Gepubliceerd op 15 September 2023 om 12h22
Door Damien Malvetti

Het Luminus Fleet Platform automatiseert het aanbieden van oplaadpunten voor uw personeel

Elektrificatie is duidelijk in opmars binnen bedrijfswagenparken. En hoewel de keuze van de voertuigen op zich al een grote uitdaging vormt voor wagenparkbeheerders, is er nog een ander belangrijk aspect: die van het opladen van deze voertuigen. Om hen hierbij te helpen heeft Luminus het Luminus Fleet Platform opgezet. Een uniek online platform dat het voor werkgevers veel eenvoudiger maakt om laadinfrastructuur beschikbaar te stellen.

© Man holding power supply cable at electric vehicle charging station

Het aanbieden van laadinfrastructuur betekent een aanzienlijke hoeveelheid administratief werk voor wagenparkbeheerders. Vooral omdat de situatie van elke werknemer anders is, afhankelijk van hun locatie en type woning, hun elektrische installatie thuis, enz.

Om dit zo goed mogelijk te managen en de wagenparkbeheerder zoveel mogelijk te ontlasten, heeft Luminus een uniek platform ontwikkeld voor het bestellen van laadpunten door en voor medewerkers. Dit is ontwikkeld voor bedrijven die kiezen voor Luminus-laadoplossingen.
Concreet configureert de wagenparkbeheerder het platform met de belangrijkste elementen waarmee rekening moet worden gehouden zoals de beschikbare types laadinstallaties, de inbegrepen diensten, enz. Op basis van de wensen van de klant past Luminus het platform aan. Vervolgens is het aan de werknemers zelf om via een uitnodiging toegang te krijgen tot het platform, hun persoonlijke gegevens in te vullen en online hun laadoplossing te bestellen uit de catalogus die hun werkgever aanbiedt als onderdeel van het Luminus-assortiment.

De installatie van het thuislaadpunt en de levering van de Luminus Powerpass voor openbaar opladen worden ook rechtstreeks vanuit het platform beheerd. En omdat bepaalde situaties aanvullende informatie of een bezoek van een expert aan huis kunnen vereisen om de installatie te controleren, bellen de Luminus-teams indien nodig de medewerker op.

Het proces is dus volledig in handen van de medewerker en Luminus. De wagenparkbeheerder hoeft alleen aan het einde van het proces de uiteindelijke offerte te valideren. Uiteraard kunnen zij via het platform ook zicht houden op lopende opdrachten en bijbehorende kosten. Het Luminus Fleet Platform, exclusief voor de Belgische markt, bespaart tijd en vermindert het administratieve werk voor de werkgever aanzienlijk.

Oleon was een van de eerste klanten van Luminus die dit platform in gebruik nam en de resultaten zijn zeer positief, zoals Fleet Manager Cindy Desmet uitlegt. “De mogelijkheid om thuis een oplaadpunt te installeren werd door onze medewerkers als een groot voordeel gezien. Er was dus geen reden om niet over te schakelen op een elektrische wagen. En “Dankzij dit platform kunnen we al onze activiteiten met betrekking tot ons wagenpark van elektrische voertuigen goed monitoren”.

Meer te weten te komen over het Luminus Fleet Platform :

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels