Gepubliceerd op 17 January 2023 om 16h33
Door Damien Malvetti

Markt voor lichte bedrijfsvoertuigen daalt met 21% in 2022

Terwijl de markt voor lichte bedrijfsvoertuigen de COVID-19-crisis redelijk goed had doorstaan, werd vorig jaar de grootste daling in bijna 30 jaar genoteerd, met een achteruitgang van 21,6% van het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen ten opzichte van 2021.

|||
||| © |||

Volgens de cijfers van de FOD Mobiliteit & Vervoer is de markt voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen in België steeds een groeimarkt geweest. In 1995 werden er 29.622 nieuwe LCV’s (light commercial vehicles) geregistreerd. Sindsdien is de markt meer dan verdubbeld en bereikt het zelfs meer dan 80.000 registraties, zoals in 2019, na 5 jaar continue groei.

In 2020 leed deze markt, net als onze hele economie, onder de gevolgen van de Covid-19-crisis en daalde het aantal nieuwe registraties met 12%. In 2021 herstelde het zich enigszins met een groei van 0,3%.

In 2022 werd echter het tekort aan halfgeleiders een groot probleem voor de sector, waardoor het aantal inschrijvingen van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen met 21,6% daalde tot 56.102 stuks. Dit is de grootste krimp in dit segment sinds 1995.

BV ≤ 3,5t –
VU ≤ 3,5t
eenheden variatie
1995 29 622
1996 32 663 +10,3%
1997 41 723 +27,7%
1998 46 711 +12,0%
1999 54 151 +15,9%
2000 50 620 -6,5%
2001 55 225 +9,1%
2002 46 067 -16,6%
2003 49 351 +7,1%
2004 56 601 +14,7%
2005 59 593 +5,3%
2006 57 917 -2,8%
2007 65 392 +12,9%
2008 64 639 -1,2%
2009 51 250 -20,7%
2010 52 509 +2,5%
2011 61 428 +17,0%
2012 54 608 -11,1%
2013 53 419 -2,2%
2014 53 373 -0,1%
2015 61 208 +14,7%
2016 68 165 +11,4%
2017 76 397 +12,1%
2018 77 936 +2,0%
2019 81 219 +4,2%
2020 71 313 -12,2%
2021 71 562 +0,3%
2022 56 102 -21,6%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault meest populaire constructeur

Kijken we naar de cijfers per merk, dan voert Renault voor het tweede opeenvolgende jaar de registraties aan met 9.244 stuks, oftewel een marktaandeel van 16,48%.

Ford komt op de tweede plaats met 8.428 geregistreerde voertuigen (15,02% marktaandeel), gevolgd door Mercedes met 7.275 voertuigen (12,97%). Deze drie fabrikanten vertegenwoordigen samen 45% van de markt.

De Stellantis-groep alleen al vertegenwoordigt 30% van de markt met Peugeot, Citroën, Opel en Fiat. Peugeot en Citroën strijden om de 4e en 5e plaats op het podium, met respectievelijk 5.855 ingeschreven voertuigen voor Peugeot (10,44%) en 5.706 voor Citroën (10,17%). Opel staat op de 7e plaats (3.284 geregistreerde nieuwe voertuigen – 5,85%), vlak achter Volkswagen met 4.553 eenheden (8,12%).

Het merk met de sterkste groei tussen 2021 en 2022 is Suzuki met +112,50%. Suzuki heeft geen lichte bedrijfsvoertuigen in zijn gamma, maar verschillende SUV-modellen kunnen worden omgebouwd om als bedrijfsvoertuigen te worden beschouwd.

 

Top 20 inschrijvingen per merk in 2022

  Merk Aantal Marktaandeel
1 Renault 9.244 16,48%
2 Ford 8.428 15,02%
3 Mercedes 7.275 12,97%
4 Peugeot 5.855 10,44%
5 Citroën 5.706 10,17%
6 Volkswagen 4.553 8,12%
7 Opel 3.284 5,85%
8 Fiat 2.706 4,82%
9 Toyota 2.323 4,14%
10 Iveco 1.461 2,61%
11 MAN 1.129 2,01%
12 Nissan 1.064 1,90%
13 Land Rover 607 1,08%
14 STX 381 0,68%
15 Isuzu 350 0,62%
16 Suzuki 289 0,52%
17 SsangYong 195 0,35%
18 Maxus 176 0,31%
19 Jeep 164 0,29%
20 Fuso 160 0,29%

 

Een Virtual Motor Show specifiek over LCV’s

Hoe kan een wagenpark van elektrische lichte bedrijfsvoertuigen het best worden beheerd? Hoe kunnen ze worden opgeladen als ze de hele dag op de werf zijn? Welke nieuwe ontwikkelingen kunnen we dit jaar op dit gebied verwachten?

Om alles te weten te komen over dit onderwerp, kunt u zich inschrijven voor onze speciale LCV Virtual Motor Show dat plaatsvindt op 31 januari. Onze experts geven u een overzicht, en beantwoorden uw eventuele vragen.

Ik schrijf me in

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels