Gepubliceerd op 1 May 2023 om 12h19
Door Damien Malvetti

Reparatie van carrosserie bij EV’s vereist specifieke vaardigheden

Hoewel elektrische voertuigen steeds belangrijker worden in het wagenpark, brengen zij ook bepaalde nieuwe normen met zich mee, met name op het gebied van carrosseriereparaties.

Moderne wagens mogen dan uitgerust zijn met steeds meer rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen, ze zijn nog steeds onderhevig aan schade. En als het om elektrische of zelfs hybride auto’s gaat, vereist het herstel van deze schade soms zeer specifieke vaardigheden van met name carrosseriespecialisten.

Denk bijvoorbeeld aan de talrijke hoogspanningscircuits die op deze voertuigen en hun batterijen aanwezig zijn. Als een carrossier per ongeluk een van deze kabels beschadigt, neemt hij een enorm risico. Hij loopt ook risico als hij de accu’s moet hanteren of demonteren om aan het voertuig te werken. Er zijn al ongelukken gebeurd in carrosseriebedrijven, soms met dramatische gevolgen. In ieder geval moet bij werkzaamheden aan een geëlektrificeerd voertuig eerst het voertuig met specifieke apparatuur worden uitgeschakeld. Als uw handen in contact komen met een hoogspanningscircuit, kan dit een elektrische schok veroorzaken.

En laten we niet vergeten dat EV-batterijen bestaan uit licht ontvlambare of zelfs explosieve elementen. De elektrolyt, een brandbare vloeistof in lithium-ionbatterijen, kan bijvoorbeeld een spontane vuurbal onder hoogspanning veroorzaken waarbij ook een zeer giftig gas vrijkomt.

Maak gebruik van daarvoor gespecialiseerde werkplaatsen

Als een van uw hybride of elektrische voertuigen carrosserieschade heeft, moet u de reparatie dus absoluut laten uitvoeren door een reparatiecentrum met speciaal opgeleid veiligheidspersoneel. Zelfs als het alleen om carrosserieschade gaat. In België beschikken de meeste erkende carrosseriecentra al over opgeleide teams, dankzij het HEV-systeem van Educam, het kennis- en opleidingscentrum voor de autosector.

Een impact op de rekening

Aan deze opleidingen zijn uiteraard kosten verbonden, maar de reparatie van geëlektrificeerde voertuigen impliceert ook het gebruik van nieuwe werktuigen en machines waarmee werkplaatsen zich moeten uitrusten. En ook daaraan zijn kosten verbonden. Om nog maar te zwijgen van het feit dat sommige merken eisen dat carrossiers speciale opleidingen volgen die door hun interne specialisten worden gegeven om aan hun voertuigen te mogen werken. Dit geldt met name voor Tesla. Zo is de vestiging van Cryns in Mortsel een van de weinige bedrijven in België die door het Amerikaanse merk erkend is als Tesla approved body shop.

Al deze kosten worden uiteraard doorgerekend aan uw carrosseriebedrijf, net als de stijgende kosten voor energie en grondstoffen.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Voertuigen , Herconditionering & Koetswerk

Gelijkaardige artikels