Na Halle en Wilrijk is dit het derde publiek toegankelijke tankstation voor waterstof onder de DATS24-vlag. Het bedrijf van de Colruyt-groep benadrukt dat het haar netwerk van dit alternatief voor traditionele brandstoffen zal blijven uitbouwen. “Waterstof zal een essentiële rol spelen in de industrie, in de logistieke processen en de transportactiviteiten”, onderstreepte Raf Flebus, Business Unit Manager van DATS 24.
Het waterstofstation werd gebouwd met de steun van het H2Benelux-programma, gecoördineerd door WaterstofNet en maakt deel uit van het Connecting Europe Facility programma (uitgevoerd door CINEA), dat mikt op het aanzienlijk uitbreiden van de publieke infrastructuur voor waterstof in de Benelux. Tussen nu en het einde van het jaar zouden 8 tankstations – van het DATS24-netwerk en van andere spelers – toegankelijk moeten zijn in België.
Dit 3de station is het resultaat van een samenwerking tussen DATS24, Hyundai, Toyota, maar ook ALD Automotove. “Wij hebben de ambitie om de grootste leverancier van duurzame oplossingen te worden”, legt Ann Larosse, CSR & Innovation Manager bij ALD Automotive Belgium uit. “7 jaar geleden zijn wij begonnen met het exploreren van de elektrische markt en vandaag kijken we naar andere mogelijkheden, waaronder waterstof, dat duidelijk een plaats heeft naast elektrisch rijden. Wij zijn in dit project gestapt omdat wij een aantrekkelijk aanbod aan onze klanten willen aanbieden. Waterstof biedt immers interessante voordelen voor de fleet.”
In de allereerste plaats omwille van de fiscaliteit. “Waterstof valt nu eenmaal onder de voordelige fiscaliteit van EV’s. Het is dus een uitstekend alternatief voor de toekomst, ook na 2026. Op waterstof rijden komt inzake rijgevoel overeen met het rijden met een volledig elektrische auto, maar dan wel met dit verschil dat men zich in dit geval niet hoeft te bekommeren om het opladen. Op amper 5 minuten heb je in een tankstation weer een volle tank en ben je weer goed voor 650 km. Aangezien ook een laadpaal niet meer nodig is, zal waterstof op termijn ook een uitstekende oplossing bieden voor bestuurders die thuis geen laadpaal kunnen installeren of die bijvoorbeeld in een appartementsgebouw wonen.”
Op termijn omdat het aanbod vandaag uiteraard nog bijzonder beperkt is. De Belgische markt telt momenteel immers slechts twee modellen (Hyundai Nexo en Toyota Mirai). “Er zit bij de constructeurs echter het één en ander in de pijplijn qua ontwikkelingen”, verzekert Ann Larosse. “Vandaag concentreert het aanbod zich inderdaad bij topmodellen, maar dat was bij elektrische voertuigen aanvankelijk ook het geval. Vandaag is het aanbod inmiddels zodanig gestoffeerd dat er voor elk budget wel iets te vinden is. Daar zal het binnen enkele jaren ongetwijfeld ook naar evolueren bij waterstof, maar het is dan wel nodig dat de constructeurs in deze technologie investeren, zodat die toegankelijker wordt.”
Meerdere constructeurs hebben inderdaad al plannen inzake H2-voertuigen aangekondigd, met name dan bij de bedrijfswagens. “Er is duidelijk een toekomst voor dit soort motoren bij de bedrijfswagens en de last mile delivery, aangezien ze een grotere autonomie bieden dan de elektrische LCV’s en zij ook een tijdswinst puren uit het feit dat opladen niet nodig is. Een operatie waar onvermijdelijk een paar uur immobiliteit bij horen.”
Na Halle, Wilrijk en Haasrode, zal DATS 24 H2 nog tankstations openen in Erpe-Mere, Herve en Ollignies.