Gepubliceerd op 5 April 2023 om 15h16
Door Damien Malvetti

Mobia-mobiliteitsmemorandum: een oproep aan de politiek één jaar voor de verkiezingen

In 2024 vinden in ons land de volgende Europese, federale, regionale en lokale verkiezingen plaats. Mobia, de alliantie die de mobiliteitsfederaties Febiac, Renta en Traxio verenigt, heeft de belangrijkste problemen en noden op een rijtje gezet voor de sectoren die deze 3 federaties vertegenwoordigen. Haar mobiliteitsnota bevat 3 hoofdprioriteiten en 101 beleidsaanbevelingen om onze mobiliteit duurzaam, vlot, betaalbaar, veilig en toekomstgericht te maken.

In het Mobia-memorandum, dat ongeveer 40 bladzijden telt, worden drie prioriteiten voorgesteld waarmee de beleidsmakers volgens de federatie rekening moeten houden bij de toekomstige ontwikkeling van de mobiliteit.

1/ De modernisering van de fiscaliteit voor emissievrije mobiliteit. 

Er moeten financiële en fiscale stimulansen komen voor personen en bedrijven die kiezen voor emissievrij rijden, zowel voor personen- als voor goederenvervoer. Dit geldt niet alleen voor de voertuigen zelf maar ook voor de bijbehorende tank- of oplaadinfrastructuur.

2/ Alles in het werk stellen om bedrijfswagens te kunnen laden.

Belemmeringen voor installateurs, eigenaars en beheerders van parkeergarages en gebouwen, en exploitanten van laadinfrastructuur wegnemen, zodat zij maximaal hun steentje kunnen bijdragen. De hefbomen zijn fiscaliteit, vergunningen en het bredere regelgevingskader. Het is ook uiterst belangrijk dat het aanbod van CO2-arme elektriciteit toereikend is.

3/ De mobiliteitssector voorbereiden op de jobs van morgen.

Investeren in onderwijs en opleiding, bevorderen van innovatie en onderzoek, aanmoedigen van integratie en diversiteit en bevorderen van duurzaamheid.

In het memorandum wordt ook een reeks aanbevelingen inzake mobiliteit voorgesteld, die bedoeld zijn als stof tot nadenken voor de toekomst.

Lees het hele memorandum hier.

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels