Gepubliceerd op 27 January 2022 om 18h49
Door Jeroen Evens

Virtual Motor Show deel 3: De elektrificatie van het bedrijfswagenpark

Fabrikanten brengen vandaag de dag massaal tal van nieuwe elektrische modellen op de markt. In deze derde sessie van onze Virtual Motor Show bespreken we de nieuwe belastingregels, werpen we een blik op de nieuwe EV-modellen die dit jaar op de markt zullen verschijnen en bekijken we de toekomst van zowel verbrandings- als alternatieve motoren. Daarnaast bekijken we als de huidige infrastructuur klaar is om deze elektrificatie van bedrijfswagens te ondersteunen.

Op virtuele wijze verwelkomden we een panel van experten om het te hebben over deze interessante materie. Het hele gebeuren werd gemodereerd door Stijn Blanckaert, journalist bij Autonieuws.be. De key takeaways van deze sessie vatten we graag voor u samen:

Stijn Blanckaert maakte ons wegwijs in de nieuwe fiscaliteitsregels

  • De fiscale situatie blijft stabiel voor de bestaande vloot en voor voertuigen die vóór 1 juli 2023 zijn besteld, op de brandstof van PHEV’s die besteld worden vanaf 1 januari 2023 na.
  • De verhogingen van de belastingen en de sociale zekerheid voor CO2-neutrale wagens zal voor de komende jaren beperkt blijven.
  • De belastingen worden progressief hoger voor voertuigen op fossiele brandstoffen die vanaf 1 juli 2023 worden besteld. De impact van de CO2-heffing mag echter niet worden onderschat.
  • Meer weten over de nieuwe autofiscaliteit? Herbekijk deze webinar.

Guido Savi, Director Member Services Belux & Public Affairs FEBIAC Luxemburg

  • Europa legt nieuwe infrastructuurregels op & Green Deal Europa: tegen 2030 -55% CO
  • We evalueren naar een automarkt waar verschillende oplossingen naast elkaar zullen bestaan, bv. elektrisch, waterstof, e-fuels / bio-fuels.
  • Vlootbeheer zal afhangen van de kosten, taxatie, imago van het bedrijf en vooral de toegang tot een lader.
  • E-fuels kunnen geproduceerd worden door een combinatie van waterstof en CO2. De politieke wereld geeft momenteel echter de voorkeur aan 100% elektrisch, maar e-fuels zullen nog aan relevantie winnen tussen 2025 & 2030.

Bart Vanham, General Manager, Fleet360

  • De Total Cost of Ownership is vandaag goedkoper voor EV’s dan voor PHEV’s of benzine/diesel-wagens.
  • Allemaal EV dan maar? Neen. Hangt af van de range van de wagen, mogelijkheid tot thuisladen en snelladen (langs de wegen), en de algemene mindset van de gebruiker.
  • PHEV als tussenoplossing? Enkel optimaal als thuisladen mogelijk is, de meeste trips minder dan 50km zijn, en de commitment om te laden aanwezig is.

Caroline Ceustermans, Fleet & Mobility Manager, SWIFT & laureate ‘Fleet owner of the year 2021

  • Sinds 2014 opmars van EV’s binnen het bedrijf. Vandaag zijn 210 van de 1037 voertuigen hybride, PHEV of full electric (t.o.v. geen in 2012).
  • Keuze voor EV afhankelijk van driver profile. ‘One size fits all’ is niet van toepassing. Implementatie van incentive program om EV’s te promoten.
  • Pijnpunten om voor EV te kiezen zijn de range van EV’s, de beperkingen voor mensen die thuis niet kunnen herladen, de toegenomen kost van elektriciteit thuis en de obstakels die komen kijken bij lange verplaatsingen (bv. buitenland).

Roeland Vriens, Fleet Manager, Volvo

  • Een hedendaagse Fleet Manager moet flexibel zijn. Vandaag is er een grote opportuniteit voor plug-in hybride-wagens.
  • Bijstand, onderhoud en waarborg zijn inbegrepen wanneer je kiest voor een EV.

Bart Van Rossen, Fleet & Remarketing Director, Ford Motor Company

  • Niet iedereen is klaar voor een EV, men moet het bekijken per driving profile. Een rush naar elektrische voertuigen is niet nodig.
  • Het rijbereik van de Mach-E is 610km met een minimum van 400km in de winter, en wordt met een volgende software-update nog uitgebreid.

Claire D’Haese, Manager Fleet & Corporate Sales MB Cars, Mercedes-Benz Belgium

  • Reeds 6 elektrische EQ-modellen bij Mercedes-Benz. In de toekomst e-ranges tot 1000km. Niet alleen de batterij maar ook het gewicht & energiegebruik heeft zijn invloed op rijbereik.
  • PHEV’s kunnen interessant alternatief zijn voor veel gebruikers.

Sander Hereijgers, zaakvoerder PlugInvest

  • Lagere prijs van elektriciteit bij gebruik van middenspanningscabine kan belangrijke incentive zijn om te investeren in verzwaring capaciteit.
  • Indien iedereen elektrisch zou rijden zal er 10-20% meer elektriciteit nodig zijn. Gelijktijdigheid van het opladen zou het grootste probleem zijn.

Tom Van Assche, Head of Sales, Polestar

  • Polestar mikt op digital natives. Het build-to-stock-model: een beperkt aantal motorisaties en afwerkingsgraden (drie optiepakketten) zorgt voor snelle levering.
  • Covid, het fiscale kader en de semi-conductor-issues beïnvloeden de sector. De trends: thuiswerk zorgt voor minder km’s (en dat heft zijn impact op de keuze voor diesel&benzine), veel bedrijven slaan de stap PHEV over en kiezen voor full electric, en private lease wordt populairder.

 

Hebt u dit webinar gemist of wilt u deze sessie laten bekijken door uw collega’s? Geen enkel probleem! Je kan onze Virtual Motor Show over de elektrificatie van het bedrijfswagenpark via deze link herbekijken. 

Vond je deze materie interessant? Schrijf je dan zeker in voor de vierde en laatste sessie:

  • 03-02 Lichte bedrijfsvoertuigen en elektriciteit : onverenigbaar?

Inschrijven kan via deze webpagina.

Graag wensen we onze partners te bedanken voor hun aangebrachte expertise: Ford, Mercedes-Benz, Pluginvest, Polestar, VAB, Volvo, CIAC Fleet en MHC Mobility.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels