijkheden.

De enige smet op het blazoen: het infotainmentsysteem. De digitale teller van 12,3 duim vlak voor de bestuurder is wel goed leesbaar en biedt alle informatie die je nodig hebt tijdens het rijden, maar het centrale scherm ziet er maar triest uit in vergelijking met sommige rivalen. Bovendien zijn sommige functies niet logisch terug te vinden en vergt het systeem enige gewenning.

 

 

500 km?

Bijzonder aan BYD is dat het LFP-bladebatterijen gebruikt (Lithium-IJzer-Fosfaat). Die zijn veiliger, nemen minder plaats in en kunnen meer laadcycli aan dan traditionele NMC-exemplaren (Nikkel-Mangaan-Kobalt). BYD belooft dan ook een rijbereik tot 500 km voor de Seal-U met de batterij van 87 kWh en van 420 km voor de versie met de 71,8 kWh-batterij. De motor heeft in alle gevallen een vermogen van 160 kW.

Op wisselstroom kan de Seal-U driefasig laden tot 11 kWh, op gelijkstroom (DC) tot 140 kWh (115 kWh voor de Comfort-uitvoering), waarmee de batterij in minder dan 30 minuten van 30 naar 80% kan gaan. Een warmtepomp is trouwens standaard op beide afwerkingsniveaus. De Seal-U is ook een van de zeldzame EV’s die al geschikt is voor V2L-technologie (Vehicle to load).

Van technologie gesproken:qua veiligheids- en rijhulpsystemen komt deze Seal-U niets tekort. De SUV haalde zelfs 5 sterren tijdens de crashtests van EuroNCap.

Rijden doet de Seal-U efficiënt, zonder dynamisch te zijn. Met het comfort zit het snor en de geluiddemping is uitstekend, maar de auto biedt weinig sensaties. Zijn gewicht laat zich soms wat voelen in bochten of bij het optrekken.

Tijdens onze test verbruikten we gemiddeld 17,8 kWh/100 km over een gemengd parcours, wat ons in staat zou stellen ongeveer 480 km af te leggen met één enkele laadbeurt, dus bijna de 500 km die BYD opgeeft. De technologie lijkt dus efficiënt te zijn.

Kortom de Seal-U kwijt zich van zijn taak en doet dat zelfs erg goed, maar ook niet meer dan dat. Dat maakt er een goede bondgenoot van voor huisvaders die vooral op zoek zijn naar een praktische en ruime auto met plaats voor het hele gezin.

 

 

 

Gunstig prijskaartje

Een optielijst is er niet voor dit model. Er zijn enkel twee afwerkingsniveaus, met een verschillende batterij en andere uitrusting. De versie Comfort, is al erg goed uitgerust is, kost 35.322 euro exclusief BTW, terwijl de prijs voor de volledig uitgeruste Design met de grote batterij 37.801 euro exclusief BTW bedraagt. Een prijskaartje dat vergelijkbaar is met dat van zijn rechtstreekse concurrent, de Tesla Model Y, maar veel lager dan dat van een BMW iX3.

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels