Advertisement
Gepubliceerd op 6 July 2022 om 10h38
Door Nicolas Joannès
Experten gelinkt :

Test: Volvo V60 T6 Recharge laat niet in zijn kaarten kijken

Onder het klassieke en elegante lijnenspel van de gefacelifte Volvo V60 T6 Recharge gaan enkele aangename verrassingen verborgen. Verbazende prestaties dankzij de stevige cavalerie die verscholen zit onder de motorkap, maar ook een 100% elektrische autonomie die momenteel hoger ligt dan 70 reële kilometers.

|||||||
||||||| © V60 Recharge T8

Deze nieuwe oplaadbare hybride motorengroep, die op alle modellen van de 60- en 90-reeks verkrijgbaar is, heeft verbeteringen op meerdere vlakken in petto. Allereerst gaat de autonomie in 100% elektrische modus er ruimschoots op vooruit dankzij een batterij met meer capaciteit. De batterij van 11,5 kWh ruimt immers plaats voor een exemplaar van 18,8 kWh. Een stijging die te danken is aan een derde laag batterijcellen. Bij de Volvo V60 T6 bedraagt de theoretische autonomie op die manier 89 km, terwijl die van de S60 berline zelfs de grens van 90 km doorbreekt.

 

Krachtiger

De nieuwe hybride motoren onderscheiden zich verder ook door een krachtigere elektrische motor achteraan, die voortaan 145 paardjes levert. Dat vertaalt zich in een totaal gecombineerd vermogen van 350 pk voor de T6 Recharge en van zelfs 455 pk voor de T8 Recharge.

 

In de realiteit

Deze verbeteringen zorgen ervoor dat men nog vaker kan genieten van een 100% elektrische aandrijving. Op een traject, dat een mix vormde van een stedelijke omgeving met een gezonde portie autosnelwegen, reden wij 70 km zonder terug te moeten vallen op de benzinemotor. Als we alleen in de stad reden, bleek het mogelijk om zelfs 73 km zonder enige CO2-uitstoot af te leggen en dat in eerder gunstige klimatologische omstandigheden.

 

Prestaties van een sportieveling

De elektrische motor toont zich in het dagelijks gebruik bijzonder aangenaam, met prestaties die meer dan voldoende zijn en een regeneratief remsysteem dat zich zo krachtig van zijn taak kwijt dat je tot stilstand kan komen zonder het rempedaal aan te raken. Wanneer je de Power modus inschakelt en de benzinemotor met de elektromotor combineert, zijn de prestaties die van een echte sportwagen waardig en word je als het ware in je bestuurderszetel gedrukt!

In het interieur voel je meteen de Zweedse klasse van de V60. Al moeten we er wel meteen aan toevoegen dat de derde laag batterijen wel wat weegt op de aflegvakken die ter beschikking zijn en op de voetenruimte van de passagier die achteraan in het midden zit. De kofferruimte lijdt daarentegen zeker niet onder de hybride motorisatie, want het koffervolume blijft op 519 liter.

Fleetbalans

De nieuwe hybride Volvo V60 levert met 350 pk en een 100% elektrische autonomie die aan de meeste verwachtingen zal voldoen overtuigende argumenten. Rest enkel nog de instapprijs van net onder de 60.000 euro, die niet voor nogal wat fleetbudgetten te hoog gegrepen zal zijn.

Volvo V60 T6 Recharge: 59.180 euro BTW incl.

Vermogen: 350 pk / 257 kW

CO2-uitstoot: 18 g/km

Gemiddeld verbruik: 0,8l/100km

TMC (Bru, Wal, Leasing): 4957,00 euro

TMC (Vlaanderen): 50,38 euro

Verkeersbelasting (Bru, Wal, Leasing): 486,02 euro

Verkeersbelasting (Vlaanderen): 230,87 euro

CO2-bijdrage: 28,17 euro

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels