Gepubliceerd op 1 June 2023 om 11h43
Door Damien Malvetti

Onderzoek Blitz Power: 6 op 10 Belgen denkt dat ze batterij van een elektrische wagen best pas opladen wanneer die praktisch leeg is.

Meer dan 100.000 Belgen rijden vandaag al met een hybride, een plug-in hybride of full elektrische wagen. Per kwartaal komen daar meer dan 50.000 nieuwe elektrische voertuigen bij. De transitie richting elektrisch rijden is wel degelijk ingezet, al bestaan er vandaag nog heel wat misvattingen over. Zo blijkt uit een online enquête van Blitz Power, ontwikkelaar en aanbieder van laadoplossingen, waaraan 1.669 Belgen deelnamen.

Meer dan 1 op 3 Belgen (41%) vindt op reis gaan met een elektrische wagen omslachtiger dan met een benzine- of dieselwagen. Bijna de helft (42%) van de respondenten denkt dat het Belgische stroomnet niet klaar is voor meer elektrische wagens en 6 op 10 Belgen (57%) gelooft nog steeds dat ze de batterij van hun wagen best pas opladen wanneer die praktisch leeg is. “Niets daarvan is waar!”, klinkt het bij Alexander Hertsens (31), CEO van Blitz Power. “In een gloednieuw e-Book ontkrachten we deze en tal van andere mythes rond elektrisch rijden. Blitz Power wil een actieve rol spelen om mensen juist te informeren en de transitie richting duurzame mobiliteit te versnellen”. Het e-Book kan gratis gedownload worden op de website van Blitz Power en wie wil kan zijn of haar kennis over elektrisch rijden testen in een korte online quiz.

‘Opgeladen voor de toekomst’ is de titel van het nieuwe e-Book van Blitz Power, een praktische gids over elektrisch rijden. Hoe ver rijdt een elektrische wagen zonder opladen? Wat kost elektrisch rijden in vergelijking met een verbrandingsmotor? Is een elektrische wagen effectief duurzamer? Van welke fiscale voordelen kan je genieten? Varen er binnenkort ook elektrische boten en kan ik mijn fiets opladen aan een laadstation voor wagens? Deze en tal van andere vragen, krijgen een klaar en duidelijk antwoord in het e-Book van Blitz Power. En dat blijkt nodig, want er leven nog tal van misvattingen over elektrisch rijden.

“Hoewel er al zoveel gezegd en geschreven werd over elektrisch rijden, blijven er nog steeds onware verhalen circuleren, die mensen onterecht afschrikken om de stap te zetten richting elektrisch rijden” zegt Alexander Hertsens, CEO van Blitz Power. “Elektrisch rijden en laden is de toekomst. De transitie richting duurzame mobiliteit moet hoe dan ook versneld worden. Naast de juiste overheidsinitiatieven willen ook wij bij Blitz Power een actieve rol opnemen, door mensen correct te informeren en aan te moedigen.”

 

Nee, op reis gaan met een elektrische wagen is niet moeilijk!

Maar liefst 41% van onze landgenoten denkt dat op reis gaan met een elektrische wagen moeilijker is en langer duurt dan wanneer je met een diesel- of benzinewagen reist. Niets is minder waar. Het bereik van een elektrische wagen hangt af van auto tot auto, maar gerekend op een rijbereik van ongeveer 400 km op de autosnelweg aan gemiddeld 100km per uur, moet je voor een route van 1.200 km slechts 2 tussenstops doen om te laden tussendoor, echter wordt er aangeraden om iets vaker de benen te strekken en kortere tussenstops in te plannen. Je laadt immers op voor je vertrek en voor de laatste laadbeurt ben je al op je locatie. Een laadbeurt duurt maximaal 40 minuten. Wie veilig wil rijden, doet voor een gelijkaardige rit met een niet-elektrische wagen ook minstens 2 stops. Bij een langere rit, rijd je doorgaans ook op GPS. Nieuwe elektrische wagens hebben in de GPS een routeplanner die rekening houdt met het rijbereik. Zo moet je zelf de route niet uitstippelen en hoef je niet bang te zijn om zonder stroom te vallen.

 

Nee, die batterij hoeft niet leeg te zijn vooraleer je ze weer oplaadt

Bijna 6 Belgen op 10 (57%) gelooft nog steeds dat ze de batterij van hun wagen best pas opladen wanneer die praktisch leeg is. Ook dit is een fabeltje. Een elektrische wagen opladen, doe je op een andere manier dan een benzine- of dieselwagen, waarbij je rijdt tot het reservoir leeg is en dan tankt. Bij een elektrische wagen laad je op het moment dat het mogelijk is. Zelfs al is je wagen nog meer dan 70% opgeladen, als je thuis komt, plug je hem toch in. Het is een kleine moeite en zo vertrek je altijd met een maximum rijbereik. ​

 

Toch wel: het Belgische stroomnet zal voldoende elektrische wagens aankunnen

Bijna de helft (42%) van de Belgen denkt dat het Belgische stroomnet niet klaar is voor méér elektrische wagens. Die zorgen zijn onterecht. Het stroomnet is klaar voor meer elektrische wagens, al is het belangrijk om slim om te gaan met elektrisch laden en piekmomenten te vermijden. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om standaard te laden tijdens de dag en maak gebruik van zoveel mogelijk zonnestroom of maak gebruik van energiemanagement door traag op te laden tijdens piekmomenten en snel te laden tijdens daluren, zoals ’s nachts. Bij ‘slimme’ laadpalen kan je het ideale tijdstip en de aanbevolen hoeveelheid instellen en zelfs automatisch laten berekenen. Het laadstation kijkt dan hoeveel energie er in je huis gebruikt wordt en laadt enkel wanneer er voldoende overschot is. ​

Het e-Book van Blitz Power kan je gratis downloaden via www.blitzpower.com. Op diezelfde website kan je ook vrijblijvend jouw kennis testen over elektrisch rijden via een online quiz met 10 vragen.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels