Gepubliceerd op 22 April 2024 om 12h05
Door Kevin Kersemans
Experten gelinkt :

Mazda CX-80: uitgerekte CX-60 met 6 of 7 zitplaatsen

Met de CX-80 brengt Mazda zijn eerste SUV met drie zitrijen voor Europa op de markt. Kort samengevat is de nieuwkomer een verlengde versie van de CX-60 met naar keuze 6 of 7 zitplaatsen.

De CX-80 is het vierde model in de Large Product Group van Mazda, waartoe naast de ons al bekende CX-60 ook de voor Noord-Amerika bestemde CX-70 en CX-90 behoren. Je zou trouwens kunnen zeggen dat de CX-60 de Europese versie van de CX-70 is en de CX-80 die van de CX-90, al komen ze niet één-op-één overeen. In ieder geval is de CX-80 een flinke 25 cm langer dan de CX-60, waardoor hij net onder de grens van de 5 meter blijft.

Plaats genoeg voor drie zitrijen dus, waarvan de middelste naar keuze kan worden ingericht. Je zal de CX-80 immers kunnen bestellen met een driezitsbank op de tweede rij, met twee aparte zetels en daartussenin een middenconsole, of met twee aparte zetels zonder middenconsole, om zo makkelijker op de derde rij te geraken. Alles bij elkaar is het model dus beschikbaar met 6 of met 7 zitplaatsen.

Diesel of PHEV

Weinig verrassend gebruikt de CX-80 dezelfde aandrijfgehelen als zijn ‘kleine’ broer. Ook hier kun je dus kiezen voor een diesel met mildhybride ondersteuning die 3,3 liter groot en 254 pk sterk is – de basisversie van deze zescilinder-in-lijn, met 200 pk, zal wellicht niet worden overgenomen.

Interessanter vanuit fleetoogpunt is natuurlijk de PHEV, die een atmosferische 2.5-viercilinder op benzine combineert met een elektromotor en een batterijpakket. Met als resultaat een gecombineerd vermogen van 326 pk, maar ook een volledig elektrisch rijbereik van 60 kilometer. Dat is heden ten dage niet zo uitzonderlijk meer, maar het sleepvermogen van 2,5 ton is daarentegen wel indrukwekkend.

In beide gevallen ligt de verbrandingsmotor overlangs en wordt het vermogen vooral naar de achterwielen gestuurd, al wordt de voortrein ook aan het werk gezet wanneer nodig. Qua weggedrag zou de CX-80 iets meer op comfort gericht zijn dan de CX-60, al draagt Mazda zijn Jinba-Ittai-principe (waarbij de bestuurder zich één geheel moet voelen met de auto) ook voor dit topmodel hoog in het vaandel. De CX-80 kan worden besteld vanaf mei, maar hoeveel hij zal kosten, is nog niet bekend. De eigenlijke lancering is voorzien voor de herfst van 2024.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels