Abarth
Een kleine sportieveling en toch een premie krijgen? Dat kan met de Abarth 500e, dankzij zijn basisprijs van 38.040 euro (31.438,01 excl. btw). De ‘Cabrio’ en de extra aangeklede Turismo hebben in principe een catalogusprijs van boven de 40.000 euro incl. btw. Het vermogen bedraagt in alle gevallen 155 pk, de capaciteit van de batterij 42 kWh. De prijs van de aangekondigde Abarth 600e is nog niet bekend, maar ook die zal wellicht te hoog zijn voor de premie.
Aiways
Een van de ruimste elektrische SUV’s die je kunt kopen terwijl je toch nog een beroep kunt doen op de Vlaamse EV-premie, is de Aiways U5, die in zijn standaardversie Xcite een prijskaartje heeft van 39.628 euro (32.750,41 euro excl. btw). De 4,68 meter lange Chinees heeft een motor van 204 pk en een batterij van 63 kWh, waarmee hij een rijbereik tot 400 km belooft.
Alfa Romeo
De elektrische variant van de Junior – die oorspronkelijk werd voorgesteld onder de naam Milano – blijft enkel in zijn basisversie onder de 40.000 euro. Om precies te zijn kost die 38.700 euro (31.983,47 excl. btw). De eveneens 156 pk sterke, maar chiquer aangeklede versie Speciale is net te duur (40.700 euro of 33.636,36 excl.). De prijs van de sportieve Veloce met 240 pk is nog niet bekend, maar die zal sowieso te hoog zijn.
BYD
Bij BYD komen zowel de Dolphin als de Atto 3 in aanmerking, en ook de Seal U werd voor de gelegenheid in prijs verlaagd. De basisversie van de Dolphin kost 29.240 euro (24.165,29 excl. btw), maar is met 95 pk niet de vlotste. Maar zelfs in zijn topversie met 204 pk en een batterij van 60,4 kWh voldoet deze compacte EV nog ruim aan de voorwaarden.
Ook de Atto 3 komt nog in aanmerking. Die SUV kost 37.990 euro in zijn basisuitvoering Comfort en 39.990 euro als Design (respectievelijk 31.396,69 en 33.049,59 euro excl. btw), beide met 204 pk en 60,4 kWh.
De Seal U kost normaal minstens 41.990 euro (34.702,48 excl. btw), maar de Belgische invoerder verlaagde de basisprijs van de versie Comfort tijdelijk tot 39.000 euro (32.231,40 euro).
Citroën
De prijs van de opgefriste ë-Berlingo is nog niet bekend, maar wellicht zal de basisversie nog wel onder de drempel van de 40.000 euro blijven. Dat is ook het geval voor de ë-C4, die in basislivrei 37.635 euro (31.103,30 excl. btw) kost voor de versie met 136 pk en 50 kWh, en 39.635 (32.756,20 excl. btw) voor die met 156 pk en 54 kWh.
De splinternieuwe ë-C3 draagt een prijskaartje van 23.300 euro (19.256,20 excl. btw). De kersverse EV wordt gekenmerkt door een elektromotor van 114 pk, een batterij van 44 KWh en een actieradius van 320 km. Van de nog recentere ë-C3 Aircross is het prijskaartje nog niet bekend.
Cupra
De Cupra Born is normaal gezien te duur, maar om toch in aanmerking te kunnen komen voor de EV-premie geeft de invoerder een flinke korting op enkele exemplaren met 204 pk in stock, waardoor de basisprijs zakt tot 36.255 euro (29.962,81 excl. btw). Daarnaast is er ook de Business+ Edition met 231 pk die dankzij korting 37.050 euro kost. Het gaat dan wel telkens om exemplaren met de basisbatterij van 58 kWh.
Dacia
De gefacelifte Dacia Spring voldoet met de vingers in de neus aan de voorwaarden voor de Vlaamse EV-premie. De Essential, met zijn wel erg bescheiden elektromotor van 45 pk, is er al voor 16.990 euro (14.041,32 excl. btw). Zelfs de topversie Extreme, die over de volle 65 pk beschikt, kost slechts 19.990 euro (16.520,66 excl.). Het spreekt wel voor zich dat je voor dat geld geen al te hoge verwachtingen mag koesteren.
DS
Bij DS heeft de DS 3 E-Tense ‘toevallig’ een prijskaartje van 39.990 euro (33.049,59 excl. btw). Je moet hem dan wel nemen zoals hij is, want je kunt geen opties toevoegen – die zouden de prijs immers meteen over de drempel van de 40.000 euro tillen. DS laat zich echter van zijn vrijgevigste kant zien door op deze elektrische versie het Pack Techno+ (dat op de benzineversie 1.700 euro kost) gratis aan te bieden.
Fiat
In de Fiat-catalogus staan twee modellen die in aanmerking komen voor de Vlaamse EV-premie: de stadsauto 500e en de kleine cross-over 600e. De 500e is er vanaf 28.290 euro (23.380,16), maar dat is dan wel de versie met een batterij van slechts 24 kWh. Die met de batterij van 42 kWh is interessanter en komt gelukkig ook nog in aanmerking (32.890 euro of 27.181,82 euro excl. btw). Dat geldt zelfs nog voor de originele 3+1 (33.890 euro of 28.008,26 excl.) en de Cabrio (34.890 euro of 28.834,71).
Daarnaast is er de veelzijdigere 600e, die 36.000 euro kost (29.752,07 excl.) en een motor en batterij van 156 pk en 54 kWh heeft.
Hyundai
De Hyundai Kona Electric kost normaal gezien 43.499 euro, maar dankzij een tijdelijke stockkorting duikt hij onder de beslissende drempel van 40.000 euro (35.649 euro of 29.461,98 excl). Het gaat dan wel enkel om de versie met 156 pk en een batterij van 48 kWh, die echter al goed is voor een WLTP-rijbereik van 377 kilometer.
Jeep
De kleinste Jeep ooit bestaat tegenwoordig ook met een benzinemotor, al dan niet in combinatie met een mildhybridesysteem, maar de Avenger Electric staat met zijn elektromotor van 156 pk en zijn batterij van 54 kWh in de prijslijst voor 37.500 euro (30.991,74 excl.), voor de basisversie Longitude. Maar ook de wat beter uitgeruste Altitude komt nog net in aanmerking, tenminste als je hem bestelt zonder bijkomende opties. De topversie Summit heeft een catalogusprijs inclusief btw van 42.500 euro en voldoet dus niet aan de voorwaarden.
KGM (SsangYong)
De Korando e-Motion kost normaal gezien meer dan 40.000 euro, maar een korting van maar liefst 12.500 euro (weliswaar inclusief recyclagepremie bij het inleveren van een voertuig van meer dan 10 jaar oud) maakt er een echt koopje van voor wie op zoek is naar een elektrische SUV die ondanks zijn lage prijs (32.490 euro of 26.851,24 excl. btw) standaard is uitgerust met een warmtepomp en bovendien 1.500 kg mag trekken.
Ook de recentere Torres EVX duikt dankzij een tijdelijke korting onder de grens van de 40.000 euro (39.280 euro om precies te zijn).
Lancia
De nieuwe Ypsilon, het model waarmee Lancia zijn comeback maakt buiten de Italiaanse markt, bestaat als mildhybride en volledig elektrisch. In dat laatste geval geeft het Italiaanse neefje van de Opel Corsa Electric en de Peugeot e-208 recht op de Vlaamse EV-premie. Hoewel hij enkel te krijgen is met de elektromotor van 156 pk en de batterij van 54 kWh (terwijl de Opel en de Peugeot ook bestaan met 136 pk en 50 kWh), blijft de Lancia Ypsilon immers zelfs als rijkelijk uitgeruste Edizione Limitata Cassina onder de 40.000 euro. Deze speciale reeks staat namelijk in de catalogus voor 39.500 euro (32.644,63 excl. btw). De basisversie, die gewoon Ypsilon heet, heeft een basisprijs van 34.500 euro (28.512,40 excl. btw).
Maxus
De eUniq6 is met zijn lengte van 4,7 meter nog net langer dan de Aiways U5, maar blijft – zonder opties – toch nipt onder de grens van de 40.000 euro (39.990 euro, of 33.049,59 excl. btw). Zijn motor van 177 pk wordt gevoed door een batterij van 70 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van 452 km. Bovendien kan hij prat gaan op een koffer van liefst 754 liter.
Mazda
De eigenzinnige Mazda MX-30 – met zijn omgekeerd openende achterdeuren – kost 37.070 euro (30.636,36 excl.). En zelfs de hogere uitrustingsniveaus (Exclusive-Line en Makoto) blijven nog onder de drempel van 40.000 euro. Enkel de topversie Edition R is te duur voor de premie. Ook de R-EV-variant komt logischerwijs niet in aanmerking, aangezien die een wankelmotor op benzine aan boord heeft als range extender en dus geen pure EV is.
MG
Bij budgetmerk MG hebben ze 3 EV’s die in aanmerking komen voor de Vlaamse premie. De MG 4 kost in zijn basisversie Standard met een batterij van 51 kWh 32.285 euro (26.681,82 excl. btw). Ook de versies Comfort (35.785 euro of 29.574,38 excl.) en Luxury (37.785 euro of 31.227,27 excl.), die allebei over een batterij van 64 KWh beschikken, komen nog in aanmerking. Voor de Trophy Extended Range (41.285 euro, 77 kWh) of de maar liefst 435 pk sterke XPower (42.285 euro) is dat enkel het geval in combinatie met een inruilpremie.
De elektrische versie van de MG ZS is er voor 35.885 euro (29.657,02 excl.) als Comfort en voor 38.385 euro (31.723,14 excl.) als Luxury.
Liever een gesubsidieerde break? Ook dat kan bij MG: de MG 5 is namelijk de enige volledig elektrische break met een catalogusprijs onder de 40.000 euro inclusief btw. Die bedraagt 35.885 euro (29.657.02 excl.) voor de Comfort en 37.385 euro (30.896,69 excl.) voor de Luxury.
Mini
De nieuwe Mini Cooper bestaat in twee elektrische versies: de Cooper E en de Cooper SE. De eerste variant, met een motorvermogen van 184 pk en een batterijcapaciteit van 40,7 kWh kost 34.500 euro (28.512,40 excl.) als Essential Trim, en 38.680 euro (31.966,94 excl.) in het hogere uitrustingsniveau Classic Trim. De Favoured Trim en de John Cooper Works Trim kosten meer dan 40.000 euro. De 218 pk sterke Cooper SE, die een batterij van 54,2 kWh heeft, blijft enkel onder die drempel als Essential Trim.
Van de recent voorgestelde grote broer van de Cooper, de Mini Aceman, komt enkel de instapversie E in aanmerking, met een catalogusprijs van 36.500 euro (30.165,29 excl. btw).
Nissan
Zowel de Leaf als de Ariya en de Townstar Combi EV zijn normaal gezien net te duur om in aanmerking te komen voor de Vlaamse premie. Op de Leaf krijg je echter tijdelijk liefst 10.000 euro korting, waardoor die uitkomt op 30.300 euro (25.041,32 excl. btw).
De Ariya en de Townstar Combi EV kosten met korting telkens 39.950 euro (33.016,53 excl. btw).
Opel
Van de Corsa Electric komen zowel de basisversie met 136 pk en een batterij van 50 kWh als de ‘Long Range’ met 156 pk en 54 kWh in aanmerking. In het eerste geval bedraagt de catalogusprijs 36.700 euro (30.330,58 excl.), in het tweede 38.850 euro (32.107,44 excl.).
De Astra Electric is net te duur, al heeft Opel wel enkele stockmodellen in voorraad die onder de 40.000 euro blijven.
De Mokka Electric voldoet dan weer wel aan de voorwaarden, tenminste in basislivrei en met de motor en batterij van 136 pk en 50 kWh (38.900 euro of 32.148,76 excl.).
Hetzelfde geldt voor de Combo Life Electric, die in de catalogus staat voor 38.875 euro (32.128,10 excl.).
Peugeot
Ook bij Peugeot kun je een volledig elektrische stadsauto, kleine SUV of ‘ludospace’ kopen met de Vlaamse EV-premie. Wat de e-208 betreft, moet je het dan wel houden bij de versie met 136 pk en een batterij van 50 kWh. Die heeft een catalogusprijs van 36.065 euro voor de basisversie Active tot 39.765 euro voor de GT (respectievelijk 29.805,79 en 32.863,64 excl.).
Het broertje op hogere poten, de e-2008, voldoet enkel aan de voorwaarden in de instapversie Active met de 136 pk-motor, met een catalogusprijs van 39.950 euro (33.016,53 excl.).
De e-Rifter ten slotte is eveneens een mogelijkheid, afhankelijk van de uitvoering; de elektrische bestelbreak is er vanaf 38.376 euro (31.715,70 excl.).
Renault
Wie bijna uitsluitend in de stad rijdt, kan de Twingo E-Tech overwegen. De kleine elektrische stadsauto kost zelfs in zijn topversie Urban Night ‘slechts’ 26.450 euro (21.859,50 excl.). Met zijn batterij van slechts 22 kWh is het rijbereik wel vrij beperkt.
Dan is de Zoé wel wat veelzijdiger – maar ook meteen een stuk duurder, met een catalogusprijs van 38.125 euro (31.508,26 excl.).
Dat is meer dan wat de Evolution-instapversie met 130 pk van de Mégane E-Tech Electric kost: 37.750 euro (31.198,35 excl.). De versies met 220 pk overschrijden wel de drempel van 40.000 euro.
Zelfs de nieuwe Scénic E-Tech Electric weet in standaardlivrei (Evolution met 170 pk, 39.950 euro of 33.016,53 excl.) nipt onder de 40.000 euro te blijven.
De Kangoo E-Tech Electric is in tegenstelling tot zijn bestelwagenversie net te duur. De langverwachte Renault 5 E-Tech daarentegen heeft zonet een prijskaartje gekregen waarmee hij vlotjes aan de voorwaarden voldoet: de basisversie met een batterij van 40 kWh (WLTP-rijbereik nog niet gehomologeerd) is er vanaf 25.000 euro (20.661,16 excl. btw), die met batterij van 52 kWh (en een actieradius van 410 km) vanaf 32.900 euro (27.190,01 excl. btw). Ook het hogere uitrustingsniveau Iconic Cinq blijft met een vanafprijs van 34.900 euro (28.842,98 excl. btw) makkelijk onder de drempel van 40.000 euro.
Seres
Onbekend maakt onbemind, luidt het spreekwoord, en dat is wel een beetje van toepassing op het Chinese merk Seres, dat met zijn 3 echter een elektrische SUV in zijn aanbod heeft die net in aanmerking komt voor deze lijst. Het model, dat beschikt over een batterij van 53,61 kWh, heeft een catalogusprijs van 39.990 euro.
Smart
Zowel de #1 als de #3 komen in aanmerking, weliswaar telkens in hun basisuitvoering Pro, met een batterij van 49 kWh. In beide gevallen heb je wel nog wat marge om een paar opties toe te voegen, want de #1 staat in de prijslijst voor 36.495 euro (30.161,16 excl.), de #3 voor 37.495 euro (30.987,60 excl.).
Tesla
De achterwielaangedreven basisversies van de Model 3 en de Model Y kosten normaal gezien respectievelijk 41.970 en 45.970 euro, maar Tesla heeft, zolang de voorraad strekt, een aantal snel leverbare exemplaren in de aanbieding voor 39.990 euro (33.049,59 excl. btw), die daardoor dus toch in aanmerking komen voor de premie van 5.000 euro.
Toyota
De bZ4X was oorspronkelijk veel duurder, maar Toyota heeft een flinke inspanning gedaan om de prijs van zijn elektrische cross-over naar beneden te halen. In die mate zelfs dat de instapversie Dynamic met 39.590 euro onder de drempel van de 40.000 euro komt.
Volkswagen
Van het elektrische ID-gamma komt de ID.3 in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie. Het gaat dan wel enkel om de Pro Performance, met de basisbatterij van 58 kWh. Deze versie, die al wel goed is voor een WLTP-rijbereik van 434 km, heeft namelijk een catalogusprijs van 39.990 euro.
De ID.4 Pure Limited Edition, uitgerust met een 52 kWh batterij, komt ook in aanmerking voor de premie, zoland de voorraad strekt bij de deelnemende concessiehouders in België.
Volvo
Volvo’s kleinste en meest recente SUV komt in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie zolang je het houdt bij de versie met één motor, een batterij van slechts 49 kWh en het instapniveau Core. Dan draagt de EX30 een prijskaartje van 38.990 euro.