Gepubliceerd op 18 April 2024 om 18h32
Door
Partner communication

Ford Explorer EV: 100% elektrisch en met een iconisch ontwerp

Gesterkt door het succes van de Mustang Mach-E heeft Ford de Explorer EV op de markt gebracht, een 100% elektrische middelgrote cross-over die Duitse techniek combineert met een authentieke Amerikaanse stijl.

Met de Explorer EV heeft Ford een nieuw model in zijn gamma dat alles heeft om een topper te worden in het fleetsegment. Om te beginnen natuurlijk door zijn volledig elektrische aandrijving, die hem niet alleen fiscaal interessant maakt, maar ook voor rijplezier zorgt. Hij is beschikbaar met één elektromotor en achterwielaandrijving, maar de topversie beschikt over twee motoren en vierwielaandrijving en heeft slechts 5,3 seconden nodig om op te trekken van 0 naar 100 km/u.

Ondanks het royale vermogen van respectievelijk 286 of 340 pk voor de introductieversies biedt de Explorer een rijbereik tot liefst 602 km, met dank aan een stroomverbruik van slechts 13,9 kWh/100 km (RWD Extended Range 77kWh). De batterij van de AWD Extended Range opladen van 10 tot 80% neemt dankzij het snellaadvermogen van 185 kW slechts 28 minuten in beslag.

Assertieve stijl

De nieuwe Explorer zal echter niet alleen bestuurders overtuigen met zijn technische eigenschappen, maar ook met zijn look. Hoewel hij speciaal ontworpen werd voor Europese wegen en klanten, en in het Duitse Keulen wordt gebouwd, onderscheidt hij zich met een robuust ogend koetswerk dat zijn Amerikaanse roots weerspiegelt. Zijn gedurfde design wordt ook gekenmerkt door een ‘schild’ in plaats van een traditioneel radiatorrooster.

De futuristische stijl van het exterieur gaat bovendien gepaard met een uiterst modern interieur met premiummaterialen dat niet alleen ruim plaats biedt aan vijf inzittenden, maar ook tal van slimme opbergmogelijkheden omvat, boven op de bagageruimte van 470 liter.

Denk maar aan de 17 liter grote MegaConsole tussen de voorstoelen, waar grote voorwerpen zoals een laptop van 15 duim, een handtas of flessen van 1,5 liter in passen. En achter het centrale infotainmentscherm van 14,6 duim is er My Private Locker, een verborgen compartiment waarin kleine spullen aan het zicht kunnen worden onttrokken.

Moderne uitrusting

In vergelijking met zijn rivalen kan de Ford Explorer bovendien rekenen op een rijkelijke standaarduitrusting. Zo is hij van bij de basisversie uitgerust met full LED-koplampen, een elektrisch verstelbare én verwarmbare bestuurderszetel met zelfs een massagefunctie, 19-duimvelgen, een navigatiesysteem en een achteruitrijcamera. Het standaard met de cloud geconnecteerde Ford SYNC-systeem omvat onder meer een ingebouwde EV-routeplanner en kan draadloos worden verbonden met Android Auto en Apple CarPlay.

De rij-informatie wordt weergegeven op een digitaal clusterscherm van 5,3 duim achter het stuur en compatibele smartphones kunnen tijdens het rijden worden opgeladen zonder kabel. Uiteraard kunnen de bestuurder en zijn passagiers ook rekenen op de nieuwste rijhulpsystemen, zoals Assisted Lane Change, Driver Alert, Active Park Assist en Clear Exit Assist, of een 360°-camera, terwijl ze eventueel genieten van het B&O-hifisysteem met geïntegreerde soundbar.

De nieuwe Explorer EV kan vanaf nu worden besteld.

, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels