Gepubliceerd op 4 March 2022 om 22h00
Door Damien Malvetti

Opel in recordtijd volledig elektrisch

Opel wordt een volledig elektrisch merk. Het complete modellengamma van de autofabrikant uit Rüsselsheim zal in 2028 volledig overgeschakeld zijn op elektrische aandrijving. Momenteel biedt Opel al een uitgebreide reeks van geëlektrificeerde modellen, met keuze uit twaalf geëlektrificeerde varianten – van de kleine Opel Rocks-e tot en met de grote Movano-e bedrijfswagen. Halverwege dit decennium zal een ander batterij-elektrisch model volgen als de nieuwe interpretatie van de legendarische Opel Manta. Bovendien zullen de opvolgers van de Opel Crossland en Opel Insignia ook elektrisch zijn – en dus emissievrij.

||||
|||| © |Opel Manta-e Concept|Opel Vivaro-e Hydrogen (2021)||2020 Opel Mokka-e

“Opel zet de consequente lijn voort om in recordtijd elektrisch te worden. Op die manier leveren we een belangrijke bijdrage aan de vermindering van CO2. En we zullen niet stoppen met de omschakeling van ons productgamma: Samen met onze partners zullen we al in 2025 onze eigen krachtige batterijen produceren in Kaiserslautern. Bovendien wordt er een nieuwe energie- en grondstofbesparende campus gebouwd bij ons hoofdkwartier in Rüsselsheim,” aldus Opel CEO Uwe Hochgeschurtz, over de ingezette strategie van het merk.

Opel Vivaro-e Hydrogen (2021)

Het uiteindelijke doel van Opel is om elektrische voertuigen aan te bieden die perfect voldoen aan de eisen van de klanten: In de toekomst zijn dat onder meer een rijbereik dat tussen de 500 en 800 kilometer ligt en een snellaadcapaciteit van 32 kilometer per minuut, de beste in zijn klasse.

Klanten van Opel hebben nu al toegang tot een uitgebreid gamma van geëlektrificeerde modellen. Alle lichte bedrijfswagens van Opel bieden nu al een emissievrije optie. De Opel Combo-e, Vivaro-e en Movano-e zijn batterij-elektrisch, terwijl de Vivaro-e HYDROGEN een optie met waterstoftechnologie biedt. Aan de kant van de personenauto’s zijn de Opel Corsa-e en Mokka-e – winnaars van het felbegeerde Gouden Stuurwiel in 2020 en 2021 –ware bestsellers gebleken. In Nederland beslaat het aandeel van de batterij-elektrische varianten van deze modellen op dit moment al meer dan de helft van alle verkopen. De nieuwe Opel Grandland en de nieuwe generatie Astra zijn beide verkrijgbaar als plug-in hybride. Volgend jaar volgt de batterij-elektrische Astra-e, verkrijgbaar als vijfdeurs en Sports Tourer-variant. Bovendien wordt het aanbod van emissievrije elektrische voertuigen aangevuld door de Opel Rocks-e, een dynamische volledig elektrisch stadsvoertuig voor jongeren vanaf 16 jaar, die dit voorjaar op de Nederlandse markt wordt geïntroduceerd.

 

Opel Manta komt terug: Nieuwe interpretatie met elektrische aandrijving

Halverwege dit decennium vindt Opel de Manta opnieuw uit als een puur elektrische auto. Een Manta die past bij de tijd waarin we leven – emissievrij en veelzijdig. Een auto waar fans naar hunkeren.

“De nieuwe Opel Manta is opnieuw een auto met veel emotie. De elektrische aandrijving zorgt voor een geweldige acceleratie vanaf het eerste moment. Onze Manta staat opnieuw voor rijplezier in de puurste vorm. We bouwen een fascinerende, verbluffend ruime nieuwe interpretatie,” aldus Hochgeschurtz.

Opel Manta-e Concept

 

De productie start in 2025: Giga-fabriek in Kaiserslautern

Samen met partners Total/Saft, Stellantis en Opel is de ‘Automotive Cells Company’ (ACC) opgericht. Enkele maanden geleden is ook Mercedes-Benz toegetreden tot deze joint venture. Met dit partnerschap creëren de partijen een speler van wereldformaat op het gebied van de ontwikkeling en productie van krachtige batterijen voor de autoindustrie. Bovendien kondigden de partners aan dat zij de industriële capaciteit van ACC in Kaiserslautern zullen opvoeren tot 32 GWh. Hiermee wordt een echte giga-fabriek voor de moderne productie van batterijcellen gecreëerd in Kaiserslautern, een traditionele locatie voor de productie van onderdelen en motoren.

 

Automerk met Blitz: Pionier van elektrische mobiliteit

Opel was zijn tijd ver vooruit toen het elektrische auto’s op de markt bracht die geschikt waren voor dagelijks gebruik. Al in 2012 werd de Opel Ampera door een internationale jury van experts verkozen tot ‘Europe’s Car of the Year’ (COTY). De Ampera was een vierzitter met coupé-achtige lijnen, voorzien van een zogenaamde range extender. Net zoals bij de huidige plug-in hybrides, werd de batterij extern opgeladen. Tijdens het rijden zorgde een verbrandingsmotor in combinatie met een 54 kW generator steeds voor voldoende elektriciteit. De Ampera kon al tot 80 kilometer puur elektrisch rijden en met de range extender als ondersteuning groeide de actieradius tot ongeveer 500 kilometer.

Een volledige batterij-elektrische compacte auto volgde in 2016 met de Opel Ampera-e, een auto die in één klap een einde maakte aan range anxiety. Een enkele lading van de 60 kWh lithium-ionbatterij was goed voor een afstand van maximaal 520 kilometer (volgens NEDC) – op dat moment ongeveer 30 procent meer dan de best presterende concurrent in het segment. Bovendien bood de elektrische auto een vermogen van 150 kW/204 pk en een acceleratie van nul tot 50 km/u in slechts 3,2 seconden, wat vergelijkbaar is met een sportwagen. Naast zijn levendigheid maakte de Ampera-e indruk met veel ruimte voor de maximaal vijf passagiers.

De Opel Ampera en Ampera-e waren vooral populair in Nederland en Noorwegen, markten die op dat moment al de aankoop van elektrische auto’s ondersteunden. Recentelijk maakte Opel met de introductie van de betaalbare Opel Corsa-e elektrische mobiliteit toegankelijk in heel Europa.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels