Gepubliceerd op 10 May 2023 om 09h38
Door Jeroen Evens

De conversie van elektrische LCV’s: een gebruiksaanwijzing

De elektrificatie en de omschakeling naar duurzame mobiliteit beheerst de agenda van zowat elke fleet of mobility manager in ons land. Maar waar we vaak minder over horen zijn de LCV’s oftewel de ‘Light Commercial Vehicles’ die onontbeerlijk zijn bij de werkzaamheden van bedrijven en professionals. Wij vroegen ons af wat de belemmeringen en moeilijkheden zijn bij de adoptie en conversie van elektrische LCV’s en gingen ten rade bij enkele deskundigen in de sector.

||
|| © ||

Het elektrificeren van de vloot bestelwagens in de Belgische wagenparken liep tot nu toe niet zo’n vaart als bij de personenwagens. Maar dat daar verandering in komt lijkt ons logisch, gezien het gamma aan elektrische LCV’s zienderogen uitbreidt. Maar hoe komt het dat Belgische bedrijven nog niet massaal kiezen voor de elektrische LCV? Wij vroegen het aan Nick Van Dessel, Business Development Manager bij Sortimo.

“Wat wij vooral waarnemen is dat eerder de grote fleetklanten overschakelen naar EV, maar de eindklant (bv. de lokale elektricien) nog niet overschakelt op een elektrisch voertuig. Voornamelijk de duurdere prijs speelt hier een rol. Maar ook het feit dat het laadvermogen iets minder is, dat komt doordat de accu zelf al vrij zwaar is.”

Verschillen bij de conversie van E-LCV’s

Vaak vragen professionals om hun bestelwagen te herinrichten omwille van praktische om hun materiaal veilig en makkelijk te vervoeren. Zijn er hier grote verschillen waar te nemen tussen een elektrisch exemplaar en eentje op diesel of benzine?

“Eigenlijk is de montage vrij gelijklopend dan anders,” legt Nick ons uit. “Uiteraard moet er gehouden worden om niet door de vloerbodem te boren aangezien hier de batterij zit, maar oppassen moet bij een verbrandingsmotor ook, aangezien hier de tank kan zitten.”

Is er sprake van een verschil qua laadvermogen, vroegen we ons af. “Het gewicht van de inrichting speelt wel degelijk een rol, aangezien door de accu het laadvermogen dikwijls lager is, en dit ook invloed heeft op de actieradius.”

De aanpassing van onderdelen

Wat betreft de inrichting moet er dus rekening gehouden worden met het gewicht en praktisch gezien opgelet worden bij het boren door de vloerplaat. Maar op technisch vlak zijn er ook aanpassingen mogelijk aan de hardware van het voertuig, zoals het upgraden van het batterijpakket om het bereik te vergroten of de prestaties te verbeteren. Of de aanpassing van de elektrische motor om zijn efficiëntie te verbeteren of zijn vermogen te verhogen. Zijn er op dit vlak grote verschillen tussen gewone LCV’s en die op elektriciteit?

“De onderdelen van een EV, zoals het accupakket en de elektrische motor, zijn vaak ontworpen om als één systeem samen te werken, zodat wijzigingen aan één onderdeel ook wijzigingen aan andere onderdelen kunnen vereisen. Voertuigen met een verbrandingsmotor daarentegen hebben vaak modulaire onderdelen die gemakkelijker kunnen worden uitgewisseld en gewijzigd,” verklaart Katrien Vananderoye van Q-Mobility Group ons.

De voornaamste uitdagingen bij de aanpassing van een E-LCV op een rij

Dat er extra moet opgelet worden bij het aanpassen van een elektrische LCV spreekt voor zich. Bij Q-Mobility Group onderscheiden ze vier grote verschillen.

Vooreerst is er de complexiteit van het systeem. “Elektrische voertuigen zijn complexer door de verschillende onderdelen die samenwerken om het voertuig goed te laten functioneren. De elektrische motor, het accupakket, de vermogenselektronica en het laadsysteem beïnvloeden elkaar op complexe wijze en een wijziging van een van deze componenten kan gevolgen hebben voor de andere componenten. Dit betekent dat het wijzigen van een elektrisch bedrijfsvoertuig gespecialiseerde kennis en deskundigheid vereist.”

Daarnaast is er ook sprake van een belangrijk verschil qua veiligheid. “Elektrische voertuigen werken met hoge spanningen en vereisen speciale veiligheidsmaatregelen om ervoor te zorgen dat zij geen risico vormen voor de gebruiker of het milieu. Wijzigingen aan het elektrische systeem of de aandrijflijn kunnen de veiligheid in gevaar brengen als ze niet correct worden uitgevoerd.”

Dit aspect wordt beaamd door Nick Van Dessel (Sortimo): “Onze techniekers hebben een specifieke scholing gehad om aan elektrische voertuigen te mogen werken. Zonder dit diploma mogen ze niet aan EV’s werken.”

Als we terugkomen op de voornaamste verschillen tussen aanpassingen bij elektrische LCV’s of die met verbrandingsmotor, dan kunnen we ook niet kijken naast het thema van garantie. Katrien Vananderoye (Q-Mobility Group): “Het wijzigen van een elektrische bedrijfswagen kan de garantie van de fabrikant doen vervallen en mogelijk leiden tot toekomstige problemen met het voertuig. De fabrieksgarantie dekt doorgaans alleen de originele onderdelen en hun prestaties, en wijzigingen aan het voertuig vallen mogelijk niet onder de garantie.”

Uitkijken dus! En dat is ook het geval bij reserve-onderdelen. “Elektrische voertuigen zijn nog een relatief nieuwe technologie, en de beschikbaarheid van ‘after market’-onderdelen voor modificaties kan beperkt zijn. Dit kan het moeilijker maken om de nodige onderdelen en apparatuur voor modificaties te vinden, wat ook de kosten van het project kan verhogen.”

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen , Herconditionering & Koetswerk

Gelijkaardige artikels