Gepubliceerd op 14 September 2023 om 06h13
Door Damien Malvetti

Oost-Vlamingen het langst onderweg naar het werk

Wie in Oost-Vlaanderen woont is gemiddeld het langst onderweg naar het werk, maar ook de inwoners van Waals-Brabant en Vlaams-Brabant staan in de top drie pendelaars. Deze laatsten zijn het meest mobiel: een hoger percentage beweegt zich voorbij de provinciegrenzen voor hun job. Dat blijkt uit de jaarlijkse bevraging van SD Worx bij 1.000 werkende Belgen. Daaruit blijkt dat de intentie om van werkgever te veranderen niet hoger is bij wie lang onderweg is, zeker als er een bedrijfscultuur heerst met autonomie en keuzevrijheid.

Woon-werkverkeer: Oost-Vlamingen langst onderweg  

In 2023 zijn de inwoners uit Oost-Vlaanderen het langst onderweg naar het werk: ze spenderen gemiddeld 59 minuten aan het woon-werktraject heen-en terug. Ze staan daarmee ongeveer op dezelfde hoogte als inwoners van de provincies Waals-Brabant en Vlaams-Brabant.

Inwoners uit Waals-Brabant zijn geografisch het meest mobiel: slechts 46% werkt in dezelfde provincie en 40% van hen werkt in Brussel. Ook de inwoners van Vlaams-Brabant zijn meer mobiel in vergelijking met andere Belgen, 62% werkt in de eigen provincie, 25% in Brussel en 8% in Antwerpen”, stelt Katleen Jacobs, Business Manager Legal Consultancy bij SD Worx op basis van dit onderzoek.

Antwerpen volgt op de vierde plaats, Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vervolledigt de top vijf. Wie in Brussel woont, doet er gemiddeld minder lang over om naar en van het werk te geraken, ook omdat ze minder kilometers afleggen (gemiddeld 28 kilometer heen en terug). Wie in Luxemburg woont, spendeert gemiddeld 25 minuten aan woon-werkverkeer, per dag heen en terug. Dat is het minst van alle Belgen, al verbergt een gemiddelde natuurlijk veel verschillen.

Gemiddeld besteedt de Belg 50 minuten per dag aan het woon-werkverkeer en bedraagt de gemiddelde afstand 40 km (dus 20 km enkel). De meeste werknemers wonen en werken in dezelfde provincie.

Image

Kijken we naar de plaats van tewerkstelling, dan springt Brussel eruit. Wie in Brussel werkt, is gemiddeld per dag 73 min onderweg (heen en terug). Brussel trekt ook het meeste pendelaars aan van zowat alle andere provincies, die dan vaak meer kilometers afleggen.

Wie verderaf werkt, kijkt niet (meer) uit naar een andere werkgever  

Afstand tot het werk speelt zeker een rol, het staat in de top vijf van redenen om voor een organisatie te kiezen en op de zesde plaats als reden om de organisatie te verlaten. SD Worx stelt in dit recente onderzoek van 2023 echter geen vast verband tussen afstand en tijd voor het woon-werkverkeer enerzijds en de intentie om de werkgever te verlaten anderzijds. Ongeveer zeven op tien werknemers kijken niet uit naar een andere werkgever. Bij de werknemers die meer dan anderhalf uur per dag aan woon-werkverkeer spenderen, zijn zelfs acht op tien (78%) niet geïnteresseerd om te veranderen.

Image
Image

Katleen Jacobs van SD Worx: Niet zozeer de objectieve afstand of pendeltijd bepalen de intentie om organisatie te verlaten. De cultuur en mindset binnen het bedrijf spelen ook een rol. Zo verkleint de kans dat de werknemer actief uitkijkt naar een andere werkgever als de werknemer veel keuzevrijheid en autonomie kent, bijvoorbeeld in het bepalen van de werkplek of in het samenstellen van het eigen loonpakket via flexibel verlonen. Dit is goed nieuws voor werkgevers die talent wensen aan te trekken dat verderaf of buiten de eigen provincie woont. 

Image
Image
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels